Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arkiv DVD-R på S-krok :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Vinyl-CD-R finns hos Claes Ohlsson

Du, MariaE, skriver i nästan alla trådar du medverkat i att man ska använda "Vinylskivor", att de ska vara så oerhört mycket bättre än vanliga skivor.

Jag håller med vertpre - var hittar du fakta kring det?

 

Du hänvisar till Clas Ohlson (fast du stavat namnet fel) och där finns denna produkt:

http://www.clasohlson.com/se/LP-CD-R-skiva,-Verbatim-Vinyl/38-5615

 

CD-R-skiva som ser ut som en klassisk LP-skiva.

Perfekt att ge bort i present eller som promotion/de

 

Menar du att den är bättre, hållbarhetsmässigt än en "vanlig"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Här finns troligen bättre fakta i ämnet:

 

http://www.ltu.se/staff/m/marrun-1.81118

 

och några sidor längre "fram":

 

http://pure.ltu.se/portal/sv/publications/information-technology-archives-and-archivists(3f79ec10-c016-11db-834c-000ea68e967b).html

 

Där finns denna länk för att ladda hem:

 

http://pure.ltu.se/portal/files/375637/LTU-LIC-0708-SE.pdf

 

Edit: justerat "kronologin" i länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket man skall förlita sig på allt skriveri om lagringstiden för skrivbara och omskrivbara skivor.

 

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg har jag CD-R-skivor som idag är minst 26 år gamla som fortfarande är läsbara.

 

De äldsta omskrivbara skivor jag har är mer än 10 år idag utan att jag skrivit om dem. Fungerar fortfarande.

 

Med den erfarenhet jag har fungerar de optiska skivorna mycket väl. Alla skivor jag har är förvarade i rumstemperatur. Inga frysboxar, kylskåp eller andra typer av förvarning.

 

Varsam hantering är allt som jag gjort.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de är mycket bättre. Både LP-CD-R och Vinyl-CD-R. Men de måste kollas efter nåt år . Arkiv-CD-R och Arkiv-DVD-R går bara sönder om man bränner dem fel, kör över dem med stolen eller lägger dem i mikron. Ja om hunden tar dem också förståss.

 

Om man nyss har smörjt in händerna med handkräm kan det på verka skivan om man inte sköljer av skivan med vatten. I vilket fall som blir det en fläck på skivan som inte går bort om man inte upptäcker det i på en gång. Det kan påverka skivan. Jag har inte kollat. Jag tog bara en ny skiva och brände filerna till igen. Även om det inte påverkar skivan i år kan det påverka skivan om något år om man använder skivan mycket. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket man skall förlita sig på allt skriveri om lagringstiden för skrivbara och omskrivbara skivor.

 

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg har jag CD-R-skivor som idag är minst 26 år gamla som fortfarande är läsbara.

 

De äldsta omskrivbara skivor jag har är mer än 10 år idag utan att jag skrivit om dem. Fungerar fortfarande.

 

Med den erfarenhet jag har fungerar de optiska skivorna mycket väl. Alla skivor jag har är förvarade i rumstemperatur. Inga frysboxar, kylskåp eller andra typer av förvarning.

 

Varsam hantering är allt som jag gjort.

 

Åge

De skivor som inte är arkiv-skivor eller vinyl-skivor antar jag är laminerade som du har då håller de. Skivorna som fanns förut de var av annat material än de skivor som man kan köpa i vanliga databutiker idag. 

/Maria 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns troligen bättre fakta i ämnet:

 

http://www.ltu.se/staff/m/marrun-1.81118

 

och några sidor längre "fram":

 

http://pure.ltu.se/portal/sv/publications/information-technology-archives-and-archivists(3f79ec10-c016-11db-834c-000ea68e967b).html

 

Där finns denna länk för att ladda hem:

 

http://pure.ltu.se/portal/files/375637/LTU-LIC-0708-SE.pdf

 

Edit: justerat "kronologin" i länkarna.

Min engelska är inte vad den borde vara :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skivor som inte är arkiv-skivor eller vinyl-skivor antar jag är laminerade som du har då håller de. Skivorna som fanns förut de var av annat material än de skivor som man kan köpa i vanliga databutiker idag. 

