Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arkiv DVD-R på S-krok :-(


MariaE

Rekommendera Poster

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Du kan ha fått ett datafel på dem när du brände dem. Då håller de tydligen hur länge som hest. jag har också en sån skiva. Jag tror den är bränd 2003 eller 2004. Det var 2003 som jag upptäckte att det blev fel på skivor som man använde mycket. 2004 nångång lämnade jag in min första skiva för dataräddning.  

/Maria

 

Märker du inte att det bara är stolligheter som du skriver?

 

Jag följer Åge N,s exempel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju själv fått dessa fel på skivorna. Jag har  lagrat filer på en skiva som jag skulle bränna flera gånger på. Eftersom det blev datafel på första sessionen så markerades dessa filer som raderade och hämtades tillbaka med Isobuster. Jag har också fått flera skivor med många fel på. Några har blivit fel oläsliga så jag har fått scanna in korten igen.  Därför lagrar jag på bättre skivor numera d.v.s. arkiv-CD-R/DVD-R och vinyl-CD-R.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också nättjänster. Jag lagrar de flesta av mina email på gmail ,yahoo ch sverige.nu. Men gamla email när jag surfade med uppringt modem har jag på äkta skivor. Videofiler på USB-minnen går så långsamt. Dessutom är det svårt att märka usb-minnen på ett bra sätt. Det går inte att skriva så mycket. T.e.x. "Helt apropå på", "Den digitala" gudfadern" ,"Textat". Textat var program om hörselskadade.

  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft DVD- och CD skivor i åratal och aldrig upplevt de problem som uppges här.

Sedan beror det kanske på hur man handhar diskarna. Låter man huden, eller katten leka med skivorna så kan det nog tänkas att det uppkommer diverse skador på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft DVD- och CD skivor i åratal och aldrig upplevt de problem som uppges här.

Sedan beror det kanske på hur man handhar diskarna. Låter man huden, eller katten leka med skivorna så kan det nog tänkas att det uppkommer diverse skador på dom.

Hej mig själv. 

Ja, jag menar naturligtvis inte att huden leker med skivorna, utan såklart är det hunden som menas. Tänkte bara korrigera det hela och nu är det då gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE du skriver att du inte använder usb minne och en av anledningarna för att det är svårt att märka dom.

 

Hur gör du med skivor. Skriver du direkt på dom med en penna eller har du etiketter på dom. Etiketter kan göra att skivan blir obalanserad och det kan tydligen ge läsproblem. (står i artikeln som cecilia länkade till tidigare) Så etiketter ska man helst undvika använda. Om skrivet direkt på skiva med penna kan påverka nåt vet jag inte.

 

Nu vet jag inte hur det är med datorer för där använder jag inte skivor. Men på min dvd-spelare som jag har till tv:n där måste jag ha en viss tjocklek på skivorna. För vissa skivor som är lite tunnare blir att vobbla. Och jag hör ett litet ljud från dvd-spelaren när jag har en skiva som har fel tjocklek. Så jag kan inte använda vilken skiva som helst och därmed kan jag inte skicka efter skivor utan får köpa i lokala tv-affären så jag kan lämna tillbaka skivorna som inte passar.

 

Jag vet inte vilka problem en skiva som är obalanserad kan ge förutom att det tydligen kan bli problem med läsbarheten. Kanske så att dom även slits fortare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanliga skivorna som man kan köpa i vanliga databutiker numera är sämre än vad de var förut. De första skivorna som jag fick fel på brände jag i fel hastighet. Jag glömde att kolla alla gånger vilken hastighet skivorna var gjorda för. En del kunde man bränna i 4 x och en del i bara 2x när jag köpte de första. Alla är barn i början.

 

Även om man bränner vanliga skivor i rätt hastighet håller de inte så länge om man inte förvarar dem i kylskåp. Men frågan är då . Hur länge ska de ligga i kylskåp innan man ser på filmen eller semesterkorten igen. Därför bränner jag alla filer som jag vill ha kvar på arkiv-DVD-R eller arkiv-CD-R. Ibland använder jag vinyl-cd-r också. Synd att det inte finns vinyl-DVD-R. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE du skriver att du inte använder usb minne och en av anledningarna för att det är svårt att märka dom.

