Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har gjort ett enkelt java applet spel och lagt ut det på min web sida. Problemet är att för att kunna spela detta måste användarna gå in i "java control panel" och ändra i säkerhetsinställningar annars blockeras spelet. Sen får man också upp en varningsruta som man måste acceptera. Detta tror jag skrämmer iväg de flesta till att pröva mitt spel.

Går det och komma runt säkerhetsgrejerna utan signera sin applet med något certifikat? Min applet behöver egentligen inte signeras tycker jag då den inte använder några funktioner som sträcker sig utanför sin sandbox, t ex skriva och läsa filer på användarens dator.

Eller är det enda sättet att komma runt detta genom att signera sin applet via ett certifikat som utfärdats av en CA? De certifikat som jag hittat som kan signera applets har varit alldeles för dyra för mig och min hobby sajt, har ni kanske några tips på om det finns gratis eller billiga sådana?

Vänliga hälsningar

/Tompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tucows brukade ha väldigt billiga certifikat en gång i tiden, men jag vet inte om dom fortfarande har dom priserna.

Anledningen till att dom kostar en bit är för att dom ska avskräcka oseriösa aktörer. Sen varierar kontrollen av köparen mellan de olika leverantörerna. Vissa vill se en kopia på ditt pass till exempel för att kontrollera att du är du, vissa kräver att man faxar in vissa uppgifter etc. Så du betalar för manuell hantering som kan ta en stund att genomföra.

Jag tror att Tucows och några andra har helt automatiserade rutiner nu för tiden, men jag är inte säker då jag själv inte köpt något cert än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tucows brukade ha väldigt billiga certifikat en gång i tiden, men jag vet inte om dom fortfarande har dom priserna.

Anledningen till att dom kostar en bit är för att dom ska avskräcka oseriösa aktörer. Sen varierar kontrollen av köparen mellan de olika leverantörerna. Vissa vill se en kopia på ditt pass till exempel för att kontrollera att du är du, vissa kräver att man faxar in vissa uppgifter etc. Så du betalar för manuell hantering som kan ta en stund att genomföra.

Jag tror att Tucows och några andra har helt automatiserade rutiner nu för tiden, men jag är inte säker då jag själv inte köpt något cert än.

Tackar så mycket,  jag ska kolla in Tucows.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Av Yoga
      Hej,

Jag använder ej mitt adminkonto i win10 av säkerhetsskäl, men börjar bli smått galen på att behöva fylla i mitt lösenord så fort jag ska installera (eller i vissa fall ens köra) program. 

Finns det ngt mellanting? typ att man inte är inloggad som admin men slipper fylla i sitt lösenord/enbart behöver klicka i ngn typ ruta vid varje tillfälle?

Mvh Yoga
    • Av Pentti H
      Jag har ända sen jag förstod det basala med begränsat användarkonto (efter att ha lärt mig lite om Linux) för nåt decennium sedan alltid använt standarkonto även i Windows olika versioner. Alltså "riktigt" standardkontodet, inte UAC.
      Dvs att så fort man ska göra något som gör förändringar i djupet av Windows måste man ange lösenordet för adminkontot. T.ex. vid programinstallationer och andra systemförändringar. Som jag förstått det så är man mycket säker och risken att drabbas av nåt malware utan min aktiva medverkan minskar fenomenalt. Nära på noll risk?

Ständigt läser man om olika "exploits" och skadeprogram för Windows (och Linux ibland för den delen) Har försökt läsa på om sk "privilige escalation" dvs att en buse försöker eskalera rättigheterna hos en användare för att få kontroll över systemet genom att ge sitt fulprogram administratörsrättigheter. Förvånansvärt sällan talar de som sprider informationen om diverse skadliga program ifall det gäller om man kör administratörskonto och/eller begränsat användarkonto. När man själv gräver i det så handlar det till typ 99% (nåja, min procentupplevelse ) alltid om att det handlar om adminkonton (eller ifall buset fått tag på ens admin-lösenord) Av någon anledning tycks det för diverse media oviktigt att nämna detta viktiga faktum. Vilket jag tycker skrämmer upp folk i onödan (bra för antivirustillverkarna dock )

Min fråga är:
      Kan privilegie eskalation ske på ett begränsat användarkonto utan att man som användare någonstans behöver ange administratörslösenordet? Förutsatt att buset inte kommit över lösenordet för admin-kontot innan. Om det går, hur går det till i så fall ifall en bugg (exploit) i ett program finns? Måste inte lösenord för en adminrättighet alltid anges i ett begränsat konto?
    • Av Ravoos
      Hej.

Jag har några problem med pom.xlm filen och med maven med ett project.

Vad jag ska göra ät att få data från en web socket. Specifikt, dom sju senaste dagarnas data och sen skriva ut det med medianen. Jag skriver ut det med hjälp av en klient.

