Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

får inte bort "växla mellan appar"


embla

Rekommendera Poster

Hej! har ny dator med windows 8 som jag försöker förstå.

Har en rätt stor ruta uppe i högra hörnet med "växla mellan appar" och en stor pil i. Rutan försvinner inte och jag ser heller inte vilka appar som är igång och valbara. Hur kan jag bli av med den. (Den döljer ju allt som finns under...)

Undrar också över vinsten med appar - mer än att Microsoft vill få ihop sina olika miljöer (laptop/tablet/tel) - eftersom apparna verkar vara nedbantade på funktion? Vad är vinsten med att köra den vägen? Visst man får en överblick - men om de sedan inte är speciellt "körbara"...?

Tacksam för tips om vad man kan vinna med att köra appar...

men först och främst behöver jag få bort pil-blaffan i vänstra övre hörnet!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ups! utan att göra någon ny inställning så försvann helt plötsligt den stora rutan! (Efter flera timmars försök!!) Nu är det i varje fall borta... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag förstår din frustration inför den totalt förändrade miljön i Windows 8 - 8.1 jämfört med Windows 7. Jag har fortfarande ständiga problem med hanteringen innan jag efter en stund lyckas åstadkomma vad jag vill. Jag gick över från Windows 7 ult till 8.1 av ett enda skäl nämligen en bättre hantering av hårdvaran av speciellt det videoredigeringsprogram jag nästan dagligen använder.

 

Microsoft har ju också noterat att försäljningen av Windows 8 är väsentligt lägre än vad man räknat med. Man har helt missat den motvilja som verkar finnas hos många användare med mångårig arbetvana vid det förra användarsnittet. Det har man också kommenterat och kommit ut med en uppgradering som i någon mån hjälpt oss att lära om men på bekostnad av vår tid. De har också utlovat en kommande uppgradering nu i under augusti som vi inte vet något om. Det verkar nu snarast som om man tänker ta ett större hopp och göra som med det misslyckade Windows Vista direkt till Windows 9.

Varför skall man ha detta ständiga trassel om att mina monitorer eller åtminstone en av dem helt oväntat ställer sig i fullskärmsläge. Det innebär att man måste leta med muspekaren i alla hörn för att hitta och sedan försöka prova sig fram. Lyckligtvis kan man i den andra monitorn återställa båda skärmarna till skrivbordsläge. Eller skulle man vid något tillfälle vilja läsa en pdf-fil i t ex IE11 så öppnas Acrobat i fullskärmsläge och jakten på jakten på åtgärder börjar om. Jag brukade använda en äldre version av Acrobat för detta som uppförde sig anständigt. Detta  ända tills jag onsdags fick rådet att uppgrader till den nya Adobe versionen med påföjd att det inte bara blev fullskärm utan också att BankID på IE11 slutade att fungera. Efter bortagning av den nya versionen av Acrobat fungerade BankID igen. Eller tag Adobe Flash som nu sedan ett tag har slutat att fungerar och vid uppmaning i popup-fönstret till uppgraderiing resulterar i svar från servern senaste versionen är redan installerad.

 

Tala om trassel!

 

Lycka till!

 

Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller skulle man vid något tillfälle vilja läsa en pdf-fil i t ex IE11 så öppnas Acrobat i fullskärmsläge och jakten på jakten på åtgärder börjar om. Jag brukade använda en äldre version av Acrobat för detta som uppförde sig anständigt. Detta  ända tills jag onsdags fick rådet att uppgrader till den nya Adobe versionen med påföjd att det inte bara blev fullskärm utan också att BankID på IE11 slutade att fungera. Efter bortagning av den nya versionen av Acrobat fungerade BankID igen. Eller tag Adobe Flash som nu sedan ett tag har slutat att fungerar och vid uppmaning i popup-fönstret till uppgraderiing resulterar i svar från servern senaste versionen är redan installerad.

Men du kan ju inte skylla problem med Acrobat och BankID på Windows 8.

 

I Windows 8.1 ingår Flash, och jag tror att en vanlig källa till problem med Flash är att folk håller på och installera den separat i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Cecilia, du har rätt. Det är ju inte Windows 8 även om jag numer verkar skylla alla egendomligheter på den! Gubben börjar bli gnällig men passerade 80 härom dagen!

 

Med vänlig hälsning / Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det är bra för hjärnan att hålla den igång med datorproblem ;)

Grattis efterskott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! har ny dator med windows 8 som jag försöker förstå.

Har en rätt stor ruta uppe i högra hörnet med "växla mellan appar" och en stor pil i. Rutan försvinner inte och jag ser heller inte vilka appar som är igång och valbara. Hur kan jag bli av med den. (Den döljer ju allt som finns under...)

Undrar också över vinsten med appar - mer än att Microsoft vill få ihop sina olika miljöer (laptop/tablet/tel) - eftersom apparna verkar vara nedbantade på funktion? Vad är vinsten med att köra den vägen? Visst man får en överblick - men om de sedan inte är speciellt "körbara"...?

Tacksam för tips om vad man kan vinna med att köra appar...

men först och främst behöver jag få bort pil-blaffan i vänstra övre hörnet!

Hej,

Hade samma problem förutom att rutan med pilen satt fast uppe i vänstra hörnet. Det var helt omöjligt att ta bort den. Först när jag startade om datorn försvann den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Eller skulle man vid något tillfälle vilja läsa en pdf-fil i t ex IE11 så öppnas Acrobat i fullskärmsläge och jakten på jakten på åtgärder börjar om. 

Det går att ändra så att pdf öppnas i webbläsaren, eftersom du tydligen har problem med Adobe Acrobat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...