Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforskaren startar automatiskt


macy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har Windows 8.1.

Varje gång jag startar datorn öppnas utforskaren automatiskt. Varför?

 

Jag har tittat i Autostart-mappen: den är tom.

 

Jag har prövat att köra det här programmet: Autoruns for Windows  men jag hittar inget (fast jag vet kanske inte heller vad jag ska leta efter).

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

En tanke; kan det vara funktionen "Spela upp automatskt" som gör detta och att du samtidigt har ett USB-minne, USB-disk eller CD/DVD-skiva instoppad och som datorn känner av och då automatsikt startar utforskaren?

 

Om det är så kontrollera inställningarna och stäng av den funktionen helt.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/autoplay-faq

Citat:

Ändra en åtgärd i Spela upp automatiskt
  1. Öppna Spela upp automatiskt genom att svepa in från skärmens högerkant, trycka på Sök (om du använder en mus pekar du i det övre högra hörnet av skärmen, flyttar sedan ned muspekaren och klickar på Sök), skriva Spela upp automatiskt i sökrutan, trycka eller klicka på Inställningar och sedan på Spela upp automatiskt.

  2. Välj en åtgärd i listrutan bredvid enheten eller medietypen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Nej, jag har inget USB-minne eller liknande instoppat. Jag prövade dock att stänga av "Spela upp automatiskt" helt och hållet. Men det hjälpte inte.

 

 

Jag har noterat en sak till, nämligen ett samband med strömkabeln:

 

1. Om jag startar datorn med strömkabeln i så öppnas Utforskaren automatiskt.

2. Om jag startar datorn utan strömkabel i så öppnas Utforskaren inte. Om jag därefter, med datorn fortsatt påslagen, sticker in kabeln så öppnas den automatiskt.

3. Utforskaren öppnas endast 1 gång automatiskt vid varje tillfälle datorn är på, d v s om jag skulle rycka ut kabeln och sedan sätta in den igen flera ggr så händer ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Utforskaren startas - vilken mapp är då öppen/vald?

Är det alltid samma mapp, eller är det alltid den senaste öppnade mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Utforskaren startas - vilken mapp är då öppen/vald?

Är det alltid samma mapp, eller är det alltid den senaste öppnade mappen?

 

Alltid "Den här datorn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott, men testa att öppna mappen Utforskaren, markera Dator och klicka på Ordna i listen upptill, och välj Mapp- och sökalternativ.

Klicka där sedan på knappen Återställ standardvärden under Allmänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott, men testa att öppna mappen Utforskaren, markera Dator och klicka på Ordna i listen upptill, och välj Mapp- och sökalternativ.

Klicka där sedan på knappen Återställ standardvärden under Allmänt.

 

???

 

Hmm, det där låter som en Windows 7-miljö. Dator hittar jag, men inte resten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott, men testa att öppna mappen Utforskaren, markera Dator och klicka på Ordna i listen upptill, och välj Mapp- och sökalternativ.

Klicka där sedan på knappen Återställ standardvärden under Allmänt.

 

Nu har jag testat det här också. Funkar ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i autostart, om felet finns med där som aktivt?

 

1. Starta Aktivitetshanteraren.

Absolut enklaste och snabbaste metoden är att trycka Ctrl + Skift + Esc, men du kan exempelvis också högerklicka i Aktivitetsfältet och välja i menyn

 

2. Byt till fliken Autostart.

3. Här ser du  alla de program som startar automatiskt. De har beteckningen Aktiverat i kolumnen Status och är förmodligen fler än du trodde.

4. Högerklicka på det program du vill undersöka och du får fram flera möjligheter.

5. Välj Inaktivera om du vill hindra programmet från att autostarta (du kan alltid starta det manuellt när du behöver det).

6. Med Öppna filsökväg öppnas programmets mapp i Utforskaren, så att du kan undersöka det närmare.
3. Här visas alla de program som startar automatiskt. De har beteckningen Aktiverat i kolumnen Status och är förmodligen fler än du trodde.

4. Högerklicka på det program du vill undersöka och du får fram flera möjligheter.

5. Välj Inaktivera om du vill hindra programmet från att autostarta (du kan alltid starta det manuellt när du behöver det).

6. Med Öppna filsökväg öppnas programmets mapp i Utforskaren, så att du kan undersöka det närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i autostart, om felet finns med där som aktivt?