Här är dom två:

// Min DAO som har all info Tempratur t1 = new Tempratur(12, LocalDateTime.of(2014,Month.JANUARY, 1, 10, 10, 30)); Tempratur t2 = new Tempratur(8, LocalDateTime.of(2014,Month.JANUARY, 2, 10, 10, 30)); Tempratur t3 = new Tempratur(22, LocalDateTime.of(2014,Month.JANUARY, 3, 10, 10, 30)); Tempratur t4 = new Tempratur(3, LocalDateTime.of(2014,Month.JANUARY, 4, 10, 10, 30)); Tempratur t5 = new Tempratur(15, LocalDateTime.of(2014,Month.JANUARY, 5, 10, 10, 30)); Tempratur t6 = new Tempratur(16, LocalDateTime.of(2014,Month.JANUARY, 6, 10, 10, 30)); // Min Websocket @GET @Path("/belysning/median") @Produces(MediaType.APPLICATION_XML) private Double getBelMedian() { int size = dao.getAllBel().size(); return dao.getAllBel().stream() .mapToDouble(Belysning::getKw) .sorted() .skip((size - 1) / 2) .limit(2 - size % 2) .average() .orElse(Double.NaN); } // Min klient case 9: System.out.print("Veckans belysning KW och medelvärdet är: "); String xmlBel = service.path("rest") .path("services/belysning/median").accept(MediaType.APPLICATION_XML).get(String.class); System.out.println(xmlBel + "/n"); System.out.println(); break; Nu. När jag kör detta får jag detta fel medelandet:

Failed to execute goal org.codehaus.mojo:exec-maven-plugin:1.2.1:exec (default-cli) on project KlientProject: Command execution failed. Process exited with an error: 1 (Exit value: 1) -> [Help 1]

Jag vet inte vad felet är. Min lärare säger att det har med pom filen att göra, men jag vet inte felet.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <project xmlns="http://maven.apache.org/POM/4.0.0" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://maven.apache.org/POM/4.0.0 http://maven.apache.org/xsd/maven-4.0.0.xsd"> <modelVersion>4.0.0</modelVersion> <groupId>com.mycompany</groupId> <artifactId>KlientProject</artifactId> <version>1.0-SNAPSHOT</version> <packaging>jar</packaging> <properties> <project.build.sourceEncoding>UTF-8</project.build.sourceEncoding> <maven.compiler.source>1.8</maven.compiler.source> <maven.compiler.target>1.8</maven.compiler.target> </properties> <dependencies> <dependency> <groupId>com.sun.jersey</groupId> <artifactId>jersey-client</artifactId> <version>1.19.4</version> </dependency> <dependency> <groupId>javax</groupId> <artifactId>javaee-web-api</artifactId> <version>7.0</version> <type>jar</type> </dependency> <dependency> <groupId>com.sun.jersey</groupId> <artifactId>jersey-json</artifactId> <version>1.17.1</version> </dependency> <dependency> <groupId>com.google.code.gson</groupId> <artifactId>gson</artifactId> <version>2.8.2</version> </dependency> </dependencies> </project> Vet ni vad felet är?
    • Av Cecilia
      IDG har idag en artikel som varnar för vissa annonsblockerare som i bakgrunden har samlat in användardata för att tjäna pengar. Det gäller dessa tillägg till Chrome:
      AdRemover for Google Chrome uBlock Plus (Bluffkopia på legitimt tilläggsprogram) Adblock pro (Bluffkopia på legitimt tilläggsprogram) HD for Youtube Webutation  
      Även om ovanstående lista just gäller Chrome så finns ju risken för att även andra webbläsare kan vara drabbade av andra falska annonsblockerare. Det gäller att veta att det inte är uBlock Plus man ska ha men Adblock Plus.

Artikeln finns här: https://techworld.idg.se/2.2524/1.701201/chrome-annonsblockerare
    • Av Jompan
      Jag väljer hur många tal jag ska slumpa till en talserie mellan 1 och 999. Efter att jag skrivit ut den och sorterat den i fallande serie ska jag plocka ut vilka tal i serien som är jämna. Det funkar, men sen fastnar jag på hur jag ska kunna räkna ut antalet jämna tal. Den kod jag skrivit där skriver inte ut något alls!
      import java.util.Scanner; public class Problem { public static void main(String[] args) { // Deklarera variabler som behövs int antalNr, sum = 0; // Mata in antal som ska slumpas Scanner matain = new Scanner(System.in); System.out.print("Hur många slumptal i intervallet 0-999 önskas?"); antalNr = matain.nextInt(); matain.nextLine(); // Rensa inmatningsbufferten int[] array = new int[antalNr]; int bredd = array.length; int max = 0; int rad = 0; // Slumpning av talen for (int i = 0; i < bredd; i++) { array[i] = (int) (Math.random() * 1000) + 1; } System.out.println(); System.out.println("Här är de slumpade talen."); // Skriv ut osorterat for (int i = 0; i < antalNr; i++) { System.out.print(array[i] + " "); } System.out.println(); // Sorterar talserien for (int i = 0; i < bredd - 1; i++) { max = i; for (int k = i + 1; k < bredd; k++) { if (array[k] > array[max]) { max = k; } } // Byter plats på två platser i arrayen rad = array[i]; array[i] = array[max]; array[max] = rad; } System.out.println(); System.out.println("Här är de slumpade talen ordnade."); // Skriv ut sorterat for (int i = 0; i < bredd; i++) { System.out.print(array[i] + " "); } System.out.println(); System.out.println(); // Summera talkedjan (för senare koll av resultatet) for (int i = 0; i < array.length; i++) { sum = sum + array[i]; } System.out.println("Summan är " + sum + " och de jämna talen är:"); int[] evenArray = new int[antalNr]; int evenCounter = 0; int[] antalEven = new int[evenCounter]; for (int i = 0; i < array.length; i++) { if (array[i] % 2 == 0) { evenArray[evenCounter] = array[i]; System.out.print(+evenArray[evenCounter] + ", "); evenCounter++; } // int length = antalEven.length; for (int a = 0; a < antalEven.length; a++) { System.out.print("\nAntal " + evenArray[a]); } } } } Är det någon som ser var jag har trasslat till det?
  • Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Skapa nytt...