Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbara datorn blir för het. Vad ska göra?


behruz84

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en bärbar dator, temperaturen blir lätt över 100C, samma sak med CPUn. Jag kör SpeedFan. Ibland stängs datorn av pga. temperaturen. Finns det något jag kan göra? Kan man lämna den för reparation?

 

 

 

Med vänlig hälsning Behruz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara kan vara knepiga att pyssla med själv då dom är så pass kompakta. Men om datorn stänger av sig själv så tyder det på att det är något ganska allvarligt fel så jag skulle lämna in den till ett proffs för att få den fixad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: är det värt att lägga pengar på att laga den eller ska man köpa en ny dator istället? Jag menar om jag lagar den nu så kan inte det bli andra problem med den fram över då den blir för gammal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att se om du kan komma åt fläktutblåset inifrån. På någon av datorns sidor kan du se typ ett litet galler som är utblåsningshålet från fläkten. Ibland kan man lätt komma åt från undersidan genom att skruva av en lucka som sitter över diverse komponenter däribland fläkten. Om man då kikar så brukar gallerhålet var helt igentäppt med dam och man behöver blåsa rent med tryckluft.

 

Min erfarenhet är att det oftast är för sent. Datorn har använts för länge med för högtemperatur så den har fått bestående skador som knappast lönar sig att reparera. Alternativet kan var att köpa en kylplatta och prova vad det ger annars är det nog en ny dator som gäller.

 

Misstänker att det ofta är så att folk har sin bärbara dator i knäet eller i sängen och då kan lufthålen täppas igen. Datorn kan liksom inte andas och tar då skada. Viktigt att alltid ha sin bärbara på ett hårt underlag med fria "andningsvägar".

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Hej,

 

har en bärbar dator, temperaturen blir lätt över 100C, samma sak med CPUn. Jag kör SpeedFan. Ibland stängs datorn av pga. temperaturen. Finns det något jag kan göra? Kan man lämna den för reparation?

 

 

 

Med vänlig hälsning Behruz

 

 

Se till att köp en bra laptop-kylare (finns flera olika modeller) och luta datorn upp en bit från bordet på den så den kyls så mycket som möjligt underifrån med fläkten, och damma ur fläktgallret (med en liten pensel) flera ggr i veckan, så borde det hjälpa en del.

I alla fall har det hjälpt min 4 år gamla Acer och förlängt livet på den, nu stängs den aldrig av mer pga överhettning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: är det värt att lägga pengar på att laga den eller ska man köpa en ny dator istället? Jag menar om jag lagar den nu så kan inte det bli andra problem med den fram över då den blir för gammal?

Hur gammal är den?

 

Om du i alla fall kan tänka dig att skrota datorn kan du pröva att själv öppna datorn och blåsa rent inuti. Om man googlar på datormodell och "open" kan man ibland hitta youtube-videor mm som visar hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen allihopa!

 

Den är på sängen hela tiden så jag hoppas att komma åt fläktutblåset inifrån och rensning ska hjälpa. Fast i så fall ska jag behöva skruva av hela luckan då det finns bara en lucka under. Hoppas att jag inte skadar andra delar när jag skruvar av den.

 

Ja, att köpa en kylare är ju en bra idé också! Men då måste rensningen hjälpa först.

 

Den är 3 år gammal. Tack för tipsen ska kolla det på youtube

 

Med vänlig hälsning Behruz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den är på sängen hela tiden

Tror f@n den blir för varm då!!

Se till att ställa den på en skiva/bricka åtminstone..

 

Datormodell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen allihopa!

 

Den är på sängen hela tiden så jag hoppas att komma åt fläktutblåset inifrån och rensning ska hjälpa. Fast i så fall ska jag behöva skruva av hela luckan då det finns bara en lucka under. Hoppas att jag inte skadar andra delar när jag skruvar av den.

 

Ja, att köpa en kylare är ju en bra idé också! Men då måste rensningen hjälpa först.

 

Den är 3 år gammal. Tack för tipsen ska kolla det på youtube

 

Med vänlig hälsning Behruz

 

Har du haft den på sängen hela tiden så tror jag tyvärr att den kan ha fått bestående skador. För att inte skada andra komponenter i datorn när man ger sig in i den är det bra att använda ett esd armband eller ta i ett element så man inte är statiskt laddad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...