Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI-problem med Philips-TV


makke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem. HDMI-uttagen på min TV är döda. Jag har en Philips-TV (47PFL6907T/12) och tex Scart-uttaget är igång, men HDMI-ingångarna är kassa.. Jag funderar på om nån har några tankar om detta.. Vad jag har läst så är HDMI-kretsen extra känslig och en snabb gissning kan vara överspänning då det ju åskat lite de senaste dagarna. Jag försöker hitta info om vad en ny HDMI-krets kan kosta men får ingen info någonstans och Philips TV-chat har stängt för dagen. 

 

Någon smart person med koll som vill hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att säga vad som är fel på din TV. Vad jag skulle föreslå är att du kopplar bort alla kontakter till ingångarna på din TV utom en HDMI-anslutning.

Testa och se om TV tar emot HDMI-signal om du enbart har en HDMI-kontakt ansluten och inga andra kontakter.

Det kan vara som så att någon ingång ligger och "triggar" vilket i sin tur förhindrar en annan ingång att bli aktiv.

 

När det gäller din tanke att byta HDMI-kretsen/kretsarna bör du ha i åtanke att den/de är ytmonterade. Är du inte mycket van vid att löda och då i synnerhet ytmonterade komponenter skall du absolut inte ge dig på detta. Jag tror inte heller att du kan köpa själva kretsen som en komponent från Philips. De säljer med största säkerhet en komplett kretskort (modul) med allt på. Det är så TV-reparatörer jobbar idag.

 

En tekniker som är mycket van vid lödning kan demontera och löda på en ny krets med standardverktyg. För att göra detta bör den som utför arbetet ha en utbildning och tränat på tekniken. Många tekniker använder speciella verktyg för ytmontering när de reparerar apparater. Ovan vid ytmonterat riskerar att förstöra ledningsmönstret på kretskortet.

 

Om du ändå ger dig på detta, se till att använda ESD-skydd.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Åge, är hdmi uttagen kassa, så byter man hela kortet som dom sitter på, inte ens reparatörerna byter bara en krets.

 

Är du registrerad hos Philips med denna tv?

Hur gammal är den?

Jag har en likvärdig, registrerade den direkt när jag köpte den, fick ett fel med ambilighten efter  ett tag, ringde philips  supporten, tog några arbetsdagar, så kom en servicetekniker hem och på plats bytte kortet som felande, gick på garantin, smidigt och enkelt,

 

Men du kanske inte har garanti kvar på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...