 

1. Starta Aktivitetshanteraren.

Absolut enklaste och snabbaste metoden är att trycka Ctrl + Skift + Esc, men du kan exempelvis också högerklicka i Aktivitetsfältet och välja i menyn

 

2. Byt till fliken Autostart.

 

3. Här ser du  alla de program som startar automatiskt. De har beteckningen Aktiverat i kolumnen Status och är förmodligen fler än du trodde.

 

4. Högerklicka på det program du vill undersöka och du får fram flera möjligheter.

 

5. Välj Inaktivera om du vill hindra programmet från att autostarta (du kan alltid starta det manuellt när du behöver det).

 

6. Med Öppna filsökväg öppnas programmets mapp i Utforskaren, så att du kan undersöka det närmare.

3. Här visas alla de program som startar automatiskt. De har beteckningen Aktiverat i kolumnen Status och är förmodligen fler än du trodde.

 

4. Högerklicka på det program du vill undersöka och du får fram flera möjligheter.

 

5. Välj Inaktivera om du vill hindra programmet från att autostarta (du kan alltid starta det manuellt när du behöver det).

 

6. Med Öppna filsökväg öppnas programmets mapp i Utforskaren, så att du kan undersöka det närmare.

 

Jo, jag har kollat där också. Men hittar inget misstänkt. De flesta fanns där när datorn var ny.

 

5 st HP-grejer (jag har en HP-dator)

CyberLink YouCam Service

Catalyst® Control Center Launcher

GoogleToolbarNotifier

Realtek HD-ljudkonfiguration

Synaptics TouchPad 64-bit Enhancements

AVG (virusprogrammet)

 

Det är allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får pröva dig fram, ta bort bocken för hälften av programmen på Autostart-fliken, starta om och se om det händer. Beroende på om det händer eller inte händer ändrar du bockarna på Autostart-fliken tills du vet vilket program det är som  sätter igång Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får pröva dig fram, ta bort bocken för hälften av programmen på Autostart-fliken, starta om och se om det händer. Beroende på om det händer eller inte händer ändrar du bockarna på Autostart-fliken tills du vet vilket program det är som  sätter igång Utforskaren.

 

Har testat detta också. Funkar ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en ny dator har du gratis support hos HP Detta skall du givetvis då utnyttja.

Jag hade själv problem med en nyinköpt HP allt-i-ett skrivare fick skrivarhuvudet utbytt på garantin men fick nytt krångel vid byte av färgpatroner ringde HP-supporten igen och sa som det var med allt strul jag haft supporten löste problemet och inte nog med detta en vecka senare blev jag uppringd av HP-supporten som undrade om allt fungerade OK! Det kallar jag support! Lika bra support som här på E-forum!

Här har du alla uppgifter du behöver:

http://www8.hp.com/se/sv/home.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårare och svårare nu att hitta möjliga fel.

 

När upptäckte du felet första gången?

Har du testat med att köra en återställning till ett datum strax innan felet uppstod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det en ny dator har du gratis support hos HP Detta skall du givetvis då utnyttja.

De gör väl ingen direkt felsökning, de installerar väl bara om och skickar tillbaka. Jag hade provat att installera om innan man skickar den till HPSupport.

 

Har du testat att bocka av allt i Autostart på en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Tune helt och hållet, supporten kommer med all sannolikhet att föreslå ominstallation, efter några frågor, och om det då inte hjälper, möjligheten är om dom naturligtvis kanske hört om detta fel tidigare, och har en lösning ligger?

Sådana här sannolika systemfel, brukar vara svåra att hitta.

 

Ärligt talat så tycker jag det bara finns två alternativ just nu.

 

Fortsätta att leva med felet, om resten av datorn fungerar felfritt!

 

En systemreparaton, kan eventuellt lösa också.

 

Eller slutligen en ren ominstallation, då försvinner ju felet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallation har aldrig HP-supporten föreslagit till mig när jag anlitat dem. Tvärtom är det ett fel som är orsakat av ngt program i datorn och eftersom det är en HP dator bör ju HP-supporten känna till detta. Detta var min tanke inte att nervärdera råden Macy får här på e-forum jag har själv fått mycken hjälp av all denna kunskap som finns här på forumet och är bara tacksam att ni finns och att ni ställer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macy har du en HP dator måste du ju ha HP support Assistant bland dina program vad händer om du kör detta program? Åtgärdsloggen vad säger den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...