Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Sandberg Hard Disk Cloner USB 3.0 verkligen en kloningsapparat?


Gitruh7

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har någon synpunkt på om Sandberg Hard Disk Cloner USB 3.0 verkligen är en mojäng som kan klona eller inte.

 

I instruktionsboken står nämligen att man skall partitionera hårddisken innan man klonar hårddisken. Annars startar inte kloningen när man trycker på knappen.

 

Skall inte en apparat som klonar vilja ha en hårddisk precis som den kommer från fabriken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken står nämligen att man skall partitionera hårddisken innan man klonar hårddisken. Annars startar inte kloningen när man trycker på knappen.

 

Står väl inget i manualen om det?

Du skaffade väl en sådan för att du inte ville ansluta någon dator till den, om jag minns rätt?

 

Utdrag ur manualen:

4 Hårddiskkloning

Med klonaren kan du skapa en fullständig kloning

av en hårddisk på en annan hårddisk. Kloningen

sker utan att någon dator används. Följ

anvisningarna nedan.

4.1 Kloning

1. Sätt i hårddisken som du vill klona från i

klonarens A-port.

2. Sätt i hårddisken som du vill klona till i

klonarens B-port.

Obs! Hårddisken som du klonar till ska ha

minst samma kapacitet som hårddisken som

du klonar från.

3. Starta klonaren med knappen ”On/Off”.

4. Håll ned knappen ”Copy” på klonarens

baksida i 2–3 sekunder tills lampan på

klonarens framsida börjar blinka. Släpp

knappen. Kloningsprocessen påbörjas.

VIKTIGT: Alla data på hårddisken i B-porten

raderas och skrivs över med data från

hårddisken i A-porten.

5. Du kan följa kloningsprocessen via lampan på

klonarens framsida. Lampan tänds från vänster

till höger. Efterhand som processen fortskrider

lyser den vänstra sidan med ett fast sken och

det är endast på höger sida som lampan

blinkar. När kloningen är klar lyser hela lampan

med ett fast sken.

Edit: Läste vidare.. jo om kloningen inte startar:

5.2 Kloningen startar inte

• Kontrollera att hårddisken som du klonar till

(måldisken) har minst samma kapacitet som

hårddisken som du klonar från (källdisken).

OBSERVERA att även om själva hårddiskarna

har samma kapacitet enligt specifikationen, så

kan den formaterade kapaciteten skilja sig åt.

Det är därför den formaterade kapaciteten minst

ska vara densamma på måldisken som på

källdisken. Finns det för lite plats på måldisken

kan kloningen inte genomföras.

• Kontrollera att hårddisken som du klonar till

är partitionerad (läs mer om partitionering av

hårddiskar i avsnitt 4.2).

Men det står även

Tänk på att hålla ned Copy-knappen tillräckligt

länge, d.v.s. 2–3 sekunder, tills lampan på

klonarens framsida börjar blinka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

(Jag får väl först tacka Mikael63 för svaret så här i efterhand.)

 

 

Nu skall jag berätta om min fortsatta användning av hårddisklonaren Sandberg Hard Disk Cloner USB 3.0 som alltså klonar helt oberoende av någon mjukvara på datorn.

 

Jag har tidigare gjort två lyckade kloningar med den här mojängen, en 2,5-tums-disk och en 3,5-tums där datorn i båda fallen bootat med den klonade hårddisken.

 

Senaste gången verkar det dock inte ha funkat (jag försökte klona från en Western Digital 500 GB/16 MB Cache SATA WD5000AAKX till en likadan Western Digital-hårddisk). Datorn bootar inte med den klonade hårddisken och en mapp går inte att öppna. Men i övrigt verkar allt gå att öppna. Det är samma mapp som inte går att öppna efter kloningsförsöken.

 

Frågan är vad orsaken är till att datorn inte bootar (och att samma mapp inte går att öppna efter kloningsförsöken). Jag har omformaterat hårddisken i diskhanteraren i Windows 7 två ggr och prövat klona 3 ggr. Första gången klonade jag hårddisken direkt från förpackningen utan någon egen formatering.

 

Diskhanteringsverktyget i Windows 7 säger att hårddisken är OK.

 

Frågan är då vad felet är. Några alternativ:

 

1. Det är trots allt något (fabriks)fel på hårddisken.

 

2. Något fel har uppstått eftersom jag aldrig själv försökte initiera/formatera hårddisken själv innan jag försökte klona första gången.

 

3. Det har blivit något fel på kloningsapparaten.

 

Någon som har någon synpunkt om vad som troligen är felet?

