Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dra extra fiberkabel kostnad


kikotte

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undra över vad det kostar att dra extra fiberkabel till min lägenhet? Och vem ska man prata med för att får jobbet gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan har en kabel så börja med att fråga bostadsrättsföreningen eller hyresvärden om vem som drog in den och sen kontakta firman.

 

Och kostnaden kan nog bara hantverkaren svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför extra fiberkabel?

 

oftast drar man fram två när man ändå håller på, har en i backup, då kostnaden att dra fram en extra är försumbar.

 

Kapaciteten i en fiber är nog för att förse ett helt kvarter med internet. Dvs om nu inte alla kablar in till lägenheten är trasiga, ingen poäng med att dra en till.

 

Samt säker på att du har fiber in i lägenheten? Vanligen går det fiber till en nod i huset och från denna ett vanligt stjärnnät av nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra också, varför måste du ha en egen fiber till din lägenhet?

När det gäller dragning av fiberanslutning till en lägenhet, så är det som Monshi säger, du har troligen en vanlig nätverkskabel, som går in i din lägenhet direkt till det uttag du har, själva fiberboxen, som innehåller signalomvandlaren, finns någon annanstans i huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undra också, varför måste du ha en egen fiber till din lägenhet?

När det gäller dragning av fiberanslutning till en lägenhet, så är det som Monshi säger, du har troligen en vanlig nätverkskabel, som går in i din lägenhet direkt till det uttag du har, själva fiberboxen, som innehåller signalomvandlaren, finns någon annanstans i huset.

 

Varför extra fiberkabel?

 

oftast drar man fram två när man ändå håller på, har en i backup, då kostnaden att dra fram en extra är försumbar.

 

Kapaciteten i en fiber är nog för att förse ett helt kvarter med internet. Dvs om nu inte alla kablar in till lägenheten är trasiga, ingen poäng med att dra en till.

 

Samt säker på att du har fiber in i lägenheten? Vanligen går det fiber till en nod i huset och från denna ett vanligt stjärnnät av nätverkskabel.

 

Jag har en fiberkabel i lägenheten. Men skulle ville ha en extra fiberkabel. Undra vad det kan kosa för att fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har en fiberkabel i lägenheten. Men skulle ville ha en extra fiberkabel. Undra vad det kan kosa för att fixa det?

Behöver du mer bandbredd eller varför vill du ha en fiberkabel till? Det finns Switchar för att dela upp bandbredden från befintlig fiber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fiberkabel i lägenheten. Men skulle ville ha en extra fiberkabel. Undra vad det kan kosa för att fixa det?

 

Undrar också varför du behöver ha så himla mycket kapacitet i en vanlig lägenhet, nu vet vi inte ännu hur mycket du har idag, 10/10 Mbit, 100/10 Mbit, 100/100 Mbit eller något annat?

 

Det handlar ju också om vad din leverantör klarar att leverera till dig?

Om vi ändå säger att du verkligen har en fiberkabel indraget direkt i din lägenhet, då har du en fiberbox inkopplad på den fiberkabeln, som sitter någonstans på väggen.

 

Om vi då säger att du får tillstånd att få en till fiberkabel indragen, då får du i kostnad nog räkna med åtskilliga tusenlappar, som du själv får stå för, fastighetsägaren kommer inte att betala en krona.

Att dra in en fiberanslutning till en vanlig villa utan subventioner, kan kosta 50000-60000 kr, beroende på hur krånglig dragningen är.

Gällande en fastighet, så ska fibern dras från närmaste förgrening, exakt var den finns, vet din operatör.

Men räkna nog med minst 30000 kr och uppåt, beroende på hur mycket som måste göras, hur kabel som måste dras osv.

Oavsett hyreslägenhet eller bostadsrätt måste du ändå ha fastighetsägaren/styrelsens tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du mer bandbredd eller varför vill du ha en fiberkabel till? Det finns Switchar för att dela upp bandbredden från befintlig fiber.

 

 

Undrar också varför du behöver ha så himla mycket kapacitet i en vanlig lägenhet, nu vet vi inte ännu hur mycket du har idag, 10/10 Mbit, 100/10 Mbit, 100/100 Mbit eller något annat?

 

Det handlar ju också om vad din leverantör klarar att leverera till dig?

Om vi ändå säger att du verkligen har en fiberkabel indraget direkt i din lägenhet, då har du en fiberbox inkopplad på den fiberkabeln, som sitter någonstans på väggen.

 

Om vi då säger att du får tillstånd att få en till fiberkabel indragen, då får du i kostnad nog räkna med åtskilliga tusenlappar, som du själv får stå för, fastighetsägaren kommer inte att betala en krona.

