Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir den här klonade hårddisken bootbar?


Gitruh7

Rekommendera Poster

Nu har jag nog hittat vad problemet består i.

 

Jag tog trots allt och tittade i kommandotolken och knackade in kommandot...

 

fsutil fsinfo ntfsinfo enhetsbeteckningen: 

 

... i administratörsläge (fick högerklicka på kommandotolksikonen för att få fram det läget). 

 

För Toshiba-hårddisken i laptopen fick jag då fram följande info:

 

Bytes Per Sector: 512

Bytes Per Physical Sector: 4096

Bytes Per Cluster: 4096

Bytes Per File Record Segment: 1024

 

Motsvarande siffror för Seagatehårddisken som jag hade tänkt ha som måldisk:

 

4096

4096

4096

4096

 

Om jag förstått saken rätt så är siffran för "Bytes Per Cluster" den siffra man anger vid "Storlek på allokeringsenhet" när man formaterar. Här finns alternativet Standard och 4096 och uppåt. Men i vilket fall som helst var siffran 4096 får båda diskarna när jag kollade i kommandotolken, om jag nu uppfattat saken rätt.

 

Det som verkar diffa är Bytes Per Sector. Frågan är vad detta är för något - och om detta också är en hårdvarusiffra eller om det går att göra något åt detta på måldisken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-49497800-1408341300.jpg

 

 

Som synes Är minsta logiska sektorn 512 Byte precis som hos källdisken.Den skall alltså kunna emulera 512 Byte och är således ingen  4Knative disk  som man kunde  tro.

 

Att 512Bytes ej anges kan kanske bero på att den sitter externt ?

 

LARSAS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till LARSAS:

 

Mja, men den information man fick via kommandotolken om den logiska sektorns storlek (4096 Byte) stämmer ju väldigt bra med felmeddelandet "Sector size of destination disk and source disk is inconsistent. 0x69A17701".

 

Problemet verkar alltså vara den logiska sektorstorleken.

 

Tycker heller inte att problemet borde vara att hårddisken är ansluten via USB-kabel och att information om logisk sektorstorlek p g a detta trillar bort. Det skall ju gå att klona till diskar som är anslutna via USB-kabel. Har inte hört att detta skulle vara något problem. Eller har jag fel här? Förstår inte varför viss information skulle trilla bort på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Det vore naturligtvis intressant att testa något av de andra föreslagna clonprogrammen. .Möjligt att dessa negligerar att disken visas som en 4K native disk.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TIll LARSAS:

 

Ja, det skulle jag ju kunna pröva. Men eftersom jag testade med att initiera och partitionera hårddisken (en partition för hela hårddisken) som vid maskinkloning för att kolla om det var felet så är det väl inte så stor vits att pröva andra program. Får väl testa maskinkloning eller någon annan typ av "kopiering" som ger en bootbar disk.

 

 

Till vertpre:

 

Får väl i så fall lov att testa någon av betalversionerna. Båda mina diskar är Advanced Format-diskar. Kan det möjligen vara så att Advanced Format-funktionen gör den gratisversion av Todo Backup jag testat förvirrad?

 

En fråga om någon vet: Det finns ett begrepp som heter spegling. Vad innebär det om man speglar en hårddisk? Är det samma sak som kloning? Jag köpte Norton Ghost till ex XP-dator och prövade att spegla. Använde dock detta för att spara data, inte för att få en bootbar hårddisk.

 

Finns det någon slags annan "kopieringsvariant" än kloning som ger en bootbar disk? Program? 

 

En till upplysning: Har fått höra att sektorstorlek och storlek på hårddisken inte är det enda som kan ställa till med problem om man försöker klona. Så skall man vara säker på att allt funkar så skall man helst ha en exakt likadan hårddisk. Måste dock säga att min maskinella kloning mellan två 3,5-tums 500 GB Seagate resp Western Digital-diskar funkat jättebra hittills. Western Digital-disken har ett annat ljud. Den låter mer "metalliskt". Annars märker jag dock ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TIll LARSAS:

 

Ja, det skulle jag ju kunna pröva. Men eftersom jag testade med att initiera och partitionera hårddisken (en partition för hela hårddisken) som vid maskinkloning för att kolla om det var felet så är det väl inte så stor vits att pröva andra program. Får väl testa maskinkloning eller någon annan typ av "kopiering" som ger en bootbar disk.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh848035(v=vs.85).aspx

 

Länken ovan ger kanske lite mer kött på på benen. Problemet som jag ser det är att systeminfo visar disken som en 4K native disk en sådan har minsta logiska sektor 4096 .Initiering och formatering ändrade tydligen inte på detta. Disken är dock en disk som kan installeras så den kan ha minsta logiska sektor satt till 512 Bytes.Jag är osäker på hur det nu kan göras.Skulle man installera ett OP på den skulle det nog fungera med 512 som minsta sektor.

 

Kan knappast vara ett stort problem att testa ett annat program.

 

LARSAS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till LARSAS och er andra:

 

 

Tror ni att det här programmet från Paragon software (Backup & Recovery 2014) ger en bootbar hårddisk? Tycker inte att detta verkar glasklart av den info man redovisar:

 

http://www.paragon-software.com/home/br-free/requirements.html

 

Sedan undrar jag om någon har något tips om nedladdningsställen för kloningsprogram och andra program som ger bootbara diskar och där man kan ladda ner program utan att uppge kreditkortsnummer. Jag föredrar faktura eller samtidig inloggning på bank. Paypal är förstås ett alternativ. Har ett konto. Har dock aldrig använt detta. Registrerade detta för typ 10 år sedan. Minns att jag ogillade att man behövde registrera något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till LARSAS och er andra:

 

 

Tror ni att det här programmet från Paragon software (Backup & Recovery 2014) ger en bootbar hårddisk? Tycker inte att detta verkar glasklart av den info man redovisar:

 

http://www.paragon-software.com/home/br-free/requirements.html

 

Sedan undrar jag om någon har något tips om nedladdningsställen för kloningsprogram och andra program som ger bootbara diskar och där man kan ladda ner program utan att uppge kreditkortsnummer. Jag föredrar faktura eller samtidig inloggning på bank. Paypal är förstås ett alternativ. Har ett konto. Har dock aldrig använt detta. Registrerade detta för typ 10 år sedan. Minns att jag ogillade att man behövde registrera något.

Jag kan inte med säkerhet säga att programmet du länkar till kan klona en disk.

Informationen kan tolkas på flera sätt. Att göra en backup på hela disken för att sedan återställa den i sitt skick tolkar jag som att det kan vara en kloning. En backup av en disk för att sedan återställa den på en annan disk blir en kloning i praktiken.

 

Du har fått ett flertal länkar redan i denna tråd med kostnadsfria program som kan klona diskar. Ingen av länkarna kräver kreditkort för att hämta mjukvarorna.

 

I mitt inlägg nummer 25 finns ett flertal länkar. Där hittar du också den länk som vertpre länkar till i inlägg nummer 30.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...