/Maria 

Svaret är nej på det påståendet.

Skivorna jag har är standardskivor.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de är mycket bättre. Både LP-CD-R och Vinyl-CD-R. Men de måste kollas efter nåt år . Arkiv-CD-R och Arkiv-DVD-R går bara sönder om man bränner dem fel, kör över dem med stolen eller lägger dem i mikron

Har du någon länk till någon sajt där detta kan bekräftas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att diskutera fram och tillbaka vilket media som är det bästa.

 

Även jag har CD-skivor, CD-R och CD-RW som hållit material i många år men det bevisar i sig inget.

Inte heller att hårddisken än snurrar i datorn.

Oavsett media ska man regelbundet kontrollera att det är beständigt och korrekt samt uppdatera/flytta till nytt media som man är rädd om det.

Hur långt det behöver vara mellan dessa kontroller varierar med det media som används. 

Samt, givetvis, värdefulla filer ska inte enbart sparas på en plats, på ett media, ett format.

 

Exempelvis, inte alls givet att min nästa dator ens har en CD-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nyss har smörjt in händerna med handkräm kan det på verka skivan om man inte sköljer av skivan med vatten. I vilket fall som blir det en fläck på skivan som inte går bort om man inte upptäcker det i på en gång. Det kan påverka skivan. Jag har inte kollat. Jag tog bara en ny skiva och brände filerna till igen. Även om det inte påverkar skivan i år kan det påverka skivan om något år om man använder skivan mycket. 

/Maria

Man ska överhuvudtaget inte ta på skivornas yta utan bara i kanterna.

 

Svensk länk, nu är ju Maxwell part i målet så siffrorna om livslängd ska man ju ta med en nypa salt med deras råd om förvaring kan man nog lita på:

 

Tvärtom, det Maxell vill är att skivan lagras i 25 graders temperatur och med en relativ luftfuktighet på runt 50 procent. Det får inte finnas några repor eller fingeravtryck på skivan. Den ska ligga i sitt etui och får inte vara exponerad för direkt solljus eller annan uv-strålning.

...

Maxells tester visar att cdr-skivor har en uppskattad livslängd på 100 år medan omskrivbara cdrw-skivor har en kortare livslängd på 30 år.

http://www.idg.se/2.1085/1.72224

 

Mycket fakta från Riksarkivet: https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/cd_dvd_mall.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara jag som har problem med att cd-skivor inte kan läsas. Här är en till Och det gäller visst en LP-CD-R. De borde räcka lika länge som vinyl CD-R. //eforum.idg.se/topic/214810-problem-att-läsa-skrivbar-lp-cd-r-vad-göra/

Dessa skivor som är testade är inte gjorda av samma material som vanliga skivor som man köper . Det finns små skivor också som är reptåliga som Sony har. De håller också länge. Men jag gillar inte små skivor. De sägs att de lagrar på båda sidorna. De passar inte i tillsammans med andra arkivskivor i burkarna. Jag har inte speciellt många såna. Kan man skriva på såna på båda sidorna ? Detta fel som de beskriver i länken verkar vara brännaren som inte kan läsa skivorna och inte fel på själva skivan... De skivorna ska hålla länge även om man använder dem mycket. Jag har spelat in några bra ljudfiler på engelska på några såna skivor. . 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LP-CD-R. De borde räcka lika länge som vinyl CD-R

Ja, problem kan uppstå. Men du har ju inget belägg för de som ser ut som en vinylskiva, LP/EP, ska hålla längre än icke sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska överhuvudtaget inte ta på skivornas yta utan bara i kanterna.

 

Svensk länk, nu är ju Maxwell part i målet så siffrorna om livslängd ska man ju ta med en nypa salt med deras råd om förvaring kan man nog lita på:

http://www.idg.se/2.1085/1.72224

 

Mycket fakta från Riksarkivet: https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/cd_dvd_mall.pdf

I bland kan det ju bli så ändå att man tar på skivorna. Har du aldrig bränt dej på kastrull t.e.x. Man ska inte ta på en varm kastrull heller. 

/ Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag ju inte. Men en LP-CD-R håller ialla fall längre än några månader om man lyssnar på musik. En Vanlig CD-R håller bara nån månad. Det har jag själv erfarenhet av. Jag lyssnar mycket på engelska ljudfiler. Det måste jag göra eftersom jag lider av anglofili. 

