Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta RCA - Ljud - Hankontakt till Hemma-DVD-spelare


eva29

Rekommendera Poster

Bakpå min hemma-dvd-spelare finns 1 st Left (vit) (hona) - och 1 st - right (röd) (hona) - ljud - där man ska ansluta kabel (hane) antingen från tvn eller stereon.

 

Som det är nu måste jag skifta om jag vill lyssna på cd (musik) eftersom jag inte har någon lösning där samtliga fyra hanar kan anslutas bakpå dvdn. Visst funkar det att spela upp cd (musik) via tvn men jag vill hellre ha via stereon.

 

Trodde jag skulle hitta en lösning eftersom jag har en massa kablar hemma men tydligen har jag inte rätt kablar.

 

Dessa kablar har jag hemma.

 

2 separata kablar där det finns 2 rca-honor i ena änden och 2 rca-hanar i andra.

 

1 kabel där det finns 2 rca-hanar i ena änden och två rca-hanar även i den andra änden.

 

Exakt vad måste jag köpa för att lösa problemet? Helst hade jag velat hitta kabel där det finns 4 honor i ena änden och 2 hanar att ansluta bakpå dvdn.

 

http://www.clasohlson.com/se/b/Multimedia/Ljud

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD:n har bara utgång för ljud. Anslut denna ljudutgång till stereon istf TV:n och ha stereon igång när du ser på film. Du bhöver inga nya kablar till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avses det kanske med

min hemma-dvd-spelare

egentligen ett enklare (eftersom det är så få anslutningar) hemmabiosystem?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Lågbudgetlösningen kan vara två stycken RCA-splitter, exvis har Kjell & Co sådana för 39 kronor

 

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/adapter/adapter-1xrca-2xrca-ha-ho-p39157

 

Finns också hos välsorterade radio och TV-butiker.

 

Har inte så bra koll på DVD-spelare och om det är vanligt att dessa har HDMI-utgång men har din spelare det och det finns en HDMI-ingång på din TV så kan en enkel lösning vara att du kör båda bild och ljudsignal genom en sådan kabel.

 

Det var billigt. Jag har ju redan kabel med två honor/hanar i varje ände. Då kopplar jag alltså en adapter på den röda respektive vita hanen och sen ansluter jag bara samtliga fyra hanar från respektive förstärkaren och tvn. Billigare än så kommer jag nog inte undan. Tack för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var billigt. Jag har ju redan kabel med två honor/hanar i varje ände. Då kopplar jag alltså en adapter på den röda respektive vita hanen och sen ansluter jag bara samtliga fyra hanar från respektive förstärkaren och tvn. Billigare än så kommer jag nog inte undan. Tack för det.

Återkom gärna med resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...