Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chromecast - problem med installation


Vattentornet

Rekommendera Poster

Vattentornet

Jag får inte installationen att fungera. När väl nätverket ska kopplas in så får jag bara ett felmeddelande om att något är fel. Har testat med att installera både från iPhone och PC med samma dåliga resultat. Allt verkar fungera tills jag skrivit in namnet och lösenordet på mitt nätverk. Har kolla med min nätleverantör att det inte är någon konstighet med min router.

 

Kan man återställa Chromecasten och börja om från början?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Finns det verkligen ingen som kan tipsa om installationen av Chromecast? Eller var jag hittar en bättre beskrivning än i appen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Ja, jag hittade den sidan häromdagen. Därför kontaktade jag Ownit, som levererat routern till fiberbandet där jag bor. Men de tyckte inte att problemet låg där. TVn är visserligen gammal , men jag har en annan mediaspelare som det inte var något problem att ansluta.

Synd att det strular med installationen. Skulle behöva en lång lista med punkt för punkt, så det fixar sig. Det verkar som om det är något med nätverket i alla fall, när jag ska ange nätverket så kommer inte mitt vanliga nätverk upp i listan utan jag får skriva in det för hand. Sen hittar den lösenordet och ska bekräfta allt. Men då kommer felmeddelandet. Därefter går det inte att skriva in lösenordet för hand.

Har testat med iPhone, laptop med Windows 7 och den fasta datorn med Windows 8.

 

Tycket mest det är irriterande att inte få den smarta prylen att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Tack för tipset. Blir bra att ha när jag kommer hem om ca en veckas barnbarnsemester i Östergötland. Då blir det nya försök!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för router och vet du vilken krypteringsmetod den använder för det trådlösa nätverket?

Exempel på sådana är WPA, WPA2, WEP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Vad har du för router och vet du vilken krypteringsmetod den använder för det trådlösa nätverket?

Exempel på sådana är WPA, WPA2, WEP.

Jag har WPA. Routern är inbyggd i en sk tjänstefördelare (bredband, telefon, TV) som heter Inteno FG 500. Jag mailade till Ownit och frågade om det skulle vara ngt problem med deras inställningar på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA är gammal och osäker, till skillnad från WPA2, och det är möjligt att Chromecast inte stödjer det. Här löser det sig för en som ändrar från WPA-PSK [TKIP] till WPA2-PSK [AES]:

 

Changing the wireless settings from WPA-PSK [TKIP] + WPA2-PSK [AES] to WPA2-PSK [AES] on both the 2.4 and 5 Ghz bands solved my connectivity problems.

http://forums.androidcentral.com/google-chromecast/300450-does-chromecast-work-if-your-device-connected-5ghz-network.html

 

Inteno är inte med på listan över routrar som Google har testat: https://support.google.com/chromecast/table/3477832?hl=en&ref_topic=3447927

 

Hjälp med felsökning: https://support.google.com/chromecast/troubleshooter/2995236?rd=1#ts=3090411,3222292

 

Hjälpcenter: https://support.google.com/chromecast/?hl=en#topic=3058948

FAQ: https://support.google.com/chromecast/answer/3210071?hl=en (bl.a. med hur man gör en fabriksåterställning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

När man installerar Chromecast kommer det upp att man kan ange WPA eller WPA2 som krypteringsmetod. I instruktionen för routern anger man man bara WPA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även TKIP och AES har betydelse.

 

Gav felsökningssidan något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Även TKIP och AES har betydelse.

 

Gav felsökningssidan något?

Jag får återkomma om en vecka Cecilia, jag har problem med min router här på landet och får bara ibland tillgång till internet. Men vad är egentligen TKIP och AEs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dittoditto

Vad har du för router och vet du vilken krypteringsmetod den använder för det trådlösa nätverket?

Exempel på sådana är WPA, WPA2, WEP.

Hade samma problem och kollade upp listan på kompatibla Routers och min D-Link model Di-624 fanns inte med.. Vad Gör Jag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem och kollade upp listan på kompatibla Routers och min D-Link model Di-624 fanns inte med.. Vad Gör Jag??

Gå till routerns inställningssidor och kolla krypteringstyp, gå igenom felsökningslänken i inlägg 9.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Vattentornet

Jag provar nu igen med installationen av Chromecast. När jag kommit till slutet av det hela, har angett mitt vanliga nätverk, WPA, lösenord (enligt routern) och ska ansluta försöker appen ansluta till ett nätverk med samma namn som min Chromecast istället för mitt eget nätverk. Det nätverket dyker upp hela tiden och jag vet inte hur jag får bort det. Kan det vara där som problemet sitter? Alternativt tar det första bästa nätverk på de nätverk som finns i närheten av huset. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Gjorde en återställning av Chromecast idag, men det gick inte bättre ändå. Samma problem med att vid konfigurationen så ansluts det 'interna nätverket i Chromecast' istället för mitt vanliga nätverk. Till det interna nätverket har jag förstås inget lösenord heller. Försöker byta anslutning precis innan slutfasen till mitt eget men det verkar inte fungera. Ska jag verkligen behöva ge upp? Skulle kanske behöva support av någon som kopplar upp sig på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan Cromecast är konfigurerad för ditt nätverk måste appen ansluta direkt till det nätverk som Chromecast skapar.

 

Gav inte felsökningssidan något?

Telefonsupport för Chromecast: https://support.google.com/googleplay/answer/3053039

 

Du ska av säkerhetsskäl vara ytterst restriktiv med att låta främmande personer, som vi här på Eforum, ansluta till din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Innan Cromecast är konfigurerad för ditt nätverk måste appen ansluta direkt till det nätverk som Chromecast skapar.

 

Gav inte felsökningssidan något?

Telefonsupport för Chromecast: https://support.google.com/googleplay/answer/3053039

 

Du ska av säkerhetsskäl vara ytterst restriktiv med att låta främmande personer, som vi här på Eforum, ansluta till din dator.

Ja, nu har jag testat felsökningssidan och därefter har jag varit i kontakt med Googles support som tipsat om olika inställningar bl.a. på routern. De har jag lämnat till min bredbandsleverantör som också står för routerinställningarna. Alla har gjort vad de kan för att hjälpa mig. Men förgäves. Hur jag än gör blir resultatet detsamma och Chromecast går inte att konfigurera färdigt. 

Därför har jag nu gett upp! Chromecasten är nu på väg tillbaka till företaget jag köpt den av och jag får fixa till möjligheten att strömma film etc till TVn på annat sätt.

Tack Cecilia och ni andra för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...