Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensa med hjälp av Ccleaner


cybertears

Rekommendera Poster

Jag vill rensa lite med ccleaner.

Men jag har några frågor innan jag börjar, man ska ju helst endast använda registerstädningsprogram om du har kunskapen att avgöra om det de föreslår är rätt eller fel.

 

Så vad ska jag bocka i och varför?

Vad är det jag inte ska bocka i och varför?

Vad ska jag tänka på när jag använder ccleaner?

Jag har fått hjälp av Cecilia att fixa till fel som ccleaner ställde till med då min mamma hade använt det programmet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att köra på men när det kommer till registry så kommer den fråga om du vill köra en backup så ta ja då. Jag har kört Ccleaner över 5 år den funkar jätte bra har hjälp många personer med den med inget fel har hänt någon gång.

 

Kom ihåg när den rensa så ta den bort cookies och tömmer din papperskorg och om du har sök på internet som tex "inet.se" då kommer den ta bort sånt med. Det är det ända som du behöver tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att köra på men när det kommer till registry så kommer den fråga om du vill köra en backup så ta ja då. Jag har kört Ccleaner över 5 år den funkar jätte bra har hjälp många personer med den med inget fel har hänt någon gång.

 

Kom ihåg när den rensa så ta den bort cookies och tömmer din papperskorg och om du har sök på internet som tex "inet.se" då kommer den ta bort sånt med. Det är det ända som du behöver tänka på.

Om man ska ta det första alternativet (fliken windows)

Sedan Applikationer, vad ska man kryssa i där och vad ska man inte och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska ta det första alternativet (fliken windows)

Sedan Applikationer, vad ska man kryssa i där och vad ska man inte och varför?

Jag kryssa inte i något utan jag kör bara på med att städa dator. Menar du vilken Windows? Om man vill så har jag gjort att den auto städa så fort jag startar dator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du vilken Windows? Om man vill så har jag gjort att den auto städa så fort jag startar dator. 

Jag menar fliken windows som syns i ccleaner post-124092-0-42356500-1405109213_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar fliken windows som syns i ccleaner attachicon.gifccleaner.PNG

Fliken "Windows" där fixa den system men i "Applikationer" så fixa den i webbläsare. Jag bruka inte ändra något jag tycker bara på först "Analysera" sen vänta jag tills när blir klar sen ta jag "Starta städning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis gör du inga ändringar i programmet. Använd Ccleaner som det som det levererades eller återställ till standardinställningar.  

post-71662-0-62888400-1405113862_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Vad ska jag tänka på när jag använder ccleaner?

 

Man bör ev. bocka ur 'Oanvända filändelser'.

Detta städalternativ kan ställa till med trubbel.

 

I övrigt inga kända problem i dom flesta fall - men det händer att tom. det utmärkta CCleaner städar bort för mycket, så ett gott råd är att skapa en systemåterställnings-punkt innan du kör igång.

Windows 7 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/create-a-restore-point

Windows 8 http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c03529023

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill rensa lite med ccleaner.

Varför vill du det, vad vill du uppnå?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du det, vad vill du uppnå?

Typ rensa onödigt skit som inte behövs..

typ registerfiler som är rester från avinstallerade program o.s.v

Blir inte datorn något snabbare om man rensar med ccleaner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ rensa onödigt skit som inte behövs..

typ registerfiler som är rester från avinstallerade program o.s.v

Blir inte datorn något snabbare om man rensar med ccleaner?

Ccleaner ta bort mycket skit som temp filer som gör dator seg. Många som jag hjälper har mycket skit i dator en person hade 12 GB med bara skit så fort det var borta så bliv dator som ny igen. Att ta bort register filer blir dator lite snabbar av. Ccleaner ta bara bort sånt du inte använder som tex temp filer. Om du vill ha din dator snabb så är det mycket mer man kan göra för att får den snabbar utan program. Ett råd gör så att den auto städa när du starta dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ! tror jag de att datorn va seg om hen hade 12 GB med bara massa skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Att ta bort register filer blir dator lite snabbar av.

