Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MacbookPro retina eller Macbook Air för windows med parallell och Visual Studio


FNYS

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har precis kommit in på en två årig utbildning i Webbutveckling .NET som börjar i september och kommer bland annat att använda Visual Studio. Jag har redan bestämt mig för att köpa en Mac , men lite osäker på val av modell och spec.

 

Som jag förstår det så är det bäst att installera Windows på en partition med Bootcamp och använda parallells vid kortare sessioner och bootcamp vid långa.

 

Då det även blir en del resande så vill jag gärna att datorn väger hyfsat lite och har bra batteritid. Jag har planerat att köpa en större monitor att koppla in den på vid hemma bruk.

 

Jag sneglar på en MBA i7 (eller i5 om det räcker), 8GB RAM med 256GB SSD, men lite osäker på om HDD och RAM räcker till för att köra parallells med Visual Studio?

 

Kommer skärmen vara för liten för labbar på utbildningen? Jag kommer att köpa en stor monitor för hemmabruk. Bör jag välja en 15 tums MBPr istället? Om MBA inte räcker till vad för spec på MBPr rekommenderar ni?

 

Finns det någon Webbutvecklare .NET eller någon som jobbar med Visual Studio på Mac här som kan ge mig tips på Mac val och spec för de här förutsättningarna?

 

Tar tacksamt emot alla förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbprogrammerare vid lnu?

 

Jag körde osx & windows. Jag rekommenderar en dator med dual boot (windows & Ubuntu). 

 

OSX kommer med ex. php, ruby & python förinstallerade men dessa brukar vara äldre versioner än vad som är aktuellt. För att uppgradera, är det inte lika enkelt som ubuntu där du bara behöver skriva apt-get install. 

 

På OSX var jag tvungen att köra rvm för att kunna köra den senaste versionen av ruby & MAMP för den senaste PHP. 

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men vad vilken Mac rekommenderar du? Räcker en MBA med 8GB ram och 256GB HD till för att köra tex Visual Studio i Parallell Desktop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook Pro med minst 8GB minne och Windows 8.1 som du kör via Boot Camp.

 

Tänk på att du behöver en stor skärm och en dator som kommer att vara på under en längre tid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...