Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arkiv DVD-R på S-krok :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Nu har jag 5 arkiv DVD-r  och 1 arkiv CD-r på en S-krok :-( Orsaken till att de har blivit förstörda är att jag har fått slut på minne och att jag har gömt att göra rent DVD-RW-spelaren innan jag har bränt skivorna. Man bör inte använda CD-R och DVD-R som en hårddisk. Men ibland har man inget annat val om man inte vill bränna iso-filer. Nu sitter det en lapp på min dator. Stäng alla fönster innan CD-R DVD-R-bränning. En fördel med att använda CD-R och DVD-R som en hårddisk är att man ser vad man bränner. Man kan också använda CD-Xp-burner till vissa datorer men då måste man först göra mappar med olika kort som t.e.x. "Hemma", "I hundgården" mm. Jag har inte fått några skivor förstörda i äldre versioner av Windows när jag har använt skivorna som en hårddisk. OBS! Glöm inte att avsluta skivorna. Om ni glömmer detta så måste ni använda Isobuster och läsa filerna med och spara en image fil från Isobuster på hårddisken. I vissa fall funkar det inte.  Jag ska sätta upp skivorna på väggen . Det är snygga oskrivna. Då gör de nån nytta :-)

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar
Flyfisherman

Hej,

 

Nu har jag 5 arkiv DVD-r  och 1 arkiv CD-r på en S-krok :-( Orsaken till att de har blivit förstörda är att jag har fått slut på minne och att jag har gömt att göra rent DVD-RW-spelaren innan jag har bränt skivorna..//..

 

Jag förstår inte riktigt vad minnet skulle ha att göra med att dina skivor blivit förstörda.

 

Men dom absolut flesta problem med bränning av DVD-skivor är att brännarhastigheten är för hög och även om det står på skivan att denna skall klara tex. 36X så bör man ställa in i brännarprogrammet till max brännarhastighet på mellan 10-16x.

Är det en DVD-RW så maxar man dessa på 4X.

 

Ytterligare en sak att beakta; gör absolut ingenting annat med datorn under tiden bränningen pågår.

CD/DVD brännaren använder en IRQ (Interupt request) och det betyder att denna bara kan utföra sina åtgärder inom vissa tids-specifika områden, tid som tilldelas av CPU för överföring av datat, om än att dessa är extremt korta, men om man samtidigt startar upp andra program och håller på just när bränningen av skivan sker, så kan det i värsta fall störa och leda till misslyckad bränning och att din skiva blir obrukbar.

 

Har man viktig information och data som skall brännas till skiva; aktivera "Verifiering" i brännarprogrammet.

 

Viktigt är också att se till så skivan stängs efter bränning, annars så kan i regel enbart den brännaren i den enhet som skivan är gjord med läsa av denna.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man använder DVD-R som en hårddisk öppnas många fönster som man måste stänga. Om man glömmer det så tar minnet slut åtminstone i nyare datorer. Det har aldrig hänt att minnet har tagit slut när jag har brännt skivor med mina äldre datorer. Men när man använder datorn som en hårddisk så bränner man ju inte man formaterar skivan först och sen flyttar man filerna. Men minnet har inte tagit slut med mina äldre datorer när jag gjort så ändå.  När jag bränner skivor med t.e.x cdxp-burner bränner jag aldrig snabbare än 4 x.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en hdd till? Trodde ingen brände skivor längre i princip. Jag har inte bränt en skiva på en herrans massa år. Är det backup... Så använder väl 99.99% av alla usb minnen? Har 2 16GB  till det, haft dom i 3-4 år minst, ingen av dom har fallerat, använder 1 som backup, och 1 som backup på backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder DVD-skivor fortfarande för backup av viktiga dokument och filer. Ett bra exempel är mina foton, som sparas på DVD i RAW-format.

Jag har köpt DVD och CD-skivor i extra hög kvalitet för denna arkivering.