 

.. Att ta bort register filer blir dator lite snabbar av. Ccleaner ta bara bort sånt du inte använder som tex temp filer. ..

 

Nej, Har absolut ingen som helst betydelse hur många hundra-tusentals poster det finns i registerfilen.

 

Detta är en myt och påverkar datorn ohyggligt lite.

 

Se dessa trådar:

Reg cleaning

Registerrengöring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilket operativsystem det finns i den dator du vill rensa, Linux Mint, Gigolo, Windows XP eller ...? Själv har Windows 7 och jag använder CCleaner så sällan att det är en ny version att ladda ner nästan varje gång jag öppnar den.

 

Eventuellt skräp tar jag i första hand bort i Kontrollpanelens "ta bort program" om det finns där och i andra hand rensar jag mina webbläsare (Firefox, Chrome och Internet Explorer) från cache, historia och cookies. (Använder man Windows 7 finns ju också Windows Diskrensning.)

 

CCleaner har aldrig gjort mig någon skada och visst kollar jag också i dess Register för att se om jag har någon registerpost som hänvisar till en fil som inte längre finns. Det gör ingenting om man har några ogiltiga registerposter. Och inte tar de särskilt stor plats heller. kikottes 12 GB måste vara något annat. Jag använder främst CCleaner som informationskanal.

 

När jag laddar ner en ny version bockar jag alltid ur Add Rub CCleaner option to Recycle Bin context menu och Add 'Open CCleaner,,', option to Recycle Bin context menu. Min papperskorg vill jag sköta själv. Då vet jag vad jag tömmer och har även chans att återställa något som hamnat där av misstag.

 

Att lägga in CCleaner bland de program som startar när datorn startar är inget JAG skulle råda dig till Jessar.

 

PS Jag såg inte vad ni, Jessar och Flyfisherman, hade skrivit för jag satt och filade på det här inlägget. Tyckte jag måste protestera mot kikottes påståenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Har absolut ingen som helst betydelse hur många hundra-tusentals poster det finns i registerfilen.

 

Detta är en myt och påverkar datorn ohyggligt lite.

 

Se dessa trådar:

Reg cleaning

Registerrengöring

Tänkvärda inlägg.

 

Nu vet jag inte vilket operativsystem det finns i den dator du vill rensa, Linux Mint, Gigolo, Windows XP eller ...? Själv har Windows 7 och jag använder CCleaner så sällan att det är en ny version att ladda ner nästan varje gång jag öppnar den.

Det är en dator med windows 8.1

 

Så om jag förstår alla rätt så ska man bara använda windows inbyggda som diskrensning och defragmentering.

 

Men vad jag har läst (när vi ändå pratar om rensning) så om man har en SSD så ska man inte köra en defragmentering på en SSD för det sliter på kretsarna, har en annan dator (min laptop) där jag faktiskt har en SSD i och den behöver jag inte städa för den flyger och den är inte alls seg på något vis.

 

Alltid bra att komma med frågor här för man får MYCKET hjälp här på eforum 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är en dator med windows 8.1 Så om jag förstår alla rätt så ska man bara använda windows inbyggda som diskrensning och defragmentering.

 

2. Men vad jag har läst (när vi ändå pratar om rensning) så om man har en SSD så ska man inte köra en defragmentering på en SSD för det sliter på kretsarna.

 

Jag tog mig friheten att numrera det du skrev .

1. Du kan visst använda CCleaner i Windows 8.1. Titta på Thirteens skärmbild! Han har också CCleaner. När det gäller defragmentering så gör Windows 7 det regelbundet och det är nog samma sak med Windows 8.1. Du kan ju kolla i inställningarna när det sker och ändra om det händer på en tid som inte passar dig.

 

2. Japp det stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag menar 12GB menar jag inte registerposter utan temp filer och webbläsare cookies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag förstår alla rätt så ska man bara använda windows inbyggda som diskrensning och defragmentering.