 

Hur gör du med skivor. Skriver du direkt på dom med en penna eller har du etiketter på dom. Etiketter kan göra att skivan blir obalanserad och det kan tydligen ge läsproblem. (står i artikeln som cecilia länkade till tidigare) Så etiketter ska man helst undvika använda. Om skrivet direkt på skiva med penna kan påverka nåt vet jag inte.

 

Nu vet jag inte hur det är med datorer för där använder jag inte skivor. Men på min dvd-spelare som jag har till tv:n där måste jag ha en viss tjocklek på skivorna. För vissa skivor som är lite tunnare blir att vobbla. Och jag hör ett litet ljud från dvd-spelaren när jag har en skiva som har fel tjocklek. Så jag kan inte använda vilken skiva som helst och därmed kan jag inte skicka efter skivor utan får köpa i lokala tv-affären så jag kan lämna tillbaka skivorna som inte passar.

 

Jag vet inte vilka problem en skiva som är obalanserad kan ge förutom att det tydligen kan bli problem med läsbarheten. Kanske så att dom även slits fortare. 

Jag skriver direkt på skivorna med en penna CD/DVD-marker heter en av pennorna. CD/DVD/BD Liner heter en annan penna som jag använder. Ja just precis de slits fortare. Det är därför vanliga skivor blir oläsliga vilket inte många i denna tråd verkar tro på. Vanliga skivor som man kunde köpa i databutiker förut var gjorda av ett annat material än vad de är idag. Därför höll de längre. En DVD-R som man spelar in en film på räcker i drygt 3 timmar. Därför kopierar jag alla filmer till arkiv-DVD-R. Men jag måste spela in på en vanlig DVD-R eller DVD-RW. det funkar inte att spela in på arkiv-DVD-R på min DVD-video-brännare.

:-( Skivan blir tom enligt isobuster.

 

Här hittade jag en diskussion i ett annat forum om lagringstid. det är skillnad om man använder skivorna mycket eller lite. 

 

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/803498-livslangd-pa-dvd-skivor/

 Jag har också vanliga DVD-R som är några år. Men de har jag inte använt så mycket. 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE När det gäller skivor som kan slitas fortare så angav jag att det i så fall gällde skivor som är obalanserade. Så då kan jag förstå om de slits. Man får se till att man hittar skivor som passar den spelare man har.

 

Men en annan sak som du skrev längre upp. När du använt skivor en stund så blir de varma. Nu återigen så vet inte jag när det gäller datorer, men dvd-spelare till tv och vanliga cd-spelare inkl bilstereo som man spelar vanliga musikcd på så blir skivorna inte varma. Om en skiva till vanliga cd/dvd-spelare skulle bli varma så skulle det sannolikt även slita ut mekaniken på sikt. 

 

Det finns angivet att skivor ska förvaras runt 25 graders temperatur. En skiva som man känner är varm ligger över 37 grader. Jag kan tänka mig att skivor klarar över 37 nån gång då och då, men inte att de går upp till den temperaturen ofta.

 

Du är den enda som skriver att skivor inte håller mer än några månader så det borde då vara nåt hos dig som gör att skivorna slits så fort. Vad vet jag inte. Kan vara att du använder obalanserade skivor eller hur du hanterar dom. Eller att det är nåt fel på dina dvd-spelare som gör att de slits. Eller om det kan vara att dina skivor blir för varma för ofta. Jag vet inte.

 

Men jag vet så mycket att jag skulle aldrig använda ett lagringsmedia som bara håller ett par månader. Att behöva hålla på och göra om det flera gånger per år skulle jag inte göra. Dessutom blir det dyrt i längden. Och konsumentverket skulle aldrig tillåta skivtillverkare säga att skivor kan hålla upp till 20 - 30 år dom skulle inte ens få säga att dom håller 2 år om dom bara håller några månader. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gjorde ett tillägg med en länk till sweclockers. Ingenstans där anges att de bara håller några månader. Utan dom diskuterar bara lite allmänt om hur länge en skiva håller. Och att de tar upp saker som redan sagts i denna tråd. Att brännarhastighet och kvalitet spelar roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur mycket man använder skivorna. Eftersom jag har haft den erfarenheten att skivor som man spelar in ljudfiler på bara håller i nån månad om man lyssnar på filerna  flera timmar om dagen så spelar jag in såna skivor på Vinyl-cd-R eller Arkiv-CD-R. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE När det gäller skivor som kan slitas fortare så angav jag att det i så fall gällde skivor som är obalanserade. Så då kan jag förstå om de slits. Man får se till att man hittar skivor som passar den spelare man har.