 

http://www.verbatim.com/subcat/optical-media/cd/datalife-plus-cd-recordable/

 

http://www.verbatim.com/subcat/optical-media/dvd/dvd-recordable/

 

Skivorna förvaras mörkt.

 

Förutom detta har jag bilder och dokument på två externa diskar.

 

Hängslen och livrem.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora nackdelen med att använda optiska medier som backupenheter är flera. Främsta kan nog vara är att det är ett känsligt media, lätt att repa och de åldras. Brukar väl säga att man ska omsätta sina skivor minst vart fjärde år, dvs läsa av backuppen och kopiera in på nya skivor.

 

Ett himla jobb, det går åt skivor. Och lätt att glömma omsätta dem.

En, eller två, externa diskar är enklare och säkrare (och billigare på sikt tror jag nog).

rekommenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att största nackdelen med DVD-skivor är att det är ett media på utdöende eftersom allt färre datorer levereras med DVD-enheter. Det kommer säkert att gälla hårddiskar också men jag tror att det ligger längre fram tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi skulle skaffa en ny bil i början av 2008 fick jag för mig att jag skulle bränna några skivor som vi kunde lyssna på. Detta var alltså den första bil vi ägde som hade cd-spelare. Jag använde mig av sådana "no-name"/"silver för typ 3 kr styck.

Brände då dessa som data/mp3 eftersom jag trodde att en bil årsmodell 2008 måste väl klara mp3. Det gjorde den inte utan någon dyr originaltillsats från Blaupunkt.

Brände några audio-skivor i stället. Skivorna, inklusive "mp3-i-bilen" som de hette, förvarades i ett fack man fäster på solskyddet. Se bild.

Där fick alltså skivorna vara hela tiden, sommar som vinter, ibland med solskyddet nerfällt så att skivorna exponerades för direkt (förutom vindrutan då) soljus, troligen bländat någon mötande bilförare med. Bilen hade glastak varför det förmodligen blev extra varmt soliga dagar.

 

Sommaren 2010 blev det en ny bil. Denna gång hamnade facket med skivorna i ena framdörrens fack.

Där låg de och skramlade fram tills december 2013. (Skivorna spelades aldrig då det fanns aux på den bilens stereo).

Testade skivorna i den nya bilen och visst fungerade de!

Nu plockades skivorna ändå in, eftersom de ändå aldrig kommer att spelas i bilen, och ligger idag vid alla andra skivor, brända som obrända.

 

post-52940-0-58990000-1405366649_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Den stora nackdelen med att använda optiska medier som backupenheter är flera. Främsta kan nog vara är att det är ett känsligt media, lätt att repa och de åldras. Brukar väl säga att man ska omsätta sina skivor minst vart fjärde år, dvs läsa av backuppen och kopiera in på nya skivor.

 

Ett himla jobb, det går åt skivor. Och lätt att glömma omsätta dem.

En, eller två, externa diskar är enklare och säkrare (och billigare på sikt tror jag nog).

rekommenderas.

Du vet aldrig när en extern hårddisk går sönder. Mina videoband spelar jag över till DVD-RW och lagrar på Arkiv-DVD. Jobbigt att flytta en extern hårddisk till TV:n varje gång man ska se ett program som man har inspelat.  Dessutom kan den ramla i golvet. 

DVD-R och CD-R som man vill spara ska brännas på Arkiv DVD-/CD-R eller Vinyl CD-R. En vanlig skiva som man använder ofta räcker i en månad om man inte stoppar in den i kylskåpet efter varje gång man har använt den. I vilket fall som helst blir de flesta vanliga skivor förstörda inom 3 år om man använder dem lite nu och då och inte har dem i kylskåp. En skiva som har hamnat i frysen måste kopieras innan man börjar använda den annars förstörs filerna fort. En DVD-R som man har spelat in en film på är läsbar i drygt 3 timmar. Synd att det är kö på äkta skivor om man inte beställer över nätet.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi skulle skaffa en ny bil i början av 2008 fick jag för mig att jag skulle bränna några skivor som vi kunde lyssna på. Detta var alltså den första bil vi ägde som hade cd-spelare. Jag använde mig av sådana "no-name"/"silver för typ 3 kr styck.