 

Noterade också att klonaren slutade blinka efter drygt en kvart vid samtliga försök. Jag hade runt 143 GB på den största partitionen (som innehöll operativsystemet) precis som på originalhårddisken. Alla tre partitioner kom att synas på den klonade hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget bra svar men den disk du klonar från, är den startbar?

När du prövar att starta upp med den nya disken, ersätter den då den du klonat från? Alltså att den sitter på samma plats?

Är det några problem att öppna den krånglande mappen på källdisken? (inte för jag tror det har något med starten att göra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Trevligt att du intresserar dig för tråden igen.

 

Svar på frågorna:

 

1. Disken jag klonar från är startbar (boot-bar).

 

2. Det är inga problem att öppna den krånglande mappen på källdisken. (I denna mapp ligger inga program utan det är mest Word-filer och kanske någon pdf. Jag har inte kollat alla undermappar för övriga huvudmappar. Det kanske finns något där också som inte går att öppna.) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Trevligt att du intresserar dig för tråden igen.

 

Svar på frågorna:

 

1. Disken jag klonar från är startbar (boot-bar).

 

2. Det är inga problem att öppna den krånglande mappen på källdisken. (I denna mapp ligger inga program utan det är mest Word-filer och kanske någon pdf. Jag har inte kollat alla undermappar för övriga huvudmappar. Det kanske finns något där också som inte går att öppna.) 

Hej,

En fråga: är den disken du försöker "boota" från intern eller extern (alltså en USB-disk)?

Inte alla moderkort stöder den typen av detta (externa usb-diskar att boota från), särskilt inte äldre moderkort.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wd5000AAKX är en utgången disk och är svår att få tag i. Den har blivit ersatt av andra diskar med bl.a större cacheminne. Har den nya disken samma beteckning. Borde kanske inte påverka cloningen men

 

Man kan testa nya disken med något testprogram,exempelvis:

 

http://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3

 

Om kloningen varit riktig så hade filen kunnats öppna.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Flyfisherman:

 

Disken jag försöker boota från är intern. Jag har efter varje kloning skruvat i den nya hårddisken i stället för originalhårddisken som jag klonade ifrån.

 

 

 

 

Svar till LARSAS:

 

Både originalhårddisken och den nya hårddisken är Wd5000AAKX. Köpte avsiktligen samma hårddisk för att undvika kloningsproblem. (Notera också att hårddisken jag klonade från, "originalhårddisken", i själva verket är resultatet av en tidigare kloning för drygt 2 år sedan. Min idé var att klona en ny hårddisk efter två år så att jag slipper hårddiskkrascher. Då kan jag köra en dator i 4-5 år utan problem. Eftersom jag inte spelar spel så behöver jag heller inte moderna prestanda utan kan dröja upp till 5 år innan jag byter dator.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att disken inte blir startbar och att en mapp inte går att öppna behöver ju inte ha ett samband.

 

Om man bara fokuserar på den där mappen.. OM den innehåller korrupta filer eller "konstiga" filnamn kanske inte mjukvaran i apparaten kan hantera detta?

Dock - om Windows hanterar detta okej så bör maskinen göra det men vad skulle hända om man i Windowsmiljö prövar att kopiera alla filer till en annan mapp och sedan tar bort den felande mappen?

OM det är konstigheter i filsystemet borde inte en sådan manöver vara möjlig.

Nu är kanske inte den mappen det primära problemet, just de filerna går kanske att lägga in på annan plats i efterhand.

Mest bara för att stilla nyfikenheten alltså.

 

Boot... ja frågan är väl egentligen varför kloningen misslyckas med det och inte det faktum att disken inte går att starta.

Men, skulle det i efterhand gå att fixa detta tro?

Kanske med en cd med Rescatux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Flyfisherman:

 

Disken jag försöker boota från är intern. Jag har efter varje kloning skruvat i den nya hårddisken i stället för originalhårddisken som jag klonade ifrån.

 

 

 

 

Svar till LARSAS:

 

Både originalhårddisken och den nya hårddisken är Wd5000AAKX. Köpte avsiktligen samma hårddisk för att undvika kloningsproblem. (Notera också att hårddisken jag klonade från, "originalhårddisken", i själva verket är resultatet av en tidigare kloning för drygt 2 år sedan. Min idé var att klona en ny hårddisk efter två år så att jag slipper hårddiskkrascher. Då kan jag köra en dator i 4-5 år utan problem. Eftersom jag inte spelar spel så behöver jag heller inte moderna prestanda utan kan dröja upp till 5 år innan jag byter dator.)

Din cloningsapparat borde under dessa förutsättningar skapa en exakt kopia av originalet , men det har den ju inte gjort.

 

Jag skulle kontrollera den nya disken så att den inte har något fel..<

 

Om nya disken befinns felfri vid testen är det nog fel på apparaten.

