Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bifoga något från dropbox i mail windows 8.1? Eposta direkt med nya office?


Viktorsdotter

Rekommendera Poster

Viktorsdotter

Jag har nyligen köpt en Samsung"all-in-one" som jag är jättenöjd med och den hade förstås win8 som snabbt uppdaterades tll win 8.1. Jag har också samlat alla bilder och en hel del dokument i Dropbox, som jag laddat ner i den nya datorn.

Ett problem är att det inte går att bifoga ett dokument till eposten, dropbox kommer helt enkelt inte upp som en option att plocka ifrån. Jag tvingas spara ner dokumentet i antingen OneDrive eller på hårddisken för att kunna bifoga mejlen.

 

Jag kan heller inte skicka direkt från ett dokument med eposten utan måste först ta upp epost och sedan bifoga (även dokument utanför dropbox) och jag har precis köpt office 2013 och jag har börjat använda nya Outlook.com. När jag vill skicka ett öppet Word-dokument får jag till svar att eposten inte är associerad med ett program. Då går jag in via kontrollpanelen och där ligger en URL-fil och säger att allt är bra på den här fronten.

 

Är definitivt ingen stor vän av win8 och längtar tillbaka till win7 men försöker att inte vara bakåtsträvare för allt var ju verkligen inte bättre förr :D

Tacksam för alla tips som kan förgylla mitt distansarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag kan heller inte skicka direkt från ett dokument med eposten utan måste först ta upp epost och sedan bifoga (även dokument utanför dropbox) och jag har precis köpt office 2013 och jag har börjat använda nya Outlook.com. När jag vill skicka ett öppet Word-dokument får jag till svar att eposten inte är associerad med ett program. Då går jag in via kontrollpanelen och där ligger en URL-fil och säger att allt är bra på den här fronten.

Har du skapat ett emailkonto lokalt på datorn i någon emailklient (t.ex. Windows Mail, Office Outlook eller Thunderbolt)? 

 

Har du installerat deras mjukvara för Windows på https://www.dropbox.com/ och klicka Download? 

 

Har du provat att skicka via meny "Utskick" i Word?

 

Annars kan du lägga till en ny meny enligt nedan:

Gå in i "Alternativ" och välj "Anpassa menyfliksområdet". 

Lägg till en nu grupp i lämplig Meny med hjälp av "Lägg till ny grupp"

I denna Meny lägger du till "E-post".

När du öppnar Word så finner du en knapp som ser ut så här.

post-124424-0-04381200-1404402816.png

 

När du har ditt dokument öppet i Word så klickar du på knappen enligt ovan, då öppnas ett fönster för att skicka email med worddokumentet som bifogad fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktorsdotter

nej, den syns inte när jag ska hämta upp menyn där de olika biblioteken finns. Appen ligger som den ska på startsidan och jag har en genväg på skrivbordet, allt ser normalt ut i foldern,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktorsdotter

tack, jag ska testa och återkommer gärna. Nu har jag windows mail och använder appen för det och har kopplat in både gmail, Outlook och en .se-adress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktorsdotter

Jag börjar tro att det finns en japan i min burk eller också har min hjärn skrynklat sig. Nu går det inte att copy/paste en enkel text som kommer fram när jag försökte lösa enligt dina tips:

"Det här felet kan uppstå om du försöker bifoga ett Word-dok med ett epostmed i Word och MAPI-sessionen har stängts så att Word inte längre kan ansluta till den MAPI-sessionen. Det kan också uppstå om det är problem med faxkonfigurationen.

Så här korrigerar du ett MAPI-relaterat fel: starta om MAPI-e-postprogrammet (exvis Outlook) eller spara och stäng dokument, starta sedan om Word efter att du startat om MAPI-e-post-programmet. Word upprättar en ny MAPI-session så att dokumentet kan skickas.

Du korrigerar ett problem med faxkonfigurationen genom att granska konfigurationsinställningarna för faxprogramvaran och göra nödvändiga ändringar."

 

Det sistnämnda är helt inaktuellt, har ingen fax.

Det övriga känns som lite överkurs eftersom jag är rätt ovan. Epostprogrammen har liksom lagt till sig själva i windows mail. Jag hade en samsung förut och den nya samsung plockade med sig rakt över disk och det blev liksom serverat i nya datorn.

Kanske jag borde göra en fabriksåterställning och ta om ifrån början. Dropbox och OneDrive finns ju i molnet så de ska man väl inte behöva extraspara? Undrar vad som händer med office-programmen då - de är ju inhandlade online och nedladdade till datorn.

Usch, ja önskar jag kunde så mycket mer om det här, men jag är bara en enkel användare... Skönt att ni finns att fråga :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen köpt en Samsung"all-in-one" som jag är jättenöjd med och den hade förstås win8 som snabbt uppdaterades tll win 8.1. Jag har också samlat alla bilder och en hel del dokument i Dropbox, som jag laddat ner i den nya datorn.

Ett problem är att det inte går att bifoga ett dokument till eposten, dropbox kommer helt enkelt inte upp som en option att plocka ifrån. Jag tvingas spara ner dokumentet i antingen OneDrive eller på hårddisken för att kunna bifoga mejlen.

 

Jag kan heller inte skicka direkt från ett dokument med eposten utan måste först ta upp epost och sedan bifoga (även dokument utanför dropbox) och jag har precis köpt office 2013 och jag har börjat använda nya Outlook.com. När jag vill skicka ett öppet Word-dokument får jag till svar att eposten inte är associerad med ett program. Då går jag in via kontrollpanelen och där ligger en URL-fil och säger att allt är bra på den här fronten.

 

Är definitivt ingen stor vän av win8 och längtar tillbaka till win7 men försöker att inte vara bakåtsträvare för allt var ju verkligen inte bättre förr :D

Tacksam för alla tips som kan förgylla mitt distansarbete.

 

 

Men finns inte Sharing Dropbox link i windows 8?

 

Sitter vid en win7 så jag kan inte kolla det.

 

Funktionen återfinns när man högermarkerar filen i Dropbox. Filen skickas som en länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktorsdotter

Jadå, och den lägger sig som en länk i klippbordet. Det finns också möjligheten att skicka via eposten, men det fungerar inte med min epost, den hittar inget som är associerat med eposten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, och den lägger sig som en länk i klippbordet. Det finns också möjligheten att skicka via eposten, men det fungerar inte med min epost, den hittar inget som är associerat med eposten...

kanske ska jag inte lägga mig i diskussion om Win8 eftersom jag aldrig provat det operativet.

 

MEn klippa klistra direkt utan att mellanlanda i något klippbord måste väl fungera?

 

Annars är det ett skrutt och helt omöjligt att använda win8.

 

Högerklicka på filen i DB, Välj Sharing DB link i menyn som då poppar upp.

I brevet så klistrar man in länken precis som man klistrar in en text.

 

Mottagaren klickar på länken och vips så dyker doket upp. (Under förutsättning att man inte flyttar filen i DB sedan, för då stämmer ju inte URL:et.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...