Brände då dessa som data/mp3 eftersom jag trodde att en bil årsmodell 2008 måste väl klara mp3. Det gjorde den inte utan någon dyr originaltillsats från Blaupunkt.

Brände några audio-skivor i stället. Skivorna, inklusive "mp3-i-bilen" som de hette, förvarades i ett fack man fäster på solskyddet. Se bild.

Där fick alltså skivorna vara hela tiden, sommar som vinter, ibland med solskyddet nerfällt så att skivorna exponerades för direkt (förutom vindrutan då) soljus, troligen bländat någon mötande bilförare med. Bilen hade glastak varför det förmodligen blev extra varmt soliga dagar.

 

Sommaren 2010 blev det en ny bil. Denna gång hamnade facket med skivorna i ena framdörrens fack.

Där låg de och skramlade fram tills december 2013. (Skivorna spelades aldrig då det fanns aux på den bilens stereo).

Testade skivorna i den nya bilen och visst fungerade de!

Nu plockades skivorna ändå in, eftersom de ändå aldrig kommer att spelas i bilen, och ligger idag vid alla andra skivor, brända som obrända.

Skivorna som man kunde köpa i vanliga affärer var gjorda av ett annat matrial förut. Det kanske var vinyl ? Eller kanske de var överdragna med äkta silver om de såg ut som skivor som man köper i affären idag d.v.s. med silverfärg.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man använda arkivbeständiga skivor, men dom är inte billiga.

Själv kör jag med USB-hårddiskar, fungerar utmärkt, nåväl kanske inte håller i 100 år, men tillräckligt länge för min del.

 

T.ex. härifrån, finns säkert svenska sajter också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet aldrig när en extern hårddisk går sönder. Mina videoband spelar jag över till DVD-RW och lagrar på Arkiv-DVD. Jobbigt att flytta en extern hårddisk till TV:n varje gång man ska se ett program som man har inspelat.  Dessutom kan den ramla i golvet. 

DVD-R och CD-R som man vill spara ska brännas på Arkiv DVD-/CD-R eller Vinyl CD-R. En vanlig skiva som man använder ofta räcker i en månad om man inte stoppar in den i kylskåpet efter varje gång man har använt den. I vilket fall som helst blir de flesta vanliga skivor förstörda inom 3 år om man använder dem lite nu och då och inte har dem i kylskåp. En skiva som har hamnat i frysen måste kopieras innan man börjar använda den annars förstörs filerna fort. En DVD-R som man har spelat in en film på är läsbar i drygt 3 timmar. Synd att det är kö på äkta skivor om man inte beställer över nätet.

/Maria

Vad har du för stöd för dina påståenden? År det egna erfarenheter eller har du läst några tester, som bekräftar vad du säger? Jag har brända DVD-R och CD-R med musik, som jag gjorde för 10 år sedan och de fungerar fortfarande. Dessa har aldrig befunnits sig i kylskåp eller i andra kylutrymmen.

 

Jo, det glömde jag. Jag har också film på vanliga DVD som fungerar utmärkt efter flera år.

 

Har du inga källor som stöder vad du säger, tycker jag att du ska sluta med dessa påståenden. Det är bara vilseledande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar du fram dina USB-hårddiskar till videon också ? :-) 

 

/Maria

 

Videon...? Använder mina VHS-band och tittar med, dom fungerar fortfarande bra.

Också använder jag min NAS också naturligtvis, allt detta kan jag få upp på tv´n om jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs min tråd att bevara datafiler. //eforum.idg.se/topic/310129-att-bevara-datafiler/

Nu vet jag varför jag inte har kunnat lägga till länkar tidigare. Jag har inte kollat hur många fönster jag har haft öppet så minnet har tagit slut. 

/Maria

Tittade snabbt igenom den tråden. Jag kan ha missat något, men där fanns inga källor som bekräftar vad du skriver. Om du inte kan komma upp med några andra källor än dina egna erfarenheter, finner jag ingen anledning att tro på det du säger.