 

Men en annan sak som du skrev längre upp. När du använt skivor en stund så blir de varma. Nu återigen så vet inte jag när det gäller datorer, men dvd-spelare till tv och vanliga cd-spelare inkl bilstereo som man spelar vanliga musikcd på så blir skivorna inte varma. Om en skiva till vanliga cd/dvd-spelare skulle bli varma så skulle det sannolikt även slita ut mekaniken på sikt. 

 

Det finns angivet att skivor ska förvaras runt 25 graders temperatur. En skiva som man känner är varm ligger över 37 grader. Jag kan tänka mig att skivor klarar över 37 nån gång då och då, men inte att de går upp till den temperaturen ofta.

 

Du är den enda som skriver att skivor inte håller mer än några månader så det borde då vara nåt hos dig som gör att skivorna slits så fort. Vad vet jag inte. Kan vara att du använder obalanserade skivor eller hur du hanterar dom. Eller att det är nåt fel på dina dvd-spelare som gör att de slits. Eller om det kan vara att dina skivor blir för varma för ofta. Jag vet inte.

 

Men jag vet så mycket att jag skulle aldrig använda ett lagringsmedia som bara håller ett par månader. Att behöva hålla på och göra om det flera gånger per år skulle jag inte göra. Dessutom blir det dyrt i längden. Och konsumentverket skulle aldrig tillåta skivtillverkare säga att skivor kan hålla upp till 20 - 30 år dom skulle inte ens få säga att dom håller 2 år om dom bara håller några månader. 

Just därför så har jag börjat skriva tråden "Att bevara datafiler" Skivor som finns nu i vanliga databutiker och hos Claes Olhsson t.e.x. de håller inte så länge .Därför lagrar jag filer på arkiv-skivor eller vinyl-skivor. Det är väldigt många som har läst den märker jag. Många tycker nog att den är bra... En vanlig CD-r/rw/DVD-rw mm håller i flera år om man inte använder den den. En diskett t.e.x. håller i 10 år precis som det står i gamla databöcker. Jag har testat detta. Jag testade att läsa disketten nån gång per år. Den skapade jag 1991 eller 1992 . Efter 10 år var den förstörd. Men om man använder en diskett mycket håller den bara i 1-2 år. 

Här är den rätta länken . Jag kopierade fel länk förut. 

 

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/457215-olaslig-cd/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE nu kanske vi börjar komma fram till varför dina skivor inte håller mer än några månader. 

 

Jag vet inte om nån tillverkare har testat sina skivor hur lång hållbarhet skivor har om de används flera timmar om dan. Och om dom dessutom blir varma hur det påverkar vid användande flera timmar i sträck. Och jag orkar inte leta på nätet om det finns nån sorts information.
Och du är nog rätt ensam om att använda skivor på det viset för de flesta lägger över kopior på saker på skivor eller usb-minne för att ha en säkerhetskopia ifall nåt händer med datorn. Så när man använder saker så använder man originalet som finns på datorn. Jag tror inte ens de som bränt musikskivor spelar samma skiva flera timmar om dan. Så jag vet inte om det finns nåt nånstans som säger hur länge en skiva ska kunna hålla för den sortens användning.

 

Sen den länk du nu lägger till sweclockers. Den säger inte nåt om hållbarheten på skivor. Utan den skivan verkar ha bränts med ett annat format som inte den nya datorn kunde läsa. Alternativt så blev den skivan inte avslutad på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanliga skivorna som man kan köpa i vanliga databutiker numera är sämre än vad de var förut. De första skivorna som jag fick fel på brände jag i fel hastighet. Jag glömde att kolla alla gånger vilken hastighet skivorna var gjorda för. En del kunde man bränna i 4 x och en del i bara 2x när jag köpte de första. Alla är barn i början.

