Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobil låter mig inte spara telefonnummer


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Akut! Första timmarna på semestern har knappt passerat och min telefon bestämmer sig för att "balla ur".

 

Jag har en gammal telefon, en sony Ericsson J105i och den har alltid fungerat bra. Men ikväll bestämde den sig för att leva rövare i min kontaktlista. Det började med att jag skulle ringa mina föräldrars fasta telefon. Istället för att ringa upp korrekt nummer så tog min telefon och slog ett ett av de första mobilnummren i kontaktlista. Sådant har hänt förut men i dessa fall har det hjälpt att starta om mobilen. Här däremot kommer problemet tillbaka efter omstart. Att slå nummret vanligt fungerade dock men jag kom inte fram, vilket senare visade sig bero på ett frånkopplat modem (de har telefon via nätet). Telefonnumret i lisat var fortfarande fel. Det kom från en person jag inte ens har talat med, utan bara växlat ett par sms med.

 

Jag raderade alla kontakter i listan (utom 2 okända kundtjänst nummer) och lade in alla nummren igen. Fint, mina föräldrar och alla andra fick behålla sina telefonnummer. Utom just en jobbarkompis som fick sitt telefonnummer utbytt vid nästa omstart. Och det allvarligaste är: det telefonnummer som kommer fram när namnet markeras är inte identiskt med det nummer som kommer fram när jag öppnar kontakten. Och inget av telefonnumren är hans utan "stjäls" från intilliggande kontakter. Jag kan inte ens spara hans riktiga nummer.

 

Snälla, hjälp mig med det här. Jag är i princip ett nervvrak på grund av detta. Jag har tillbringat timmar med att försöka reda ut det men varken kan eller orkar mera nu. Om en vecka åker jag utomlands, då måste telefonen fungera. :( :(

 

Edit: Jag hade som sagt ett telefon nummer som inte ville "fastna" när jag skrev i telefonbiken. Jag knappade in siffrorna som för att ringa och valde "Spara". När jag sedan lade till namn och sparade så funkade det OK. Startade om telefonen och numret var kvar. Startade om telefonen igen och nu var numret fel igen. Jag blir galen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Risken finns att det är något hårdvarufel i telefonen, den är ju många år vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad rekommenderar du? Att aldrig någonsin stänga av telefonen? Jag ska som sagt ut på resa om en dryg vecka och har därför inte tid att skicka iväg mobilen på reparation nu. Kontaktade Sony: http://www.sonymobile.com/se/support/contact-us/ . De brukar vara hjälpsamma, får se vad de ger för svar.

 

Kontrollerarde alla telefonnummren nu på morgonen och de är korrekta. I vart fall har de inte förändrats sedan jag skrev in dem. Om alla nummren verkligen stämmer har jag inte den blekaste aning om och jag har inte tänkt att kontroll ringa dem. Jag har dåligt sifferminne men slutsiffrorna verkar stämma.

 

Var lagras förresten uppgifterna i telefonboken? Lagras de på telefonen eller på simkortet och kan man välja detta? Hade en gång en Nokia 6610 och skedde "både och".  Men hur är det på denna telefon (jag fick ingen bruksanvisning med när jag köpte den och den "inbyggda" är inte så bra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning vad telefonen mår bäst av i detta läge.

 

I min ungefär jämnåriga K310i kan man välja om kontakterna ska sparas i telefonen eller på simkortet:

Meny - Kontakter/telefonboken - Alternativ - Avancerat - Standardkontakter

En bit under Standardkontakter finns val för att kopiera mellan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning vad telefonen mår bäst av i detta läge.

 

I min ungefär jämnåriga K310i kan man välja om kontakterna ska sparas i telefonen eller på simkortet:

Meny - Kontakter/telefonboken - Alternativ - Avancerat - Standardkontakter

En bit under Standardkontakter finns val för att kopiera mellan dem.

Under "Kontakter-Alt-Mer-Avancerat" hittade jag rubriken "Kopiera till SIM" och eftersom telefonboken var OK så gjorde jag detta. Alla kontakterna finns nu på SIM kortet och blir också kvar där. Problemet med telefonens kontakt lista kvarstår dock. Kopierar jag från SIM till telefonen så händer ingenting. Nu kan jag i vart fall använda alternativet "Alt-Mer-SIM kontakter" för att få fram en korrekt telefonbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

OK, nu är jag tillbaka så jag kan fundera lite mera över mitt problem. Egentligen vore det nog klokast att köpa en ny telefon (i så fall vet jag vad jag är intresserad av) men i värsta fall får jag gå tillbaka till den J105i som jag har liggande. Den är nog i bättre skick (blev tvungen att köpa en annan telefon då simkorts läsaren gick söder - den är nu bytt).

 

Jag har varit i kontakt med Sony Ericsson och enligt dem kan det vara ett hårdvarufel. Om det går att åtgärda alls så lär det bli väldigt dyrt och därför inte ekonomiskt. Vad de inte kunde svara på var däremot följande: Jag använder Opera Mini för internet surf så hur ska jag kopiera mina bokmärken till en annan telefon? Jag har tittat runt lite men har inte hittat någon inställning för detta. Vad jag däremot hittade var något som kallas "Opera Link" men är det verkligen så lättanvänt som det ser ut? Och finns Opera till alla telefoner? Om jag köper nytt så skulle jag vilja köpa en beg. Blackberry Bold men de har ju ett eget operativsystem, inte Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...