Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ändrar jag från ljusgrått till annan färg som i detta forum


pehrbau

Rekommendera Poster

Jag är gammal och ser ganska dåligt.

 

Ett problem är att jag bara med viss svårighet kan läsa den grå texten som t ex under rubriker i detta forum. Här i forumet går det hyggligt men på Youtube är det ansträngande att tyda de små ljusgrå siffrorna till höger som anger antal besökare.

 

Har letat men inte hittat något som påverkar dessa texter.

Med vänlig hälsning

/ Pehr i Skanör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Vilken webbläsare använder du?

 

I Firefox finns några inställningar man kan göra, men jag har aldrig gett mig på detta förut så jag har tyvärr inte full kläm på det hela.

 

Men jag testade lite snabbt med följande:

Inställningar >  fliken Innehåll > klicka Färger

 

Se detta som exempel på skillnaden om man ändrar på dessa inställningar.

post-73434-0-41141100-1404596464_thumb.png

 

post-73434-0-69048200-1404596463_thumb.png

 

 

Före ändring

post-73434-0-63537300-1404597548_thumb.png

 

Efter ändring och där har jag valt att använda systemfärgerna och då används heller inte egna färginställningar tex. grönt som jag tog som exempel.

post-73434-0-99763600-1404597547_thumb.png

 

 

Men tyvärr blir det inte bra med bl.a. den svarsrutan man skall skriva i på Eforum inga av redigerarens olika funktioner går längre att komma åt, så något vitalt verkar försvinna när man bockar ur att Firefox inte skall använda sidans färger och jag vet inte om någon annan kanske kan ge bättre tips om detta - om det ens går att få till?

 

Mvh ;)

 

[Edit] Tilläggas skall att jag nu endast testat med Firefox på en Linux Mint maskin och inte med Windows 8 (har för tillfället inte tillgång till min andra maskin), så jag vet inte om det blir skillnad där eller om det finns andra inställningar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pehr!

 

Internet Explorer 11 är bäst för dig. Texten är tydligast där. Jag har standardinställningarna i Firefox, Google Chrome och IE.

 

Den enda ändring man kan göra på själva eforumsidan är att välja mobilversionen. Längst ner till vänster på startsidan klickar man då på Ändra tema. Då försvinner bilderna men texten är lika grå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för svar!

 

Jag använder mest IE11 och där eller i systemet 8.1 har jag inte hittat något som förbättrat kontrasten. Tills vidare använder jag 150% inställning i IE11 så att stilen blir större. Av den anledningen har jag kalibrerat mina monitorer med det inbyggda verktyget i Photoshop CS.

 

Jag jobbar mycket med video och i Photoshop och där är det lyckligtvis inte sådana problem. Tydligen går det att få bättre kontroll på skärmen bara man väljer rätt program.

 

MVH / Pehr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller webbsidor så bestäms det mesta av de som skapat webbsidan. Dock finns det ju möjlighet att ignorera en del av det genom de olika valen i Flyfishermans andra bild, och det kan ju ha önskad effekt som framgår av hans exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen-Optimera visningen(under Hjälpmedel)

 

Där finns bl.a  möjlighet att välja emellan fyra högkontrastalternativ.som man sedan kan aktivera och inaktivera med   Skift + Alt + Prt Scr

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...