Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med datumformatet i Excel 2010


levander73

Rekommendera Poster

levander73

Jag har en kassarapport som jag använder och den fungerar bra bortsett från datumformatet. Jag använder mig av följande datumformat D/M-ÅÅ när jag matar in t.ex. 15/3 och trycker enter skrivs det ut 15/3-14 (vilket är helt i sin ordning), däremot om jag t.ex. matar in 1/2, så skrivs det 2/1-14, eller skriver jag 1/2-14 så skrivs det 14/2-01. Datum som innehåller en siffra som är 12 eller lägre blir fel. Vad är det jag måste ändra för att det ska bli korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatet i cellerna är nog i M/D -ÅÅ som blir D/M -ÅÅ om månadstalet är större än 12.

 

Markera den kolumn/rad/område du vll ha önskat format. Högerklicka och välj formatera celler. Rubriken "Datum" ger dig en mängd alternativ för datumpresentation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa, och rekommenderade, sättet att mata in datum är att alltid mata in det som år-månad-dag

dvs 2014-01-01

 

Om du vill ha dagens datum fungerar snabbvägen CTRL+Shift+ , (eller CTRL+; om man så vill). En kombination värd att lära sig.

 

Formatet du har på cellen påverkar egentligen inte hur Excel tolkar det du skriver in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...