Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

måste spåra om personen är verkligen från USA


behruz84

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag skickar mejl till en person som säger sig bo i USA. Nu vill denna person att jag skickar pengar och säger att skicka dem till hennes vän till Nigeria som ska skicka vidare dem till henne i USA. Hon säger att det är akut. Jag har naturligtvis fattat att det är nåt som inte stämmer nu, men vill vara på den säkra sidan ändå. Hur spårar jag IP så att veta varifrån hon skriver till mig. Jag använder Gmail och har hennes email kvar i inkorgen. Går det att göra det på enkelt sätt?

 

Svara gärna så fort som möjligt då är det lite brådskande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog bara spåra var mail-servern finns. Men det säger inget om i vilket land innehavaren av mailkontot finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i mejlet som skickades till mig står följande information

 

Date, Thu. 3 jul 2014 10:45:59 +0200

 

Det där +0200, säger den inte väl att det är 2 timmars skillnad mellan det landet personen skickar mejlet och Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail typ detta får jag var vecka. Spärra avsändaren så att du slipper skräpmail från den adressen i framtiden.

 

Klart han skriver att det är akut, han vill ju blåsa dig på pengar så fort som möjligt.

 

Om du ändå vill kolla:

för Gmail-användare:
 
1. Logga in på ditt Gmail-konto med ditt användarnamn och lösenord. 
 
2. Klicka på Inkorg eller vilken mapp du har sparat din post. 
 
3. Öppna någon post. 
 
4. För att visa rubrikerna 
* Klicka på Fler alternativ som motsvarar den tråden. Du bör få en massa länkar. 
* Klicka på Visa original enligt bild
 
post-124424-0-78490800-1404405811_thumb.png
 
5. Du kommer att få rubriker så här: 
Gmail rubriker: namn 
Leta efter Mottaget: från följt av IP-adress mellan hakparenteser [  ]. 
Det är att IP-adressen för avsändarens! 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, verkligen uppskattar.

 

Ingen hakparenteser men följande info : Received: by 10.112.106.167

 

Hur kan jag gå vidare med informationen nu då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med denna ip adress ovan kunde jag inte hitta var den kommer ifrån på de vanliga IP track sidor.

 

Så jag får nog spamma personen bara. 

 

Säg till om ni har nån annan ide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Jag testade.

När man har hittat IP-adressen kan man slå upp den här:
http://ip-address-lookup-v4.com/ip/

Man kompletterar ovanstående länk med ip-numret direkt efter ip/

Hm, resultatet säger inte så mycket:
http://ip-address-lookup-v4.com/ip/10.112.106.167

 

Men, som du skriver, någon annan kanske har någon annan idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i mejlet som skickades till mig står följande information

 

Date, Thu. 3 jul 2014 10:45:59 +0200

 

Det där +0200, säger den inte väl att det är 2 timmars skillnad mellan det landet personen skickar mejlet och Sverige?

Jag har inte full koll men det säger är UTC+2. Vi har UTC+1 här vilket innebär 1 h skillnad mot här.

Det låter förr som det kommer från andra sidan östersjön. Om det varit från USA så hade det stått -5 till -8 (Alaska -10).

 

Släng och glöm att du fått mailet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en IP-adress som är lokal, inte publik, dvs bakom en router, och det finns många datorer i världen som har den IP-adressen. Tidszonsmarkeringen är inte tillförlitlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.

 

Nu säger jag till personen att hon är fraud och skriver från Africa eller nåt. Och då har hon direkt en bild på en amerikansk pass med sin bild på sig. Så det kan handla om att personen som verkligen är från usa men håller på med sånt ändå eller så är det fake pass-bild

 

Tror inte ens att kontakta polisen ska leda till nåt, "hon" har en profil på en svensk sida nämligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du ska svara överhuvudtaget, utan bara ignorera alltihopa, det är rätt säkert ett sätt att lura dig på pengar, men polisanmäl gärna, lämna i så fall den mailkontakt du har,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om polisen ska kunna göra något måste de ha det kompletta mejlet, dvs dess källkod inkl. fullständigt huvud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så har denna person och behruz84 redan växlat några mejl med varandra. Jag håller med dig behruz om att det inte är någon idé att vända sig till polisen. Inget brott har ju ännu hunnit begås och polisen hinner ju inte ens klara upp begångna brott, inbrott t.ex.

Jag förstår att du gärna vill spåra denna person. Det skulle jag också vilja göra i din situation. Passbilden kan säkert vara falsk, med en bild på någon annan. Det låter ju enormt konstigt att du ska skicka pengar via Nigeria av alla länder, varför inte till USA, där hen säger sig bo? Varför ska du skicka pengar förresten? Är det fråga om ett köp via internet?

Du kan ju skriva adressen till hennes sida, inte hennes e-postadress, (men skriv den inte klickbar utan stoppa in mellanrum, typ http : w w w ......) så kanske någon här känner sig manad att försöka forska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har det inte hänt något än kanske, men det kan ju vara en viktig pusselbit i det stora hela för en utredning, tycker absolut TS ska anmäla ändå.

Man kan alltid ringa 11414 och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog inte anmäla nån. har ingen ork med det längre. man får vara försiktig nästa gång helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen köp utan hon sa att hon inte kan betala för inresa pga sin bagage mm. och sitter usa airport. men jag fattat misstankar innan det också då personen hittade på olika dumma skäl för varje ställd fråga...

 

för att se profilen måste man vara medlem så strunt samma . vill inte spåra nån längre, men jag har rapporterat personen till moderaterna.

 

personen säger att om jag inte tror på henne så kan jag skicka pengar även till usa så är hon nog där i verkligheten, kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har rapporterat personen till moderaterna.

Bra! Det var det absolut bästa du kunde göra. Inget seriöst forum vill ha sådana medlemmar som henne. Forumet kan nu banna henne men tyvärr inte hennes ip-adress. (Det var hennes enda smarta drag, att använda sig av en lokal, icke spårbar ip-adress.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...