/Maria

 

 1990Ja, problem kan uppstå. Men du har ju inget belägg för de som ser ut som en vinylskiva, LP/EP, ska hålla längre än icke sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så är det ju rena spekulationer i hur länge en skiva håller, ingen vet ju det ännu, det enda jag vet är att en vanlig cd-skiva håller i minst 20 år i alla fall.

 

Så jag tror inte att denna tråd kommer så långt mer, om vi inte ska fortsätta att spekulera om hur man ska använda sin datainfo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så är det ju rena spekulationer i hur länge en skiva håller, ingen vet ju det ännu, det enda jag vet är att en vanlig cd-skiva håller i minst 20 år i alla fall.

 

Så jag tror inte att denna tråd kommer så långt mer, om vi inte ska fortsätta att spekulera om hur man ska använda sin datainfo.

Det är helt rätt, det mesta är spekulationer.

Att bemöta en skribent, som påstår att CD-R/RW och DVD-R/RW +R/RW inte håller längre än 2-4 månader går inte att undvika.

Påståenden är ohållbara. Eftersom det är en ensam skribent som har denna erfarenhet bör man fråga sig vad denne gör för fel eftersom ingen annan har samma erfarenhet.

 

Jag har aldrig hört talas om att skrivbara och omskrivbara skivor inte håller längre än några få månader oavsett kvalitet/fabrikat/utformning (påstående av MariaE i inlägg 39). Vad jag kan läsa i denna tråd är det ingen annan heller än MariaE som har denna erfarenhet.

 

Om MariaE har denna erfarenhet bör man ifrågasätta hennes sätt att hantera skivorna.Den korta livslängden hon har erfarenhet av måste bero på hennes hantering av skivorna och inte skivornas kvalitet/fabrikat/utformning.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går säkert att diskutera vidare, men jag har inte mer att tillägga i denna tråd.

 

---------------------------------

Men tråden har bytt ämnesområde, sedan den påbörjades, så jag flyttar på den till mer passande forum.

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt rätt, det mesta är spekulationer.

Att bemöta en skribent, som påstår att CD-R/RW och DVD-R/RW +R/RW inte håller längre än 2-4 månader går inte att undvika.

Påståenden är ohållbara. Eftersom det är en ensam skribent som har denna erfarenhet bör man fråga sig vad denne gör för fel eftersom ingen annan har samma erfarenhet.

 

Jag har aldrig hört talas om att skrivbara och omskrivbara skivor inte håller längre än några få månader oavsett kvalitet/fabrikat/utformning (påstående av MariaE i inlägg 39). Vad jag kan läsa i denna tråd är det ingen annan heller än MariaE som har denna erfarenhet.

 

Om MariaE har denna erfarenhet bör man ifrågasätta hennes sätt att hantera skivorna.Den korta livslängden hon har erfarenhet av måste bero på hennes hantering av skivorna och inte skivornas kvalitet/fabrikat/utformning.

 

Åge

Jag spelade in några bra ljudfiler på en CD-RW. Sen lysnade jag på dem i några dagar. Efter ett tag lyssade jag lite till. Jag tog aldrig ut skivan ur min discman. En skiva som man lyssnar regelbundet på blir varm. Efter nån månad var skivan tom enligt isobuster. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man använda arkivbeständiga skivor, men dom är inte billiga.

Själv kör jag med USB-hårddiskar, fungerar utmärkt, nåväl kanske inte håller i 100 år, men tillräckligt länge för min del.

 

T.ex. härifrån, finns säkert svenska sajter också.

Jag köper mina skivor i vissa fotobutiker. I vissa fotobutiker kan man få  filerna överförda till arkivskivor. men jag tycker det är bäst att göra sånt hemma. En gång var jag i en fotobutik för att jag ville ha en väska med ett foto av min hund. Innan fotoförsäljaren tryckte fotot av hunden så lagrade han det på en DVD-R. Det var en Arkiv-DVD-R upptäckte jag sen. Det blev bara 1 fil på den skivan. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade in några bra ljudfiler på en CD-RW. Sen lysnade jag på dem i några dagar. Efter ett tag lyssade jag lite till. Jag tog aldrig ut skivan ur min discman. En skiva som man lyssnar regelbundet på blir varm. Efter nån månad var skivan tom enligt isobuster. 