 

Lägga DVD och CD skivor i kylskåp är bara trams. Är det något som är dåligt för dessa skivor, oavsett märke, så är det fuktighet och är det någonstans det är fuktigt, så är det i kylskåp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har CD-R-skivor kvar, brända 1987 och 1988 på en Yamaha YPDR 601 och de fungerar fortfarande problemfritt.

De ligger i ett CD-fodral och står i mina hyllor i vardagsrummet.

 

Jag har också köpta CD-skivor från 1984 som även de fungerar hur fint som helst idag.

 

Den äldsta brända CD-RW-skivan är idag drygt 10 år och även den fungerar fortfarande utan problem.

De har aldrig befunnit sig i varken kyl eller frys för lagring. De står i fodral i vardagsrummet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivorna som man kunde köpa i vanliga affärer var gjorda av ett annat matrial förut. Det kanske var vinyl ? Eller kanske de var överdragna med äkta silver om de såg ut som skivor som man köper i affären idag d.v.s. med silverfärg.

/Maria

Vinyl-CD/DVD har jag aldrig hört talas om i annat sammanhang än i dina inlägg.

Skivorna beställdes från Wesellcd.

Förutom dessa märkeslösa så har jag även, i samma fodral, skivor från Fuji & Verbatim. Vilka fungerar lika bra.

De senaste, uppskattningsvis 300 st, skivorna jag beställt, fast det var många år sedan nu, har varit Verbatim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE dagens tv-apparater har numera så man kan spela in tv-program på usb-minne. Man kan även ta det usb-minnet som man använt på datorn och sätta direkt i tv-apparaten och tex titta på sina bilder på tv:n. Så ja usb-minne kan man ha till tv. Har inte provat med min externa hårddisk, men skulle tro att även den fungerar.

 

Sen om man har en HDMI kabel (tror den heter så) så kan man koppla datorn till tv:n och använda tv:n som dataskärm. Så i dag är det inte stor skillnad mellan tv och dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte hålla på och dra kablar från TV till datorn helt enkelt. Det gör inget om det kommer fukt på en vanlig CD-R/DVD-R . Det har gjorts tester på detta i en tidning som heter "PC för alla" om ni känner till den. :-) Vinyl-CD-R finns hos Claes Ohlsson. I alla fall i Stockholmsbutiker t.e.x. i Gallerian .. Jag har dock ej hittat Vinyl-DVD-R i nån butik. I så fall skulle jag ha använt såna i stället. Nu köper jag inga arkiv CD-R bara vinyl CD-R. Det blir ju lite färre skivor om man lagrar på Arkiv-DVD-R. Jag kanske ska köpa en Blue ray spelare då blir det änne färre skivor. Men Blue Ray påstår en i fotobutiken att såna inte passar i en DVD-video-brännare.Men i så fall är det ju bara att kopiera över videoprogrammet eller korten till en annan skiva och skriva från Blue-ray skiva på.  Han i fotobutiken kan dock ha fel. Vad som inte är fel är att vissa arkiv-DVD-R och arkkiv-CD-R  som man lagrar Video-filmer  eller kort på inte är läsliga i DVD-video-brännaren. Jag har några vanliga DVD-RW och CD-RW som det står från arkiv-DVD-R på. Orsaken till detta är att jag använder olika brännar-program. Jag tycker det är tråkigt att använda samma hela tiden. CDBurnerXP som jag har funkar inte i alla datorer tyvärr annars är det ett bra program.

 

Jag måste kolla länkarna i min tråd "Att bevara datafiler" Vissa av dem kanske inte stämmer längre...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis upp till var och en om den vill koppla en HDMI kabel mellan dator och tv.

 

Men det behövs inga kablar för usb-minne (eller extern hårddisk) det sätter man bara in i ett uttag som finns på tv:n. Precis som man sätter usb-minnet i ett uttag på datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...