Att dra in en fiberanslutning till en vanlig villa utan subventioner, kan kosta 50000-60000 kr, beroende på hur krånglig dragningen är.

Gällande en fastighet, så ska fibern dras från närmaste förgrening, exakt var den finns, vet din operatör.

Men räkna nog med minst 30000 kr och uppåt, beroende på hur mycket som måste göras, hur kabel som måste dras osv.

Oavsett hyreslägenhet eller bostadsrätt måste du ändå ha fastighetsägaren/styrelsens tillstånd.

Just nu har jag bara en 100/100 Mbit. Den fiber jag har just nu går till en mediabox men den nya fiber ska gå till min server dator på en gång. Jag spelar mycket och måste ha snabb internet och att jag hosta många spel med. Bara på en vecka eller 4 så skicka den ut över 2 TB datatrafik. Och sen blir det lättare att uppdatera till en 1000/1000 Mbit sen när man behöver mer. Så runt 30k är okej pris ändå. För jag fråga Alltele för ett par år sen om att fixa en 1000/1000 Mbit då ville dom ha över 60-80k för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du skulle ha riktig fiber ända in i lägenheten (vilket jag inte tror, se inlägg #3 av Monshi ovan) så behöver du knappast ytterligare en tråd. Då behöver du ju endast be den som tillhandahåller kapaciteten att öka densamma (ev. behöver du uppgradera mediakonverteraren).

Men som sagt, du har nog koppar-ethernet in i din lägenhet  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du i princip fått svar på din fråga, du får kolla med din fastighetsägare, och din operatör igen, och se vad som gäller idag?

 

Men normalt så är det bara större företag, och arrangemang typ Dreamhack, som har nytta av dubbla fiber in i sin verksamhet, 

 

Dreamhack t.ex. brukar väl köra med dubbla fiber in med 1 gigabit i varje har jag för mig, sedan från dom temporära servrarna, är det ju ett normalt gigabitnätverk in till alla deltagare.

 

För större företag brukar det räcka med dubbla 100 Mbit fiber, och då använder dom den ena för backup och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fiber jag har just nu går till en mediabox.

 

Är samma sak som fiberbox, det är i denna som dom optiska fiibersignalerna görs om till signaler som en dator kan begripa, boxen innehåller också en liten switch, så man kan koppla in aktuella enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är samma sak som fiberbox, det är i denna som dom optiska fiibersignalerna görs om till signaler som en dator kan begripa, boxen innehåller också en liten switch, så man kan koppla in aktuella enheter.

 

Du tror inte det är så att kikotte menar en multimediabox (alltså någon typ av film/musik-maskin kopplad till tv/hembio)?  ^_^

 

Det är trots allt mycket ovanligt att man har fiberkabel in i lägenheten och en egen mediakonverterare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Cluster, inte vet jag, kikotte får kanske försöka förklara lite mer, för jag tror inte heller att det är fiber direkt indraget i lägenheten, speciellt inte om det är en vanlig hyreslägenhet.

Tvivlar stark på att fastighetsägaren kostar på varsin fiber direkt in i lägenheterna., första gången jag hör talas om det i så fall.

Inte ens i bostadsrättsföreningar, så finns det fiber direkt indraget i lägenheterna, kostar alldeles för mycket, och helt onödigt också, finns ingen anledning.

Bara vanliga villor som det är så, ska själv dra in fiber framåt hösten är det meningen.

 

PS, Nu åskar det här, så jag måste dra ur ett tag ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga; Jag har inte hört eller sett någon som har fiber in till lägenheten.

 

I de lägenheter jag bott i som haft "fiber" så är det fiber som är framdraget till fastigheten. I källaren (eller annat lämpligt utrymme) har det funnits en konverterare och en switch och sedan är det framdraget nätverkskabel till lägenheterna.

 

Där ifrån har jag kopplat in en router där jag haft möljigheten att få trådlöst internet eller själv dra kabel i lägenheten.

I en lägenhet har jag till och med haft lyxen att det varit utdraget kablar i lägenheten redan och då haft 10 uttag i min lilla tvåa.

 

I min spekulation vad ditt behov är, så behöver du en router, så att du kan dra ut fler nätverkskablar till dina enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fiber kan bära upp till TB/s med rätt switchar. Enklare dragningar klarar utan problem GB/s.

Dvs extra fiberkabel behöver du inte.

 

Om du fullt utnyttjar 100/100 undrar jag vad du gör på nätet egentligen. Det låter som att du har ett privatabb, kommersiell verksamhet brukar inte uppskattas över sådana abb.

Kilkotte, ge oss en bättre bild över vad du har, vad du har inkopplat och hur. En nätsksiss skadar inte och kanske en bild på enheten som sitter där internet kommer in i din lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du skall satsa på satelit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...