Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder går ej att föra över till datorn


Lars-Göran

Rekommendera Poster

Lars-Göran

Har en gammal Ericsson mobil med många bilder. Förra året skapade mobilen en ny mapp DC M där alla tidigare bilder ligger och kan ses i mobilen. När jag försöker föra över filerna eller flyttar minneskortet till datorn visas mapparna men DC M mappen går inte att öppna. Datorn klagar på felaktig syntax för filnamn, katalognamn eller volymetikett. Jag antar att jag behöver något program som kan laga skadade filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen borde heta DCIM. Döp om mappen och prova eller skapa en ny mapp, DCIM, och kopiera bilderna dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars-Göran

Det finns även en DCIM mapp som jag flyttade till datorn och deletade mappen på kortet . Jag försökte sedan döpa om mappen som heter DC M men den vägrar att ändras och namnet ser ut att innehålla en massa mellanslag när ändringsfönstret som talar om att det inte går är öppet. Tittar jag på mappens egenskaper säger den 0 filer men den innehåller flera hundra bilder som syns när kortet sitter i telefonen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns det något i DCIM mappen? Varför tog du bort den från minneskortet? Har du provat att göra en ny DCIM mapp och kopiera bilderna dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna DCIM mapp måste finnas, så försök att skapa en ny, problemet kan bli att jag har för mig att det finns undermappar som också måste finnas, men kommer inte ihåg vad dom ska heta, har för mig att det är lika hos dom flesta kameror när det gäller denna mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du installerar SonyEricsson PC Companion (eller vad det heter till din telefon) och ansluter telefonen med sladd till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars-Göran

2013-11-26 klockan 11,32 skapades tre nya mappar DCIM, picture och video som ersatte de gamla mapparna som då fick mappnamn som inte accepteras som giltiga av datorn och därför inte går att öppna. Alla filer som är äldre ligger i de felaktiga mapparna och kan kommas åt av mobilen men inte av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen DC M innehåller av Windows ogiltiga tecken i namnet.

Linux är kanske inte lika kinkig.

I Windowsmiljö kan program som LockHunter kanske klarar av att döpa om mappen.

(Unlock & rename)

Döp den till annat är DCIM ifall den mappen redan finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...