Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ska köpa en dator och behöver råd


xZinerFeild

Rekommendera Poster

xZinerFeild

Hej ska köpa en gaming dator! Men jag kan inte så mycket om datorer bara att grafikkortet har stor betydelse. Jag bruker redigera videos så de ska man kunna. Vet att de kan vara dyrt men den kan kosta ungefär 4000-5000 kr gör inget ifall de är 400-500 kr dyrare. De kan vara en man kan bygga ihop bara skicka en länk på alla nödvändiga delar.(delar från helst samma hemsida) Men helst en man bara köper. Sulle va jätte snällt ifall någon ville hjälpa mig!

 

MHV xZinerFeild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ute efter en vettig gaming dator så räkna med att du fär lägga minimum 7000 kr eller mer om du ska kunna spela med medium settings och okej fps, för 5000kr får du inte mycket gaming dator för pengarna då är vi i low end klassen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkomna till Eforum.

 

När det gäller videoredigering så är det främst två saker; kraftfull CPU (processor) och mycket primärminne (RAM) minst 8GB.

Men en dator med Intels Core i5 ur Haswell seriens processorer kan utan problem hantera detta.

 

Har du operativsystem, annars måste du också lägga till detta på prislappen, Windows 8.1 OEM kostar väl en 8-900:-

Har du bildskärm, tangentbord och mus?

 

Har du erfarenhet av att bygga datorer? Om inte så rekommenderar jag att du istället köper en komplett dator med delar som du själv väljer (med tips från Eforum) och låter butiken bygga denna. Då har du garanti på datorn som helhet och att butiken garanterar att delarna passar och är kompatibla och datorn provkörd.

 

Alt. köpa en märkesdator, fast då blir det lite dyrare och kanske med sämre prestanda kontra pris.

 

Du kommer nog att få tips i denna fråga.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 4000-5000 kronor får du inte mycket till speldator. Fast det beror också lite på vilka spel du skall spela. Är det krävande spel, som Watch Dog, kan du spela det spelet på en dator för 4000-5000 kronor om du kan acceptera att hålla alla inställningarna på låg nivå. Om du vill ha inställningarna litet högre kommer du att få lagg (spelet stoppar upp) eftersom de kräver bättre komponenter än det som du kan få för den budget du har.

 

Precis som Flyfisherman skriver i sitt inlägg behöver du en bra CPU för videoredigering samt bra grafikkort för spel. Med den budget du har måste du tumma på något av de två egenskaper du önskar.
Du får välja att lägga lite mer på speldelen om det är viktigast eller lite mer på CPU-prestandan för videoredigering om det är det som är viktigast.

 

Länken som Matteee90 länkar till är ett utmärkt val men långt över din budget.

 

Komplett har prissänkt denna modell med 500 kronor denna helgen. Tyvärr lär inte priset ligga kvar när du väl skall slå till men jag använder den ändå som ett exempel på vad du kan få.

Jag utgår från att du inte bygger själv eftersom jag får uppfattningen att det inte är något du känner dig säker på.

Den här datorn använder jag som bas:

 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10854

 

Idag kostar den i sitt grundutförande 4495 kronor, inkl. Windows 8, tangentbord och 3 års garanti.

 

Följande ändringar gör jag:

 

Processor: Byter till AMD A4-6320

Grafikkort: Byter till Sapphire Radeon R9 270

SSD/Hårddisk - Primär lagringsenhet: Byter till Seagate Barracuda 1TB

Tangentbord: Tar bort det förvalda till "Inte vald".

 

Slutpriset hamnar på 5485 kronor, inkl. montering, Windows 8.1, frakt och 3 års garanti.

 

Grafikkortet är helt okej för spel men tillhör inte de högpresterande.

CPUn är helt okej för datorn men videoredigering kommer att ta tid på sig.

 

Du skulle även kunna köpa det här paketet hos Inet:

 

http://www.inet.se/produkt/v100324/dator-i-delar-amd-r7-260x-4-st-spel

 

Priset på delarna är 4990 kronor.

Inet monterar det åt dig för 799 kronor:

 

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

 

CPUn i Inetpaketet är bättre än i Komplettpaketet.

Du får mer minne i Inetpaketet

Du får en bättre PSU (nätaggregat) än i Komplettpaketet.

Du får ett sämre grafikkort än i Komplettpaketet.

Du får INTE med Windows 8.1 i Inetpaketet.

 

Inetpaketet kostar, utan Windows 8.1, 5798 kronor plus frakt.

 

Som du förstår är din budget en begränsning och du bör bestämma dig för hur du vill att prestandan i den skall vara.
Skall den vara balanserad så du får hyfsad prestanda i spel och för videoredigering?

Skall den vara mer åt spelhållet än videoredigeringshållet?

Skall den vara mer åt videoredigeringshållet än spelhållet?

 

Du kan inte få både bra spel och videoredigeringsprestanda för den budget du har.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...