/Maria

Jag har nu haft tre CD-RW i bilen i mer än ett år. De spelas varje vecka och de fungerar hur fint som helst.

Det har varit minusgrader i bilen liksom mer än +50 grader när bilen stått i solen.

Skivorna är klanderfria trots de kraftfulla temperaturväxlingarna.

 

Skivorna i sig köpte jag för 9 år sedan och brände om dem till bilen för mer än ett år sedan.

Det är inget speciellt med dem heller utan helt vanliga lågprisskivor. Jag betalade för 9 år sedan enbart 5 kronor styck i butik i Sverige, med fodral.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu haft tre CD-RW i bilen i mer än ett år. De spelas varje vecka och de fungerar hur fint som helst.

Det har varit minusgrader i bilen liksom mer än +50 grader när bilen stått i solen.

Skivorna är klanderfria trots de kraftfulla temperaturväxlingarna.

 

Skivorna i sig köpte jag för 9 år sedan och brände om dem till bilen för mer än ett år sedan.

Det är inget speciellt med dem heller utan helt vanliga lågprisskivor. Jag betalade för 9 år sedan enbart 5 kronor styck i butik i Sverige, med fodral.

 

Åge

Du kan ha fått ett datafel på dem när du brände dem. Då håller de tydligen hur länge som hest. jag har också en sån skiva. Jag tror den är bränd 2003 eller 2004. Det var 2003 som jag upptäckte att det blev fel på skivor som man använde mycket. 2004 nångång lämnade jag in min första skiva för dataräddning.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha fått ett datafel på dem när du brände dem. Då håller de tydligen hur länge som hest. jag har också en sån skiva. Jag tror den är bränd 2003 eller 2004. Det var 2003 som jag upptäckte att det blev fel på skivor som man använde mycket. 2004 nångång lämnade jag in min första skiva för dataräddning.  

/Maria

Det är absolut inga datafel på mina skivor. De är felfria.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inga datafel på mina skivor. De är felfria.

 

Åge

Ett datafel syns inte på en skiva. Det upptäcks bara när man bränner dem. Det syns inte med CD-check.

 

Om man kopierar en skiva med matt yta och en skiva med blank yta med CD-bränningens kopieringsfunktion  syns det inte heller några fel . Men det syns på filmen  som man har kopierat. Och det blir tyvärr fel på båda skivorna :-( Jag vet inte hur det blir med kort eller datafiler. Men jag skulle tro att några kort eller datafiler blir förstörda. Jag använder numera bara skivor med blank yta. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett datafel syns inte på en skiva. Det upptäcks bara när man bränner dem. Det syns inte med CD-check.

 

Om man kopierar en skiva med matt yta och en skiva med blank yta med CD-bränningens kopieringsfunktion  syns det inte heller några fel . Men det syns på filmen  som man har kopierat. Och det blir tyvärr fel på båda skivorna :-( Jag vet inte hur det blir med kort eller datafiler. Men jag skulle tro att några kort eller datafiler blir förstörda. Jag använder numera bara skivor med blank yta. 

/Maria

Det är inget datafel på mina skivor.

Jag avslutar denna diskussion här för jag kommer inte längre.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skivor som är sen brännare kom ut på marknaden och de fungerar perfekt än efter mer än 20 år.

Hela mitt LP-arkiv(ca 1000 LP) ligger på CD eller DVD(som kom senare)

De förvaras mörkt och i rumstemp, med alla möjliga märken under årens lopp.

Inte ett fel på dessa(förutom Verbatim som hade fel redan i produktionen med miljontals skivor för länge sedan, men fick ju nya då det uppdagades.

 

Bränna på låg hastighet är det viktigaste, max 4x eller 8x.

Bränner man på högsta hastigheten så kan skivor tappa info efter ett tag, speciellt skivor med program(rewritable), musik(wave)cd så har ju spelaren oftast en korrektion som hoppar över fel och brister(repor) inom rimliga nivåer givetvis.

Bara mina erfarenheter under årens lopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...