Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsamt internet, Windows 7 Home Premium


Viola

Rekommendera Poster

Min 1,5 år gamla Packard Bell med Intel Core i7-processor, 640 Gb hårddisk, 4096 Mb RAM startar internet väldigt långsamt. Även Office student-versionen startar långsamt för övrigt.

 

Igår kväll körde jag några åtgärder i Kontrollpanelen/System och säkerhet, tex. "Sök efter prestandaproblem". Fick följande meddelande:

"Dessa drivrutiner orsakar att Windows startas långsamt:
1. Intel Graphicks Kernel Mode Driver. Utgivare Intel Corporation, Rapporterat datum 10 jan 2014. Tid tagen (för datorn att ticka igenom drivrutinen): 5,3 sek.
2. NVIDIA Windows Kernel Mode Ddriver. Utgivare: NVIDIA Corporation. Rapporterat datum nov 2013. Tid tagen: 4,6 sek.
3. Windows Driver Foundation - User-mode Ddriver Framework Reflector. Utgivare Microsoft Corp. Rapporterat datum 25 juli 2013. Tid tagen 4,2 sek."

 

Någon som kan berätta för mig vilka av dessa som jag kan avinstallera? Vad är NVIDIA för typ av program... är det något jag har laddat ner själv eller ingår det i datorns "anatomi"?

 

Meddelande nr 2: "Anpassa visuella inställningar för att förbättra prestanda.
De aktuella inställningarna för utseende kan orsaka att maximal prestanda inte uppnås. Prova att ... stänga av genomskinlighet, minska bildskärmsupplösningen 8 eller ändra färgschemat till Windows 7 Basic om du vill förbättra datorns prestanda".
Ändra skärmupplösningen kan jag men kan någon guida mig vad "genomskinlighet" betyder och var det ändras?

 

Tack på förhand.
:) Viola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör inte avinstallera någon av drivrutinerna för då är det nog risk för att du får större problem i datorn. Jag vet inte men kan det vara så att datumen Innebär att det var just den dagen som drivrutinen tog extra lång tid på sig?

Du nämner inte att det tar lång tid från det att datorn startas till inloggningsskärmen visas och det är den tiden som kan påverkas av drivrutiner.

 

Nividia är ett företag och i detta fall gäller det en grafikdrivrutin.

 

När en dator blir långsam kan det bero på att processorn blir varm och då går långsammare för att hålla nere värmeutvecklingen. Det kan också vara så att hårddisken börjar bli dålig och Windows måste läsa många gånger från den innan det blir rätt. Alternativt att man har alldeles för många program som startas automatiskt.

 

När det gäller visuella inställningar:

Kontrollpanelen - Visa efter "Små ikoner" - System

Avancerade systeminställningar

Avancerat-fliken - Prestanda Inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du låtit datorn hämtat senaste drivrutinerna?

 

Datorn kanske behöver tömmas på temporära filer, och annat som ligger och "skräpar", sådant behöver man göra ibland, och sådant kan sega ner lite.

Hur lång tid tar det för datorn att komma fram till skrivbordet, från att du trycker på startknappen, förutsätter att det varit helt avslagen innan?

 

Mellan 30-45 sekunder är inte alls ovanligt, eller tar det längre tid?

Allt beror oftast på hur mycket som datorn ska starta upp och ladda olika saker, det är oftast mer än vad man tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... Programmen du listar är grafik och windows "motor" program, Inget du kan radera...

 

Uppdatera dina drivrutiner kommer nog att räcka (med dom andra sakerna jag listar under). Ett bra gratis är http://www.iobit.com/driver-booster.php (jag har för mig att du kan ladda hem nya uppdateringar utan och betala, annars får du ta och söka på goggle efter free driver update program eller liknande). Man ska vara väldigt misstänksam mot gratis av precis allt. Inget är någonsin gratis (för det mesta). Om man tar hem "fel" saker så brukar man få allsköns bråte på köpet läs: massa annons malware för det mesta. Den ovan är inget suspekt litet garage program dock. Du kan givetvis göra det manuellt också. Bra att köra någon driver update programvara så du vet vad du ska uppdatera. Man kan givetvis göra detta helt manuellt också, men du verkar ha begränsande datorkunskaper, så låt oss hoppas att ovanstående fungerar (annars fråga någon liten grabb om han kan hjälpa dig hehe). Som tips kan jag säga Nvida drivers, INTEL graphics drivers på google, den sista är lite bökigare, men dom två första borde vara rätt lätt att fixa själv (manuellt).

 

Fragmentering och antivirus program är det första jag kommer att tänka på. Dom flesta har aldrig defragementerat någonsin (vilket får mig att rysa, men också hur man tjänar extrapengar av folk som aldrig gör det...). Hur fixar man det då? https://www.piriform.com/defraggler är ett bra gratis program för att komma till rätta med det (gör det någon gång i veckan, första gången beroende på hur lång tid som gått sen sist, så tar det olika lång tid. Aldrig på 1,5 år tar en stund, låt det ta den tid det behöver, nästa gång som förhoppningsvis är en vecka efter första gången eller mindre kommer att ta mycket mindre tid). Om man tycker det är bökigt så köper man en SSD hårddisk, kostar inte så mycket längre + att fartökningen är som natt och dag med dom flesta laptops sega hårddiskar + att man slipper och defragmentera överhuvudtaget.