 

Även om man bränner vanliga skivor i rätt hastighet håller de inte så länge om man inte förvarar dem i kylskåp. Men frågan är då . Hur länge ska de ligga i kylskåp innan man ser på filmen eller semesterkorten igen. Därför bränner jag alla filer som jag vill ha kvar på arkiv-DVD-R eller arkiv-CD-R. Ibland använder jag vinyl-cd-r också. Synd att det inte finns vinyl-DVD-R. 

/Maria

Hej.

Jag köper mina skivor på ICA och de är lika förträffliga som de jag köper på exempelvis netonnet -  handlar nämligen där ibland.

Men, vad i hela friden skall dom i kylskåpet att göra. Förvarar man dom där i 4-8 graders kyla och tar ut dom i 20-25 graders värme blir de ju sneda och vinga och då om någon gång riskerar dom att bli obrukbara.

Får bestämt titta i almanackan så att det inte är 1 april idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skivor med video-filmer så har jag kopior på alla som jag har spelat över från band. Det går inte att spela in till arkiv-DVD direkt. De vanliga skivorna med videofilmer håller i drygt 3 timmar. De andra filerna kopierar jag oftast över till andra skivor när de börjar bli dåliga om inte skivan är flera år gammal då kopierar jag den direkt till bättre media efter att ha kollat den. Jag lånade en videofilm från bibblan med teckenspråkssånger. Den var lite grynig. Den lämnade jag tillbaka efter att jag hade haft den hemma några dagar. Det gick knappt att se vad de söng. Den videon flimrade. Den videon var från 1983 eller 84 . Jag kommer inte ihåg nu. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE om en skiva bara håller tre timmar så ligger felet nånstans hos dig. Jag kopierade över mina videofilmer till dvd-skivor här för ett tag sen, alltså på den jag har till tv:n. Varje skiva gick 6-7 timmar nonstop och det är inga fel på dom. Så nånstans finns felet i din hantering av skivorna. Eller så är det nåt fel på din utrustning som gör att de slits så fort.

 

När det gäller filmen från bibblan. Var det ett videoband. Om det var det så förstår jag att det var grynigt.1983 är 30 år sen och videoband blir sämre med tiden. Och det blir sämre för varje gång man spelat bandet. För ett videoband slits rent fysiskt alltså bitar från bandet släpper. Dessutom spelar ens egen videospelare stor roll om hur bra bilden är på videoband. Sen om det var ett videoband så förstår jag inte varför du drar in det i diskussionen. För videoband är nåt helt annat och det har inte lång hållbarhet om man använder det ofta.

Om det var en dvd-skiva så låg antagligen felet i din dvd-spelare att det var grynigt och flimrade. För bibblan lämnar knappast ut sånt som är dåligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var ett videoband som jag lånade från bibblan.  Mina första videoband som jag spelade in 1987 var ialla fall inte gryniga men nu har jag första filmerna som jag spelade in på VHS på Arkiv-DVD-R. Ett av programmen som jag har är om min f.d. dövblinda kompis Katarina. Det visades 1987-88 nångång. Om banden tappas i golvet lite nu och då bli de ju också sämre. Det hade nog hänt bandet som jag lånade från bibblan. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE Själva banden slits rent fysiskt när man använder dom dessutom de rörliga delarna (som är av gummi) i videobandspelaren slits vilket i sin tur sen sliter ut banden ännu fortare. Så lämna videoband utanför denna diskussion för de hör inte hemma här då det är nåt helt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså det visste inte jag. Men jag har iallafall inte hittat några såna i vanliga databutiker eller på Claes Olhsson. Då finns det visst bara att köpa på nätet. Jag sökte på nätet också men jag sökte på fel ord. :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså det visste inte jag. Men jag har iallafall inte hittat några såna i vanliga databutiker eller på Claes Olhsson. Då finns det visst bara att köpa på nätet. Jag sökte på nätet också men jag sökte på fel ord. :-( 

/Maria

Vinyl som nämns här har ingenting med skivans kvalitet att göra utan endast dess utseende. Dom Verbatim Vinyl CD-R som du köper har AZO skikt vilket betyder att de har bättre egenskaper än Verbatims billigare. Nu har Verbatim AZO skikt på en del andra skivor både DVD och CD. Det skall framgå av förpackningen vilket skikt som användes på skivan.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...