 

Men vad jag har läst (när vi ändå pratar om rensning) så om man har en SSD så ska man inte köra en defragmentering på en SSD för det sliter på kretsarna, har en annan dator (min laptop) där jag faktiskt har en SSD i och den behöver jag inte städa för den flyger och den är inte alls seg på något vis.

Windows schemalägger sitt eget defragmenteringsprogram och när det programmet märker att det är en SSD så gör den i stället sådan fix (TRIM) som passar SSD.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Men vad jag har läst (när vi ändå pratar om rensning) så om man har en SSD så ska man inte köra en defragmentering på en SSD för det sliter på kretsarna,

 

Alldeles riktigt - men absolut inget att oroa sig för.

 

Fast om vi skall gå in på djupet om detta så krävs lite mer än ett inlägg här som svar.

Men jag gör ett försök:

 

Varje minneskrets innehåller ett antal minnesceller.

För att förstå hur detta fungerar så citerar jag AnandTech:

 

A  Brief Introduction to SSDs and Flash Memory

Exempel: Floating gate mosfet

But why does NAND with more bits degrade quicker? The reason lies in the physics of silicon. To understand this, we need to take a look at our beloved Mr. N-channel MOSFET again.

 

 

floatinggate_transistor.jpg

 

I exemplet ovan ser vi att när man programmerar en cell så lägger man en spänning över *Control gate" medan *source*  (Channel substrate) och *drain* gates ligger på noll (0) Volt.

Spänningen i sig lägger så att säga ett elektriskt fält över alltihopa, vilket tillåter att elektroner kan *tunnla" igenom kisel-oxid lagret (silicon oxide) från N-barriären till "Floating gate".

 

Denna effekt kallas på engelska för 'tunneling".

Detta Kiseloxid agerar här då som en sorts isolator; vilket betyder att inga elektroner kan passera eller "fly" igenom - om inte ett elektriskt fält skapas.

 

Nobelpristagaren Ivar Giaever förklarar:

http://www.youtube.com/watch?v=AJY8farPqdI

 

När man skall tömma en cell så lägger man på en spänning på kisel-substratet (P-well) och samtligt håller Control gate till 0V.

Det elektriska fältet som då formas tillåter elektronerna att passera genom detta kiseloxid och det är det som gör att en Nand flash-gate kräver radering innan ett nytt läge kan programmeras.

 

För varje gång som detta görs så tär det något lite på kisel-oxidet och med tiden så blir cellen helt enkelt obrukbar. Elektronerna flyr.

En Nand Flash minnescell behöver en spänning för att ändra tillstånd (nolla eller etta).

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-850-pro/Samsung-V-NAND.-NAND-flash-pa-hojden.html#content

Problemet är att när man "trycker" elektroner genom oxidlagret (det mellan channel och floating gate i bilden) så skapas små defekter i det.

 

Ju fler gånger man gör det, desto fler defekter blir det och tillslut så blir det kortslutning och all lagrad laddning försvinner. När cellen inte längre kan garantera att laddningen finns kvar, så är cellen trasig och kan inte användas mer. Ett annat problem som uppstår är att elektroner fastnar i själva oxidlagret. I början så är inte detta ett problem då det handlar om några enstaka elektroner.

 

Men med tiden så kommer dessa elektroner att bygga upp en negativ laddning som gör att de spänningsnivåer som är satta för 1 resp. 0, inte lägre stämmer. Då måste cellen programmeras om med en annan spänning och detta sliter ut oxidlagret ännu mer och tillslut så fungerar inte det heller och det är så som cellens "liv" är slut. Flytgrinds mosfets är den vanligaste typen av nand-flash

 

 

SSD Controllern via dess Firmware kommer då att markera cellen och gå vidare med övriga. Inget som användaren behöver fundera på.

 

Hur många skrivningar och raderingar klarar då en SSD?

Om varje TLC cell i snitt klarar 3000 PE - mycket lågt räknat, dom flesta MLC klarar mer än 5000 PE (Program Erase) sk. "endurance" och en SSD med MLC Nand på c:a 250GB skriver runt 20GB/dag (vilket är långt mer än en normal användare kommer upp till så håller en SSD i minst 35 år!

