Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn bootar inte


Elias Granqvist

Rekommendera Poster

Elias Granqvist

Jag uppdaterade nyligen till Windows 8.1.

 

Idag när jag använde datorn, så hängde den sig. Jag startade om den med påsättningsknappen. Då kunde den plötsligt inte boota.

 

Först säger den "No bootable device. Hit any key." När jag har gjort det, kommer en meny upp där det inte finns något att välja på.

 

Vad gör jag? Måste jag lämna in datorn?

post-134919-0-34182600-1403815560_thumb.jpg

post-134919-0-03514300-1403815575_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar som att BIOS/UEFI inte hittar hårddisken längre. Det kan bero på att något har gått sönder på moderkortet, anslutningen mellan moderkortet och hårddisken slutat fungera, eller att hårddiskens elektronik har gått sönder eller liknande.

 

Vad är det för datormodell och är det en stationär eller bärbar dator?

Hur gammal är den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elias Granqvist

Det är en bärbar Packard Bell EasyNote TE som jag köpte ny i maj förra året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på denna sidan för att följa instruktionerna för att komma in i BIOS/UEFI i din dator:

 

http://packard-bell-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27102/~/accessing-the-uefi-%28bios%29-setup-on-a-windows-8-system

 

När du är inne i BIOS/UEFI, välj att ladda in "Default settings" eller liknande.

Spara inställningarna och starta om datorn.

 

Det kan vara så att BIOS/UEFI blivit "korrupt" och därigenom inte tolkar informationen korrekt.

Genom att ladda in "Default settings" återställer du BIOS/UEFI och datorn kan åter läsa den.

 

Se om detta hjälper dig.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att trycka på F11 upprepande ggr direkt efter att du har startat datorn?

 

Detta gör du normalt på denna modell om du vill göra en recovery/fabriks- omställning.

Om kontakt med hårddisk finns, så bör du få upp något i stil med, Recover PC, eller liknande?

Men nu bara för att kolla om det finns någon kontakt med hårddisken på detta sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bärbar Packard Bell EasyNote TE som jag köpte ny i maj förra året.

Man har tre år på sig att reklamera en vara som har ett ursprungligt fel, t ex för dåliga komponenter för att hålla i tre år.

 

Framgår det av manualen hur man gör när man byter hårddisk?

Du skulle kunna öppna datorn på det sättet för att kolla att hårddisken ser ut att sitta riktigt och trycka fast kontakter lite bättre.

Manualen kan du ladda ner från Packard Bells webbsida http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elias Granqvist

Tack så mycket för all hjälp, men inget av det ni föreslår fungerar för mig. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att ta ut hårddisken och sätta tillbaks den. Om datorn fortfarande inte kan hitta hårddisken är det nog något som gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...