Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flat Bildskärm Typ Trinitron


palle4

Rekommendera Poster

Ska köpa ny bildskärm 17" och funderar på olika alternativ SONY CPD G200P eller Samsung 700NF är de jag funderat mest på. Dessa har båda flata bildrör typ trinitron och diamatron. Har kollat på dessa i butik och upptäckte att de hade två gråa sträck tvärs över skärmen vilket försäljaren sa att alla flata crt-skärmar var beskaffade med.

Min fråga är nu om detta är något man inte tänker på efter ett tags användande eller om det kan uppfattas som irriterande. Jag är också lite nyfiken på om det är någon som använder någon av de skärmar som jag nämde ovan och om ni isåfall är nöjda med dem eller om det är någon som kan rekomendera något annat bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv beställt en Samsung 700NF men ej fått den ännu. Tydligen är det en väldigt populär skärm. Jag har läst en del av testerna som datatidningarna gjort på skärmen och på Internet och den får överlag mycket gott betyg. Om de grå linjerna hade varit ett varit ett problem så borde man hört något om det.

 

Mvh

mikey

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en 700NF och de gråa strecken hör ihop med att de använder triniton och inte att det är en flat crt-skärm

Hur som helst så tycker jag inte att de är särskilt irriterande nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Ax. skrev:

Har själv en 700NF och de gråa strecken hör ihop med att de använder triniton och inte att det är en flat crt-skärm

Hur som helst så tycker jag inte att de är särskilt irriterande nu.

 

 

Vad tycker du om skärmen i övrigt? Skulle du rekommendera den till dina kompisar?

 

Mvh

Mikey

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, det är väldigt individuellt. Jag känner ett par nissar som inte klarar av att ha dessa svarta trådar mitt i skärmen. Själv lider jag inte av det dock, visst - dom hänger där och syns rätt bra mot ljusa bakgrunder - men vinsterna med en diamondtron/trinitron-skärm uppväger det hela ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland skrev:

Svårt att säga, det är väldigt individuellt. Jag känner ett par nissar som inte klarar av att ha dessa svarta trådar mitt i skärmen. Själv lider jag inte av det dock, visst - dom hänger där och syns rätt bra mot ljusa bakgrunder - men vinsterna med en diamondtron/trinitron-skärm uppväger det hela ;)

 

 

Du menar att bilden är så mycket bättre gentemot än en traditionell skärm att de svarta trådarna är ett litet pris att betala?

 

 

Mvh

Mikey

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att bilden är så mycket bättre gentemot än en traditionell skärm att de svarta trådarna är ett litet pris att betala?

 

Precis, ur min synvinkel iaf. Det finns de som föredrar skuggmaskskärmar pga diverse bättre bildegenskaper (omtvistat), men jag klarar mig nog inte utan en flat skärm.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med du...

 

Gjorde ett grymt nerköp för att få en skärm som klarade högre upplösningar i bättre frekvens. Men aj så besviken jag blev! Även om den skulle vara "Flat" så var det ingen Triniton. =(

 

NEC MultiSync FE700 hade GRYM bild. Det är LÄTT värt ränderna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Verkar som om de flesta är nöjda med

sina flata skärmar. Ska titta på NEC MultiSync FE700 också. Finns det Flata skärmar utan de båda sträcken? Har inte stött på någon sådan men vet att Samsung har ett system som de kallar DynaFlat. Är det samma princip som Trinitron/Diamondtron?

 

Mvh

Palle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Verkar som om de flesta är nöjda med sina flata skärmar. Ska titta på NEC MultiSync FE700 också. Finns det flata skärmar utan de båda sträcken? Har inte stött på någon sådan men vet att Samsung har ett system som de kallar DynaFlat. Är det samma princip som Trinitron/Diamondtron?

 

Mvh

Palle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Verkar som om de flesta är nöjda med sina flata skärmar. Ska titta på NEC MultiSync FE700 också. Finns det flata skärmar utan de båda sträcken? Har inte stött på någon sådan men vet att Samsung har ett system som de kallar DynaFlat. Är det samma princip som Trinitron/Diamondtron?

 

Mvh

Palle

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Verkar som om de flesta är nöjda med sina flata skärmar. Ska titta på NEC MultiSync FE700 också. Finns det flata skärmar utan de båda sträcken? Har inte stött på någon sådan men vet att Samsung har ett system som de kallar DynaFlat. Är det samma princip som Trinitron/Diamondtron?

 

Mvh

Palle

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det flata skärmar utan de båda sträcken?

 

Nope, de behövs för att hålla gallret på plats.. men juh nyare skärmar det handlar om, desto mindre synliga är trådarna.

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min skärm idag en Samsung SyncMaster 700NF och är grymt nöjd. Du hade rätt om dom vågräta trådarna Weyland. Dom syns på helt vit backgrund men inte speciellt mycket och dom är inte särskilt irriterande. Man får aktivt titta efter dom för att se dom men sitter man framför datorn så är man ju så inne i det man gör att man inte tänker på dom. Har man någon annan backgrundsfärg så syns dom inte alls. Plus att skärpan och klarheten är så bra att det förlåter mycket.

 

Mvh

Mikey

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en LG 575LM lcd-skärm och jag har inga sträck på min eller skuggor. Jättesnygg skärm och köpte den på Dustin för 5369:- vilket är ett bra pris för jag har sett priser på samma skärm upp till 7800:-. Ljudet i hörgtalarna är väl inte så jättebra men den finns att köpa utanhögtalare också. Betracktningsvinkeln på plata skärmar är ju inte så bra som på crt men man vänjer sig.

Chris

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga Trinitron-streck på en LCD-skärm? Det var som fan. :);)

;)

*lugnar mig*

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att du får mycket mer för pengarna än om du köper en tftskärm.

 

Att den sen tar mer plats är en smaksak.

 

Strecken (ja, stavas med e) är inget som stör. Syns knappt alls.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chris4

 

Vi diskuterade skärmar med flata bildytor, trinitron/diamontrond - inte TFT'er (platta skärmar) då dessa är undermåliga för grafiskt bruk än idag (och dessutom dyrare till på köpet) ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå frågan om Dynaflat så har jag en sådan, en Samsung 900IFT (19"). Skribo tar drygt 4400:- för den. Det är ju då ingen äkta flat skärm. Men man upplever den som tämligen platt och därmed med mindre reflexer.

 

Jag är i alla fall helt nöjd, den är knivskarp (.20 dotpitch eller vad det heter) och mycket behaglig i övrigt. Men den har förstås inte de fördelar som en äkta flatis ger med färgdjup osv.

 

Man kan ju fundera på om det var dumsnålt att spara 800 spänn gentemot Samsungs Diamondtron-variant (900NF), men den här är i alla fall klart vassare än t ex den buktade Samsung 950P (som ofta får höga betyg för prestanda gentemot pris) enligt min subjektiva upplevelse.

 

Men har man ingen limit som gör att man jagar hundringar bör man väl välja Diamond-/Trinitron antar jag. Fast det här ÄR en suverän skärm!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det blev till slut en 17" SONY Multiscan G200P som jag är helnöjd med. Tycker att det är en kanonskärm som jag varmt kan rekomendera. Har tittat på ett tiotal olika skärmar med platt bildrör och fick intrycket att detta var den bästa i konkurens med Samsungs NF skärm. Tyckte dock att SONYN hade bättre skärpa och färger. Dessutom billigare, 3500 kr fick jag ge. Strecken är inget som jag tycker att man tänker på efter ett stunds användning.

Tag för alla goda råd:)

 

Mvh

Palle

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...