Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det virus eller hårddiskfel eller nytt sätt att fungera?


RaSten4

Rekommendera Poster

Min Win8-dator bar sig underligt åt, så jag beslöt mig för att starta om i felsäkert läge och använda återställning. Men när jag skulle stoppa bootningen för att gå i felsäkert läge lyckades det inte.

 

Fråga 1.

Fungerar inte Felsäkert läge i Win8 som i Win7 och XP?

 

Det som hände var ett meddelande "Förbereder automatisk reparation" följt av ett meddelande om något som skulle ta minst en timme. När det gått hela natten stod den i samma läge.

 

Fråga 2.

Är enda vägen ut att skruva ut hårddisken och koppla till en annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsäkert läge är inte aktiverat normalt i Windows 8. Det är lite trixigt att komma in där i motsatts till tidigare versioner.

Du kan läsa mer om detta i denna tråd:

 

//eforum.idg.se/topic/340464-starta-windows-8-i-fels%C3%A4kert-l%C3%A4ge/

 

Du kan även läsa mer om det här:

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/windows-startup-settings-including-safe-mode

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Jag lyckades inte använda metoden med Shift-F8 trots många försök.

 

Jag vågade mig på att släppa fram den automatiska felkorrigeringen, men ännu efter tre dagar står datorn i läge "Försöker reparera". Kan det vara normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är verkligen inte normalt.

 

På vilket sätt betedde sig datorn underligt då innan du började försöka starta i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den meddelade att den upptäckt ett fel och skulle starta om. Jag tror t o m att det var så att den skulle ha gjort det utan min medverkan om jag inte suttit vid datorn. Där kom ett meddelande om omstarten, med symbolerna :( framför, i tumstora vita tecken på ljusblå botten, något som fick mig att misstänka crackningsintrång.

 

Första försöket till reparation bröt jag efter sex timmar, men efter att ha läst Åge N ovan gav jag mig på reparationen igen. Nu är jag rädd att hela hårddiskinnehållet är kvaddat, vilket inte skulle vara särskilt roligt.

 

Till saken hör att datorn inte varit ansluten till Internet sen den dök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mest som Windows 8:s motsvarighet till blåskärm (BSOD), se bilden på sidan http://winsupersite.com/blog/supersite-blog-39/windows8/windows-8-bsod-light-tragedy-140584

 

Eftersom reparationen misslyckas kan det vara något problem med hårddisken. En del datorer har inbyggda diagnostikprogram som man kommer åt genom att trycka på någon särskild tangent direkt efter starten av datorn, kolla i manualen.

 

Du kan också kolla hur det är med hårddiskens innehåll med hjälp av guiden "Rädda filer efter Windows krasch": http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...