Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta standardhårddisk från C till D?


explorer-problem-HJÄLP
 Share

Rekommendera Poster

EaseUS Partition Master fungerar. MiniTool använder jag inte men det vore underligt om det skulle gå med det programmet också.

 

Den nuvarande C : ja. Alltså den långsammare disken.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

Den nuvarande C : ja.

Apropå vertpre's bra info om "nuvarande C:". Tänk alltså på att enhetsbokstäver inte är "skrivna" på partitionerna, så som volymnamn är. Enhetsbokstäver tilldelas av det OS som för tillfället körs (om OS:et använder sig av enhetsbokstäver).


I äldre Windowsversioner kunde enhetsbokstäverna "hoppa runt" om man anslöt en till disk före nästa datorstart. I senare versioner "minns" Windows tilldelade bokstäver, baserat på någon form av signatur (om jag inte tar fel), och kan ändras om man så önskar.

 

I ditt fall, @EasyCactus, borde det inte bli något problem. Det handlar "bara" om kloning och om att byta plats på diskarna.

 

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre @ChristerE

 

Laddade ner Macrium Reflect Free då jag märkte att EaseUS Partition Master inte kunde klona såvida jag inte betalar 40 dollar. Vet inte om jag sköt mig själv i foten och borde köpt det programmet, har nu en till fundering.

 

Kloningen gick bra, inga konstigheter där, den nya snabba disken fick samma namn men blev döpt till E: för tillfället (hette D innan). När jag dock gick in i BIOS/EUFI för att ändra boot order på diskarna lyckades jag inte. Att bara ändra om dem i ordningen gick inte och datorn sa till mig att välja en valid disk att boota på. Läst manualen för mitt moderkort (MSI MEG Z390 ACE) men blev inte så mycket klokare...

 

Nu när jag har två exakt likadana diskar efter en lyckad kloning, hur ser jag till att Windows bootar från min "nya, snabba" disk? Behöver jag använda BCDBoot eller liknande?

 

/EasyCactus

 

PS. Jag antar att jag inte vågar formatera om den långsammare disken nu direkt och hamna i en situation med en dator som inte vill starta? 

Redigerad av EasyCactus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Diskhantering, står det exakt lika på alla partitioner på de två SSD:erna?

 

Formatera inte innan du vet att det fungerar ordentligt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev EasyCactus:

 

Kloningen gick bra, inga konstigheter där, den nya snabba disken fick samma namn men blev döpt till E: för tillfället (hette D innan). När jag dock gick in i BIOS/EUFI för att ändra boot order på diskarna lyckades jag inte.

Ser du detta när du fortfarande bootar från den slöare disken, det verkar så? I så fall kan systempartitionen för Windows på den nya disken inte samtidig tilldelas enhetsbokstaven C:. Se mitt tidigare inlägg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev EasyCactus:

Laddade ner Macrium Reflect Free då jag märkte att EaseUS Partition Master inte kunde klona såvida jag inte betalar 40 dollar. Vet inte om jag sköt mig själv i foten och borde köpt det programmet, har nu en till fundering.

Gratis versionen EaseUS kan klona. Det är inte så att du laddade ner en "Free Trial version"?

 

4 timmar sedan, skrev EasyCactus:

Nu när jag har två exakt likadana diskar efter en lyckad kloning, hur ser jag till att Windows bootar från min "nya, snabba" disk? Behöver jag använda BCDBoot eller liknande?

Startar datorn om du plockar ur den långsammare disken?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre @Cecilia @ChristerE Tack igen, ja först laddade jag hem gratisversionen av EaseUS och försökte men promptade på uppgradering för att kunna klona och testade därefter Free Trial av pro-versionen... Kanske gjorde något fel.

 

Kan öppna datorn och se om jag kan få ut den långsammare M.2-enheten (den långsammare är Crucial och den snabbare Samsung) men tills vidare kan jag visa dessa bilder.

Skärmbild (1).png

Skärmbild (2).png

Skärmbild (3).png

Skärmbild (4).png

Skärmbild (5).png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska ta ut den långsammare disken måste grafikkortet också ut, ingen jätteprocess men en del jobb. @vertpre om jag absolut måste gör jag det såklart. Vad säger du? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag ser dina skärmbilder så kommer det inte att hjälpa om du tar ut disken. Något gick fel vid kloningen. E disken är inte startbar. Som du ser saknas det en del på den disken bl.a. "systemstart". Den kan alltså inte starta datorn. Det kanske går att fixa detta i Macrium?