Detta är mer än vilken HDD som helst.

 

Faktum är att Samsung återigen överträffat sig själva, genom deras senaste skapelse: 850 Pro för konsument-marknaden med 3D V-NAND. Marknadens snabbaste SSD.

10-års garanti och skall enligt uppgift klara c:a 72 års skrivningar med ett snitt på 40GB/dag!

Detta bör ta kål på myten om att en SSD inte håller så länge.

 

Det fungerar så här:

 

V-NAND_1.png

 

Screen%20Shot%202013-08-21%20at%202.40.1

Intressant nog använder sig Samsung av en ost! med hål i  sin bild ovan.

 

Om man tänker sig en hink med vatten med ett litet hål i; så kommer vattnet förr eller senare att sippra ut. Detta påminner om hur elektronerna flyr genom oxidskiktet med den sk. "Floating gate" och detta skikt blir alltmer tunnare och fler elektroner tar sig igenom med tiden pga. av något som kallas för "Inter Poly Dielectric and tunnel oxide", ungefär som om hålet i hinken skulle bli större och mer vatten ta sig igenom.

Det är detta som sker när Nand flash minnen börjar på att ge upp. Förenklat uttryckt.

 

Samsung har nu skapat ett minne som påminner om en ost med hål i (därav liknelsen ovan) och där man kallar detta för "Charge Trap Flash" eller "cheese trap" där inte elektronerna på ett enkelt kan sätt sippra ut genom isolationen - dom stannar helt enkelt kvar just pga. av hålen.

Tunnel oxidskiktet kan därmed göras tunnare än 7nm, vilket är något helt extremt och man kan då tillverka flera minnesceller på höjden och på samma area få tätare packningstäthet med mindre strömförbrukning och snabbare svarstider som följd.

 

post-73434-0-21270100-1405137821_thumb.png

AnandTech:

Furthermore, it should be kept in mind that all SMART values that predict lifespan are conservative; it's highly unlikely that your drive will drop dead once the WLC or MWI hits zero. There is a great example at XtremeSystems where a 256GB Samsung SSD 830 is currently at nearly 6,000TiB of writes. Its WLC hit zero at 828TiB of writes, which means its endurance is over seven times higher than what the SMART values predicted. That doesn't mean all drives are as durable but especially SSDs from NAND manufacturers (e.g. Intel, Crucial/Micron, Samsung etc.) seem to be more durable than what the SMART values and datasheets indicate, which isn't a surprise given that they can cherry-pick the highest quality NAND chips.

 

 

Tom's Hardware: Samsung 850 Pro SSD Review: 3D Vertical NAND Hits Desktop Storage

 

Intel's SSD 730 can withstand up to 70 GB per day through its warranty term, while the 850 Pro should land around 40 GB daily. But that's running the math with a 10-year warranty in mind. Recalculate for a five-year term and the 850 Pro gets a healthier 80 GB/day endurance spec.

 

 

Jag tipsar om sidan två i denna artikel för mer förklaring hur V-nand flash (3d minnen) fungerar.

NH: Samsung 850 Pro 512GB - Ny kung i svenska SSD-guiden!

 

Observera! En SSDs minnesceller påverkas aldrig negativt vid läsning av data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag har inte läst allt i tråden men när man använder CC cleaner ska man absolut inte använda diskwipe!  Det utplånar all!! Inte ens Ibas kan återstäla filer som har raderats med Diskwipe!

 

Men om man ska sälja datorn eller har hemliga filer som man vill bli av med så är diskwipe bra trots allt. 

 

Jag tycker CCcleaner rensar papperskorgen bättre än Windows diskrensning. Och på min surfdator blir papperskorgen rätt så full. Jag har ingen användning för den . Men den är bra att ha på mina andra datorer.

 

Recuva kan ju också ta tillbaka filer om man har rensat papperskorgen och på USB-minnen. Om man har markerat filer för borttagning på ett USB-minne så hamnar de oftast inte i papperskorgen men ibland hamnar de där trots allt.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...