Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min HDD är sönder


isenseo

Rekommendera Poster

Tja! Jag är ganska ny här!

 

För någon dag sen så gick min nuvarande Hårddisk sönder på min nya bärbara data. Jag vet inte vad som hände men jag har funderat på att köpa en ny HDD men jag kan inte så mycket om bärbara datorer så jag behöver er hjälp :). Jag behöver hjälp med vilken HDD jag ska köpa till bärbara datan och hitta en bra billig en!

 

Jag har en HP Pavilion 15-n001so och det enda informationen jag hittade om min HDD är det här : 

750GB  5400rpm SATA

 

Det enda jag hittade som jag tror är bra hdd är denna 

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:6477805;c:36376;gr:0

 

MvH isenseo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Eftersom datorn är ny så har du garanti på den och kan därmed få hårddisken utbytt utan kostnad. Du vänder dig till butiken där du köpte den.

 

Men om du nu vill köpa en hårddisk i alla fall kan du väl berätta vad som fick dig att fastna för just den hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer hela historien :)

 

En natt så surfade jag på datan och lyssnade på spotify, när på en låt hela datan började lagga och frös när spotify frös. Så jag startade om datan. Datan ville inte starta och stannade på loopen så jag tänkte att formatera om datan så den blir som ny och kanske kommer sluta lagga och allt (jag hade Windows Defender och AVG på) Efter det så kom jag in i datan och funkade perfekt och sen när jag loggade in på mitt nät så började data frysa igen så jag stängde av datan och skulle installera om all drivrutiner och allt om igen. Under installationen så höll den på och stannade på samma % i kanske 2-3 timmar. Sen så tänkte jag det här är inte okej så jag startade om datan (dumt gjort) och min data är fast i loop och kan inte få åtkomst till Recovery m.m men BIOS går. Min brorsa som kan mer om datorer gjorde en HDD check och sa att den är sönder. Jag har försökt få upp recovery över USB men jag vet inte hur man gör på en HP (hittade inget över nätet). 

 

Jag tänkte också om någon vet hur man kommer till recovery över usb (HP) skulle varit schysst att svara. Jag tror att det finns fortfarande hopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde din brorsa HP:s hårddisktest eller vad gjorde han för något?

För om ett riktigt testprogram visar att hårddisken är trasig hjälper det inte att ominstallera Windows.

 

Har du kollat i manualen vad det står om ominstallation (recovery) av Windows?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?cc=se&dlc=sv&lc=sv&product=6540766&

Om den bruksanvisningen inte är komplett så välj engelska som språk i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du rädda datat, som finns på disken? I såfall skall du starta datorn från en live-CD/USB. Lämpligaste distribution är SystemRescueCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min brorsa körde över datans hdd check och jag kan ju inte få tillgång till W8 safemode eller F10 eller andra knappar. Efter den loppen som jag har väntar länge så kommer blues screen sen. Och jag menar inte med cd jag har gjort en recovery över datan på ett USB och vill veta hur man gör men jag har försökt och har inte lyckats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen idé att göra en recovery om hårddisken är trasig, du kommer bara att få fortsatta problem med blåskärmar tills Windows inte startar igen. Ju längre du dröjer med att reklamera datorn desto svårare blir det att reklamationen går igenom.

 

Men för att starta en ominstallation (recovery) från ett USB-minne måste man ställa in i BIOS/UEFI att man vill starta datorn från USB-minnet i stället för från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men jag har tänkt komma in i recovery och göra den där installationen och bara låta det vara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har en fråga, jag har en gammal bärbar som är också är hp och funkar prima. Jag har tänkt byta ut den hårddisken i min nya om det går.
Min andra dator är HP pavilion g6 som har en samsung hm641jii. tror ni det man kan byta från den gamla det skulle varit schysst om det går :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte funkar då det beror på hur gammal datorn är De gamla hade IDE system de nya har SATA system.
Enklast att lämna in den eller om du köpt den hos HP i så fall skickar de en ny hårddisk med monteringsanvisningar. Har du Garanti skall du givetvis utnyttja detta! Adressen till HP finns här:
http://www8.hp.com/se/sv/home.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte funkar då det beror på hur gammal datorn är De gamla hade IDE system de nya har SATA system.

Enklast att lämna in den eller om du köpt den hos HP i så fall skickar de en ny hårddisk med monteringsanvisningar. Har du Garanti skall du givetvis utnyttja detta! Adressen till HP finns här:

http://www8.hp.com/se/sv/home.html

Min Dator är 2 år gammal men jag tror inte denna är IDE men jag kan checka. Om en hårddisk har SATA system, kan man sätta in vilken som helst? 6år gamla datorer brukar ha IDE 

 

EDIT: Checkat nu den här HDD är SATA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda helt säkra sättet att veta om hårddisken i den gamla datorn kan användas i den nya är att se efter hur kontakterna ser ut, men visst borde det vara en SATA-anslutning både i en två år gammal dator och i en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda helt säkra sättet att veta om hårddisken i den gamla datorn kan användas i den nya är att se efter hur kontakterna ser ut, men visst borde det vara en SATA-anslutning både i en två år gammal dator och i en ny.

Jag ska se sen med brorsan och försöka byta och hoppas att det fungerar :). Tack för svaren och jag kommer höra av mig om det fungerar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...