 

Det finns flera utmärkta cloningsprogram bl.a Acronis true image WD edition som tillhandahålles gratis av WD.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka Mikael63, LARSAS och Flyfisherman för synpunkterna.

_____________________________

 

 

Svar till Mikael 63:

 

Förra gången jag klonade hårddisken (för drygt 2 år sedan) var det inga problem att få med mappen i fråga och få den öppningsbar.

 

Får fundera över dina övriga synpunkter och tips.

 

 

Svar till LARSAS:

 

Får kanske testa dina tips.

 

 

_____________________

 

 

Ny frågeställning:

 

Om jag inte skulle få kloningen att funka och det skulle visa sig att hårddisken trots allt inte är OK, finns det då någon som har någon idé om vilka hårddiskar man bör undvika om jag skall göra ett nytt kloningsförsök? Jag vet att när jag prövade klona en 2,5-tumshårddisk med mjukvara så funkade detta inte p g a olika sektorstorlek på källdisk och måldisk. Men hårdvarukloningen med Sandberg-klonaren gick bra. Men kanske finns det andra grejer man bör undvika? (Jag vet att man bör ha samma storlek på måldisk och källdisk, eller att man möjligen kan ha en större måldisk.)

 

En annan fundering jag har är om storleken på allokeringsenheten kan spela  någon roll. Jag har valt default-alternativet, 4096 kB när jag själv formaterat måldisken. Men man kunde ju tänka sig att källdisken trots allt har någon annan storlek på allokeringsenheten. Men går det att kolla källdiskens storlek på allokeringsenheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min idé var att klona en ny hårddisk efter två år så att jag slipper hårddiskkrascher.

Hur hårddiskar går sönder kan beskrivas som en badkarskurva, en del går sönder under den första tiden och sen håller de allra flesta bra i flera år innan de börjar åldras för mycket.

 

Långtidstest:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.543394/basta-och-samsta-harddisken-i-tufft-test några år gammal artikel som hämtat info från https://www.backblaze.com/hard-drive.html som gäller hårddiskar som används mycket hårdare än man gör själv.

 

With 40,000 hard drives, Backblaze knows a lot about the reliability of hard drives and shares the statistics:

  • 78% of drives survive more than 4 years.
  • The median hard drive survives 6 years.
  • Drives have 3 distinct failure modes that follow a bathtub curve:
    • Early “Infant Mortality” Failure
    • Constant (Random) Failure
    • Wear Out Failure
  •  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder hemma Acronis Backup & Recovery s/w sedan mer än tio år tillbaks och aldrig haft ett enda bekymmer med återställningar.

Ok. jag har iof. aldrig använt det inbyggda kloningsverktyget, jag har alltid använt alternativet Disk-backup.

 

Det är en viss skillnad, det förra skall ju ge en identisk kopia av hela disken, en ögonblicksbild och tar upp minst lika stor plats som disken är stor.

Medan det senare ger en identisk kopia av filerna, filsystemet och dess partitioner och kan överföras på vilken enhet som helst bara det rymmer datat.

 

Kloning vid tex. ett byte från en hårddisk på säg 1TB till en SSD på säg 500GB kommer inte att fungera särskilt bra oavsett att hårddisken endast innehåller 200GB data. Det följer ofta med sk. kloningverktyg vid köp av SSD, men i praktiken är det inte en kloning utan en Disk-återställning med alla dess partitioner som utförs. Annars skulle det inte fungera. Målet för kloningen måste vara minst lika stor som källan.

 

I ditt fall borde du ha en möjlighet att utföra en sk.Disk-backup från programmet(?) där du då ser till att alla partitioner kommer med och att den blir bootbar? Kanske fungerar det bättre?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Cecilia och Flyfisherman:

 

Jag får tacka för synpunkterna. Får väl eventuellt återkomma med info till forumets läsare om jag fick kloningen att funka eller vad felet bestod i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Nu skall jag tala om hur jag gjorde.

 

Jag klonade den gamla hårddisken med Acronis True Image WD Edition och det gick bra. Nu har jag kört runt ett halvår med den klonade hårddisken och har hittills inte stött på några problem.

 

Maskinell kloning med Sandberg-klonaren funkade sannolikt inte som förra gången eftersom det var några skador på hårddisken. Finns det skador på hårddisken verkar det som om man måste använda sig av mjukvaru-kloning. Hårdvaru-kloning är nog alternativet om man har en ny dator där hårddisken inte hunnit köras just något. En smart idé kan ju vara att maskin-klona med Sandberg-klonaren just när man köpt datorn och ha den hårddisk man då får i reserv.

 

Noterar dock att Sandberg-klonaren faktiskt funkade på första hårddisken när den körts 2 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...