Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB - ta ström från moderkort att driva fläkt ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Stämmer inte det att en USB-port bara har 5V ?

 

Då då mste jag alltså ha en fläkt för 5V ?

 

Nu har jag tyvärr bara en för 12 V

Kan strömmen från en USB-port driva den fast den snurrar långsammare, eller kommer den inte att snurra alls ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB = 5 Volt

 

Jodå en liten 12 Volts fläkt kommer att snurra men inte att ge önskad effekt.

 

Vad är det fläkten ska kyla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sådan borde funka http://www.dustinhome.se/product/5010792759/logilink-usb-flakt-mini-svart/?s=c#intcmp=con_sel

 

Eller kanske hellre denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/gadgets/usb-flakt-i-metall--p98753

 

[Edit] http://en.wikipedia.org/wiki/USB#USB_Power_Delivery

USB 2.0 port klarar max 0,5A

USB 3.0 port klarar max 0,9A

 

USB Batteri charging (laddport) 0,5-1,5A beroende på typ och det står i manualen till moderkortet/datorn, men bara vissa datorer har denna typ.

Alla 5V.

 

Finns ännu "värre" USB-portar, men dessa är ovanliga och sällan som standard på en vanlig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fast har du en 12V fläkt så kan du använda en Molex (PS-8981-4M*/4P*) kontakt direkt från nätaggregatet.

Tex.

 

peripheralindex.jpg

 

Röd= +5V

Gul= +12V

Svart= Jord (-)

Och klarar betydligt högre ström än USB, 5-10A beroende på nätaggregat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alla fläktar startar på 5 volt, en del behöver en hjälp för att snurra igång vid varje strömpåslag.

Beror lite på amperen med.

Men som bilden Fly. visar så kan man ta ut ca 7volt  ur molexen genom att ansluta + till gula och - till röd sladd, funkar bra faktisk för att få ned högljudda fläktar(12v) lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten ska sitta i en DreamBox 800HD

Och den har inga Molex

Fläkten måste få rum inne i lådan.

post-9064-0-40008500-1405071989_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Inte alla fläktar startar på 5 volt, en del behöver en hjälp för att snurra igång vid varje strömpåslag.

Beror lite på amperen med.

Men som bilden Fly. visar så kan man ta ut ca 7volt  ur molexen genom att ansluta + till gula och - till röd sladd, funkar bra faktisk för att få ned högljudda fläktar(12v) lite.

Det där hänger jag inte riktigt med på.

 

Antingen har man en fläkt som skall köras på 12V eller en på 5V och då väljer man naturligtvis att mata denna med rätt spänning.

 

Varför man skall experimentera med att blanda spänningarna och kanske få till 7V - nej det rekommenderas inte av mig i vart fall och riskera att nätagget flyger.

 

En elektriskt motor som är gjord för 12V kan i vissa lägen om den körs på lägre spänning; ge mer strömförbrukning samt att motorn givetvis inte går på fullvarv.

 

Nu finns det förvisso något som kallas för fläktmotstånd och kopplas i serie med spänningsmatningen och i praktiken betyder detta att spänningen sänks och därmed snurrar fläkten långsammare. Den ökade energiutvecklingen hamnar då hos fläktmotståndet som blir varmare. Där gäller det att anpassa storleken på fläktmotståndet efter den förväntade effekt som denna skall hantera.

 

Fläkten ska sitta i en DreamBox 800HD

Och den har inga Molex

 

Inga problem; du köper en Molex hane och förlängare och knipsar trådarna, skalar av ändarna på den gula och svarta och skarvar till fläkten.

Kopplas ihop med lämplig skarvkontakt.

Eller

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/4-pin-molex-stiftkontakt-hane-p38691

Sedan använder du vulktejp eller krympslang för att isolera.

Motsvarande för dom trådar som skall kopplas in på andra änden med rätt kontakt.

 

Finns flera alternativ för detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inga problem; du köper en Molex hane och förlängare och knipsar trådarna, skalar av ändarna på den gula och svarta och skarvar till fläkten.

Kopplas ihop med lämplig skarvkontakt.

Fast varför blanda in Molex när det varken finns i Dreamboxen eller på fläkten? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nja, detta var för att plocka ut 12V från datorn.

Molex kontakten var endast för att ha en spänningskälla, vilket verkar rätt så enkelt, i mitt tycke.

TS skall driva en 12V fläkt inne i ett chassi och detta är vad jag kan komma på.

 

Men finns det bättre och enklare sätt så...

Mvh <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och det tror jag det gör.

En adapterkabel mellan nätaggets Molex eller SATA-power kontakt --> dom båda i lådan.

 

Den 5-poliga på bilden lär väl inte använda mer än två för att köra fläkten?

 

Och då är dessa mindre kontakter nycklade, m.a.o. nyckeln sitter lite off-center så det går inte att koppla fel.

 

Bör finnas att köpa (nästan säker på detta), men nu hittar jag inte igen dessa i hastigheten. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att Ts vill driva en fläkt i Dreamboxen med tillgängliga anslutningar I Dreamboxen. Ingen dator/nätagg inblandat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

:blush:

 

Ingen dator/nätagg inblandat.

 

Fast jag gick ju på rubriken förstås:

 

"USB - ta ström från moderkort att driva fläkt ?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag med, tills bilden i inlägg #6. Även Dreamboxen har ju ett moderkort.

 

Fast vi får hoppas att Ts hör av sig snart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Stämmer att jag vill driva en fläkt i Dreamboxen med tillgängliga anslutningar I Dreamboxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, givetvis kan jag sätta fläkten ovanpå, men det blir inte särskilt snyggt ...
Att sätta den i lådan under det luftintag som finns vore det bästa för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...