 

Du kan prova att göra om kloningen. Tyvärr vet jag inte hur Macrium Reflect fungerar så där kan jag inte hjälpa dig.

Du kan ladda ner EasyBCD och med det programmet ändra så att E disken blir startdisk. Om du använder EasyBCD behöver du efteråt ändra boot order i bios.

 

Här är en länk till en guide. https://neosmart.net/wiki/easybcd/basics/changing-the-boot-partition/

Inställningen finns under menyn Säkerhetskopiering om du väljer svenska som språk i programmet. Klicka på Ändra Startenhet och Verkställ åtgärd. Välj E disken i listan och Ok.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

Nu när jag ser dina skärmbilder så kommer det inte att hjälpa om du tar ut disken. Något gick fel vid kloningen. E disken är inte startbar. Som du ser saknas det en del på den disken bl.a. "systemstart". Den kan alltså inte starta datorn.

Är du säker? Visar Diskhantering verkligen den informationen för en partition som innehåller ett startbart Windows men som inte är det Windows som är igång.

 

Övrig information ser ut att stämma. EFI-systempartition finns med efter kloningen, och "Windowspartitionen" med Systemstart är lika stor på den klonade disken.

 

TILLÄGG:
Se inlägg i följande länk. Där beskrivs precis det här att informationen om Systemstart, m m, visas som förväntat när väl partitionen används för att boota datorn. Övrig information har jag ingen kommentar till.

https://forum.macrium.com/Topic2881.aspx

 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har inte haft problem att starta med en klon med källdisken i, men det är bara att koppla ur en disk och prova som jag tidigare föreslagit.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra info. Läste igenom länken. Körde Macrium reflect's Rescue Media inom Windows PE och det går fortfarande inte att flytta boot order i BIOS men när jag trycker F11 kan jag nu välja att starta från Samsung-disken, då får den enhetsbeteckningen C : och det står "Systemstart, Växlingsfil, Kraschdump, Primär Partition" på den. Startar jag dock om och inte klickar F11 bootar den från den långsammare disken igen som vanligt. Får också upp en boot up menu där jag kan välja Windows 10 eller Macrium Rescue System eller något sådant som tar lång tid. Ska ta bort den, klona om utan Rescue-delen och ta ut disken ur datorn så fort jag får tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre @ChristerE @Cecilia

Hej igen, jag höll på att börja fixa med datorn i helgen men blev inte av då jag ville invänta ett ESD-armband mm från en kompis, och tänkte därför ta det nu till helgen istället. Men nyss snubblade jag över några artiklar med bra info om just mitt moderkort och märkte att jag missat några inställningar i BIOS... Räckte inte med att bara "byta boot order" utan även byta boot order på ett annat ställe i BIOS där man väljer 1st priority och 2nd priority etc.

 

Jag har alltså fortfarande inte tagit ut någon disk, men efter flera omstarter (för att vara på säkra sidan) startar datorn nu alltid upp från den snabba disken och det står C : på den och  "Systemstart, Växlingsfil, Kraschdump, Primär Partition". Allt verkar bra tror jag. 

 

Tror ni det är säkert för mig att nu formatera om min långsamma disk (radera allting på den) eller är det några screenshots eller annat ni skulle vilja veta från mig? Bör jag fortfarande ta ut en disk för något slags test?

 

Mvh EasyCactus

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev EasyCactus:

Hej igen, jag höll på att börja fixa med datorn i helgen men blev inte av då jag ville invänta ett ESD-armband mm från en kompis, och tänkte därför ta det nu till helgen istället. Men nyss snubblade jag över några artiklar med bra info om just mitt moderkort och märkte att jag missat några inställningar i BIOS... Räckte inte med att bara "byta boot order" utan även byta boot order på ett annat ställe i BIOS där man väljer 1st priority och 2nd priority etc.

Ja, det förklarar varför du inte kunde starta med klonen. Den inställningen är inget speciellt för ditt moderkort. Den har funnits på alla moderkort jag har haft.

 

Du kan formatera den långsamma disken. Sedan skulle jag föreslå att du gör en backup på C disken. Helst på en extern USB disk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@vertpre 

Ok jag förstår. Tänk att jag missade det. Inser att när man har koll på allt detta kunde detta tagit mindre än en timme ha ha. Jag ska formatera och göra en back up. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...