Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstummande Microsoft-uppdatering?


Jodie

Rekommendera Poster

Tack för svaren!

 

De där "gamla" Windows Update'ringarna jag tog bort - måste jag åter installera dem innan jag försöker uppdatera till Windows 8.1?

 

Hur lång tid tar hela uppdateringsoperationen till Windows 8.1, vilken jag förmodar måste göras i ett svep? Frågar för att det ser ostabilt ut på väderfronten och om jag hör minsta lilla åskmuller brukar jag blixtjättesnabbt stänga av och dra ur allt elektroniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om 8.1 visas för dig i Store-appen behöver du inte installera några fler Windows-uppdateringen först.

 

Beroende på processorhastighet, hårddiskhastighet, internethastighet, minnesmängd mm kan uppgraderingen ta flera timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa svar här på forumet uppger att det går lätt och problemfritt att uppdatera till Windows 8.1, andra låter som att det minsann är mycket att tänka på och krångligt. Och jag blir så ängslig... :(

 

Ikväll gick jag åter till http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/windows81-update och efter lite funderande vågade jag klicka på röda knappen "Uppdatera till Windows 8.1" och kom till http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/update-to-windows81 . Där blir jag ännu nervösare - där står bl.a.:

 

"Innan du uppdaterar datorn till Windows 8.1 rekommenderar Packard Bell att du först gör några saker.

  1. Uppdatera ditt BIOS & antivirus till den senaste versionen.
  2. Avinstallera eventuella Intel- och NVIDIA VGA-drivrutiner innan du uppdaterar till Windows 8.1."

 

Att uppdatera BIOS har jag förr fått uppfattningen kan vara mycket knivigt, riskabelt och ibland förödande...?

Och kräver verkligen min dator en sådan manöver? På sidan innan står den väl med bland "kvalificerade och stödda Packard Bell-modeller", vilket väl borde innebära att datorn duger som den är, eller?

 

Och det här med att "avinstallera eventuella Intel- och NVIDIA VGA-drivrutiner" - hur vet jag om jag har det och MÅSTE jag isåfall verkligen hålla på att krångla med det först?

 

:unsure:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många datortillverkare som har tagit fram nya BIOS-versioner för att deras datorer ska fungera utan problem med Windows 8.1. Du får kolla på Packard Bells supportsida för just din datormodell om det gäller din dator. Numera brukar det vara enkelt att uppdatera BIOS.

 

När det gäller antivirusprogram tycker jag att du ska avinstallera det innan uppgraderingen.

 

Nvidias grafikdrivrutiner finns normalt med i Kontrollpanelens lista över installerade program. Du kan också kolla hur det ser ut Enhetshanteraren när det gäller bildskärmskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är ju inte gammal, lanserades 2013, så du ska inte behöva göra något alls, det enda jag håller med om, är att du kan avinstallera virusprogrammet, om det mot förmodan känner av något under installationen, och ställer till något.

 

För övrigt, så kan du se efteråt om det behövs några ytterligare uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag tog mig in i datorns BIOS Setup ikväll för att se om jag kunde upptäcka vilken BIOS-version den har och fann uppgiften:  System BIOS Version: V2.13

 

Sedan snokade jag runt på PackardBell-siten och fann vyn jag bifogar:

post-23286-0-98562200-1405709120_thumb.jpg

 

Men jag blir inte klok på varför inte V2.13  står med i listan.. och varför det står "Enhance system performance" bara om V2.28 och endast "BIOS" om de övriga?

Undrar också varför det står "BIOS_warning" i rött längst ner?

 

:unsure:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du säkert ser så släpptes BIOS version 2.28 2014-02-07. Det är den senaste BIOS versionen. BIOS utvecklas hela tiden till det bättre, förhoppningsvis. Ska man tro PackardBell så har den här versionen av BIOS bättre system prestanda (fritt översatt). Vilket verkar lovande.

 

Varför det står "BIOS_warning" i rött längst ner kan bara PackardBell svara på.

post-71662-0-76016000-1405713974_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du till samma Download Center sida om du söker på serienumret?

Då du kikade i BIOS efter BIOS-versionen, såg du något datum för den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog mig in i datorns BIOS Setup ikväll för att se om jag kunde upptäcka vilken BIOS-version den har och fann uppgiften:  System BIOS Version: V2.13

Du behöver inte gå in i BIOS för att se version.

Kommandotolken som finns i Windows kan ta fram den infon.

Om du inte vet var du hittar Kommandotolken, så kan du skriva cmd i "Kör/Run". Ett annat sätt att hitta den är via Windows->System32 i Utforskaren. Dubbelklicka på cmd.exe

I Kommadnotolken skriver du systeminfo och trycker Enter.

Du får info om mycket där. Vad gäller BIOS ser man version och datum då filen skapades.

 

Har du som jag installerat den klassiska startmenyn, så hittar du också Kommandotolken via Start->Alla program->Windows-systemet.

Och som du ser på bilden längst ner till höger, kan man också skapa en genväg i Quick Launch/Snabbstartfältet.

Jag använder Kommandotolken så pass mycket och då är enklast att bara klicka på ikonen.

 

post-9397-0-53351800-1405782386_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du till samma Download Center sida om du söker på serienumret?

Då du kikade i BIOS efter BIOS-versionen, såg du något datum för den?

 

Tack för svaren! :)

 

Jag hamnade på samma ställe användande serienumret.

 

I setup såg jag inget datum för BIOS'n...

 

Du behöver inte gå in i BIOS för att se version.

Kommandotolken som finns i Windows kan ta fram den infon.

