Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft - agerar dom Polis och domstol nuförtiden?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Höll på att sätta ölen i halsen när jag läste ett mail från en släkting, som nyligen köpt en bärbar dator nedgraderad till Windows 7.

 

Microsoft skickar numera ut 13 sidor juridiskt bindande material till sina användare, som dom tvingas läsa igenom och godkänna. Görs inte det kan MS ta sig friheten att dra in tjänster som finns i operativsystemet. 

 

Ett exempel är att inte använda datorn för att hota eller begå andra brottsliga handlingar.

 

Ursäkta, men då kan ni alla känna er blåsta på att tanka hem film och musik. Fildelning är en brottslig handling. 

 

En annan av mig tänkbar punkt: Ni får skicka förfrågningar om bilder och teckensnitt som ni tänker använda på era hemsidor. Oftare än tidigare. Gör ni inte det strider ni mot upphovsrättslagen - det är en brottslig handling. Ni kan tänka er vidare i scenariot.

 

Hur långt ska det här gå egentligen?

 

Jag drog en lättnandes suck att jag slipper Microsoft i min dator. Varenda dator jag kommer över ska blåsas på deras operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Microsoft skickar numera ut 13 sidor juridiskt bindande material till sina användare, som dom tvingas läsa igenom och godkänna. Görs inte det kan MS ta sig friheten att dra in tjänster som finns i operativsystemet. 

 

Har du länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. Avtalets omfattning, godkännande och ändringar

1.1. Vilka tjänster gäller detta Avtal? Outlook.com (tidigare Hotmail), OneDrive (tidigare SkyDrive), Microsoft-konto, Microsoft Family Safety, Fotogalleriet i Windows, Windows Movie Maker, Windows Live E-post, Windows Live Writer (dessa tjänster kallas tillsammans ”Windows-tjänsterna”); Office.com, Microsoft Office 365 Home Premium, Microsoft Office 365 University och andra Microsoft Office-varumärkestjänster som länkas till detta Avtal genom ett tilläggsavtal ("Office-tjänsterna"), Bing och MSN är de främsta tjänsterna som detta Avtal gäller. Vi kallar dessa tjänster, liksom annan programvara, webbplatser och tjänster som länkas till detta Avtal tillsammans för ”Tjänsterna”.

 

Vad jag kan förstå är det dessa Tjänster det är frågan om, i avtalet som träder i kraft 31 juli 2014. Inte mycket att hetsa upp sig för. De har inget med operativsystemet att göra. Dessutom finns det andra program, som är bättre och som man kan använda istället.

 

Hela avtalet finns här. Är detta avtal som du menar?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/microsoft-services-agreement

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avtalet är ett sätt att friskriva sig från ansvar för slutanvändarens handlingar. Jag förstår inte riktigt vad du vänder dig emot, det finns ingen som inte har sådana klausuler. Det betyder inte att de agerar polis mot dig, bara att de inte är ansvariga när du själv en dag dras inför domstol. Simpelt och fullständigt logiskt.

 

För övrigt förstår jag inte inledningen "nedgraderad till Windows 7.". Alla nya datorer jag köper så KRÄVER jag 7:an. Win8 är för barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...