Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min pappa latin


emelizzard

Rekommendera Poster

Har letat i tidigare inlägg och sökt på nätet men hittar inte det jag söker.

Jag vill översätta "min pappa är min styrka" till latin. Är det någon som vet om "pater mea, fortitudo mea" blir rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt och hållet korrekt eftersom "min" i maskulinum heter meus och pater förstås är ett maskulint substantiv. Skriver du pater meus, fortitudo mea så blir det korrekt.

 

Du kan även skriva samma mening som Pater est fortitudo mea eller Pater fortitudo mea.
I dessa meningar låter man possessivpronomenet "meus" vara underförstått. Det är ganska vanligt att så sker i latinet när man vill skriva min + släktord, typ min pappa, min mamma, min syster, min bror. På svenska kan vi ju också säga "pappa är min styrka" och alla förstår att det är vår egen pappa, och inte någon annans, vi syftar på. Ordet för "är", nämligen est, kan man också låta vara underförstått i latinet, som i de båda varianterna pater meus, fortitudo mea och pater fortitudo mea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid snabb hjälp här är en sida som kan hjälpa med översättning.

 

http://www.lexikon24.nu/svenska-latin-lexikon.html

Ja, perfekt! Den sidan ska jag nyttja om jag avser att tatuera något fint på kroppen. Kan väl inte bli fel och blir det fel så är det väl bara göra om och göra rätt?

 

Edit:

min pappa är min styrka översätts där enbart till Pater meus,

Blir ju mycket kortare vilket borde bli billigare tatuering?

Stor bokstav i början blir snyggare och mer korrekt!

 

 

 

(ironi)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till bara:) hur kommer det sig att det blir mea på slutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min blir mea eftersom fortitudo är ett feminint substantiv.  I latinet är förresten många abstrakta substantiv  feminina.

 

Tack för poäng!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...