Om du inte vet var du hittar Kommandotolken, så kan du skriva cmd i "Kör/Run". Ett annat sätt att hitta den är via Windows->System32 i Utforskaren. Dubbelklicka på cmd.exe

I Kommadnotolken skriver du systeminfo och trycker Enter.

Du får info om mycket där. Vad gäller BIOS ser man version och datum då filen skapades.

 

Har du som jag installerat den klassiska startmenyn, så hittar du också Kommandotolken via Start->Alla program->Windows-systemet.

Och som du ser på bilden längst ner till höger, kan man också skapa en genväg i Quick Launch/Snabbstartfältet.

Jag använder Kommandotolken så pass mycket och då är enklast att bara klicka på ikonen.

 

attachicon.gifStartmeny.JPG

 

Via Kommandotolken fann jag mycket riktigt även datumet, där stod efter BIOS Version:

 

"Insyde Corp. V2.13, 2012-11-13"

 

Bör jag våga försöka mig på installera V2.28 innan jag testar uppdatera till Windows 8.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Insyde Corp. V2.13, 2012-11-13"

 

Bör jag våga försöka mig på installera V2.28 innan jag testar uppdatera till Windows 8.1?

Fattar inte varför den BIOS versionen inte finns med i historik-listan för BIOS. Kan vara så att du har en UEFI BIOS version V2.13 redan och då bör V2.28 vara nästa.

Kan tyvär inget om UEFI, men känner bara till att begreppet finns.

 

Antar att du klickat på Windows 8.1 Update och underliggande Update to Windows 8.1 Flow?

Där står att man ska uppdatera BIOS innan uppdatering till Windows 8.1. Också avinstallera Intel- och Nvidia grafikkortsdrivrutiner innan.

Kontaktat Packard Bell support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att "BIOS_warning" är en länk?

 

Sedan jag efter sökning på "BIOS"  råkat finna informationen på bifogade bild, är min vilda gissning att "BIOS_warning" egentligen var tänkt länkad dit:

 

post-23286-0-59169200-1405843730_thumb.jpg

 

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar rimligt. Som det står kan du få hjälp av Packard Bells support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar rimligt. Som det står kan du få hjälp av Packard Bells support.

 

Hmm... som jag uppfattat det är sådan hjälp tyvärr inte gratis precis - saxat från http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/contacts :

 

"Expert's kunder som behöver service och support på sin produkt kan kontakta Packard Bell's support direkt på 0771-45 48 98

- - -

 Övriga Återförsäljare: 0771 454898 (90 dagar)

 Support utanför garantitiden, ring : 0900 100 1265 (Samtalet kostar 13kr per minut)"

 

(Jag köpte min dator på Siba för ca 15 månader sedan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför den BIOS versionen inte finns med i historik-listan för BIOS. Kan vara så att du har en UEFI BIOS version V2.13 redan och då bör V2.28 vara nästa.

Kan tyvär inget om UEFI, men känner bara till att begreppet finns.

 

Antar att du klickat på Windows 8.1 Update och underliggande Update to Windows 8.1 Flow?

Där står att man ska uppdatera BIOS innan uppdatering till Windows 8.1. Också avinstallera Intel- och Nvidia grafikkortsdrivrutiner innan.

Kontaktat Packard Bell support?

 

post-23286-0-47394200-1406229667_thumb.jpg

 

Jag visste inte ens att det existerade något som hette UEFI, nu har jag funnit mer information i min dator och bifogar bild. Där nämns bl.a. även om UEFI... och en "SMBIOS" (vad-det-nu-är) med versionsnummer 2.7...?

Det känns rätt knepigt det här, tycker jag...  :(

 

Ang om jag klickat, se här.

 

Nej, jag har inte kontaktat supporten, ty det ser ju ut att kunna bli dyrt. F.ö. har jag aldrig någonsin tidigare behövt anlita någon telefonsupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

För bortåt en vecka sedan gick jag åter till PackardBell-siten och efter ännu en kontroll att det skulle vara rätt BIOS laddade jag ner version 2.28. Sedan öppnade jag PackardBells installera-BIOS-instruktionssida i min äldre dator, stående intill, så att jag skulle kunna följa instruktionerna till punkt och pricka.

Det var rätt kusligt med Windows alla varningar om typ okänd utgivare m.m., men vad jag förstår gick BIOS-uppdateringen som den skulle.

Nästa min åtgärd var att köra Windows Update innan planerat försök uppdatera till Windows 8.1. Men först vill jag undersöka om det gick att undvika den uppdateringen som verkat ha orsakat förstummelsen och som inspirerade till trådnamnet, så jag försökte att åter gå och läsa sidan http://support.microsoft.com/kb/2932648 som Cecilia tipsade om. Den om en "finess" som visst skulle avaktivera ljudkortet efter en stund om man inte utnyttjade det, för att spara ström.

Men den här gängen stod det:

"Oj!
Sidan du letar efter kanske har en ny plats eller inte längre är tillgänglig."

Jag använde också sökfunktionen men fann inte heller då artikeln.
Och i informationen om KB2962407 stod nu inget om ljud vad jag såg.
Så jag installerade hela bibban uppdateringar igen, och vid den lilla test jag gjorde sedan märkte jag inget ljudproblem den här gången.
Jag fantiserar om att KB2932648 var ett stort fiasko som huvudsakligen orsakat problem.

Därefter började jag ladda ner Windows 8.1., började vid 21-tiden och nedladdningen verkat ha tagit 7 - 8 timmar. Sedan följde som första morgonsyssla pysslet med konfigurering, och sist men inte minst det otrevliga, tydligen helt tvingande krångligt, att skapa ett Microsoft-konto för att slutligen kunna använda datorn igen.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...