 

Antivirus... Dom flesta har något gratis installerat, vilket inte är fel då dom funkar. Vad dom gör för att få dig och köpa det är att lägga in "seghet" i systemet. Vilket som genom ett "under" är puts väck när man köper dom hehe. Vill man inte lägga pengar på det, så verkar Avast inte ha allt för mycket "seghet" i sin fria version. Dom flesta antivirus kollar internet mycket, och kan sega ner allt. Har du dessutom virus eller liknande (massa "mystiska" annonser för det mesta) så blir det ännu värre. Kör du IE? Ta hem chrome internet browser och testa om det blir bättre, Med största sannolikhet har du en massa "dynga" i IE som segar ner allt.

 

Genomskinlighet är ett tema i windows. Du hittar det med STARTknappen/kontrollpanelen/ändra tema, Dom kallas aero teman, skippa dom :P skrolla ner till grundläggande teman och välj det första du ser där (skulle jag ta iaf).

 

Detta kommer sig antagligen av att du har inbyggt INTEL grafik och något nividia kort också. Alla laptops med detta verkar ha INTEL påslaget default (drar mindre batteri + dom flesta kommer inte att använda sin laptop till mer än skriva lite mejl och surfa (vilket är vad INTEL integrerade grafikchipp mäktar med mer eller mindre). Jag baserar detta på "varningen" om genomskinligt. Hur fixar man detta då? Jag kommer att lägga till en youtube länk som beskriver hur, och "problemen" med detta (olika BIOS på alla maskiner). 

Detta är dock överkurs, och har du aldrig tänkt... Guuuuuud jag önskar att skiten skulle gå fortare, när du kör något grafikintensivt så som spel och liknade, så räcker det med att byta tema med största sannolikhet..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar!
Ska undersöka och absolut defragmentera. Gjorde en inställning för detta vid inköpet men det är lite marigt eftersom jag sällan har datorn på t.ex. varje söndag kl 20. Därmed blir defrag sällan av så ofta (för datorn måste väl vara på för auto-defrag förmodar jag).

 

Ang. temp-filer: tacka vet jag äldre datorer där Utforskaren var lättåtkomlig - då var det en fröjd att rensa temp-filer. Nu... var hittar man dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temp-filer tar man bort enklast med hjälp av Diskrensingsprogrammet:

Högerklicka på C: och välj Egenskaper.

På Allmänt-fliken finns en knapp Diskrensning.

 

Men visst kan man rensa själv också:

C:\Windows\Temp för systemets tillfälliga filer

C:\Användare\"anv.namn"\AppData\Local\Temp för ens egna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan starta defragmentering när du vill. Bara att starta vilket defragmenteringsprogram du nu använder. Skulle rekommendera att använda vad som helst förutom Windows inbyggda elände, Den är inte bra, går mest ut på att det ska gå fort än att det ska bli bra. Defraggler jag länka till innan är väl snäppet bättre, men ska man ha ett riktigt bra får man slanta upp en bra peng.

 

CCleaner är ett annat gratis program av piriform som rensar bra bland tempfiler (även i browsers som behöver det med ibland och diverse andra "skurkprogram" som lämnar efter sig en massa tempfiler) och bråte i registret också. Skönt med 1-klick program (eller 2 i detta fall)  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast Deferaggler använder väl Windows inbyggda system för att defragmentera filerna, men det presenteras på ett annat sätt för användaren och förvisso utförs arbetet kanske lite bättre?

.

Men jag kan jag hålla med om att detta eller det helt gratis alternativet MyDefrag gör ett bättre jobb än Windows inbyggda Defragmenterare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt en genväg att anlita i Windows 7

Du högerklickar på skrivbordet och klickar på NYTT sedan MAPP I det blåa fältet "NY MAPP" skriver du in eller kopierar denna text och lägger in i mappens adressfält

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

 

Du kan kopiera alltsammans från GODMODE till sista parentesen och lägga in sedan har du en Ikon på skrivbordet där du hittar allt vad du behöver utan att behöva leta i datorn.Här finns en bättre beskrivning med bilder

http://www.nordichardware.se/Arkiv/ta-kontroll-windows-7-med-godmode.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner är ett annat gratis program av piriform som rensar bra bland tempfiler (även i browsers som behöver det med ibland och diverse andra "skurkprogram" som lämnar efter sig en massa tempfiler) och bråte i registret också. Skönt med 1-klick program (eller 2 i detta fall)  :P

 

Man ska dock vara lite försiktig första gången man kör detta program, det brukar vara inställt så att det rensar bort ibland kanske lite för mycket.

Har man någon webbsida som man vill logga in automatisk på, så försvinner detta.

Programmet rensar nämligen bort bl.a., cache, cookies, temporära filer.

Menar att det kan löna sig att gå igenom vad programmet ska rensa bort första gången innan man använder det, men det är ett helt okej program annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...