Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontakter från dator till mobil


Torparen

Rekommendera Poster

Jag förmodar att jag inte är ensam om att föredra ett riktigt tangentbordet före  mobilens .

 

Därför tycker jag att det skulle vara enkelt om jag kan göra upp en kontaktlista i datorn och därefter på något klurigt sätt få in den i mobilen.

 

Kanske någon lika bekväm som jag har förslag till lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju flera olika alternativ och det beror även på vilken telefonmodell det handlar om.

 

Det som jag tycker fungerar allra bäst är att använda programmet My Phone Explorer, om nu telefonen passar för ändamålet. (Android eller SonyEricsson)

 

Återkom med telefonmodell så ska vi se hur vi kan fortsätta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett google mailkonto och Android-telefon så kan du registrera kontakterna på datorn och sen synkas kontaktlistan automatiskt till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du unge man telefonmodell? Bra fråga.  Samsung galaxy S4 Zoom, ingen märkvärdig telefon men en attans bra kamera, säger en som har foto som hobby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du unge man telefonmodell? Bra fråga.  Samsung galaxy S4 Zoom, ingen märkvärdig telefon men en attans bra kamera, säger en som har foto som hobby.

Ja då har du ju en Androidtelefon och då fungerar ju båda alternativ som föreslagits här.

Mitt förslag i #2 kräver att du installerar en programvara i både datorn och telefonen. Båda gratis.

 

Tune's förslag i #3 kräver bara en webbläsare och ev. en inställning i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag kunde det elementära då det gäller att hämta hem filer, men tydligen inte.

 

Om jag går in på google så finns det flera alternativ och inte ser programmet  lika ut i de olika hemladdningsvarianterna.

 

För att undvika fler frågor till er experter så ett förtydligan.

 

Jag har en mobil:Samsung galaxy

En platta LG

en PC Windows 8.1

 

PS i mobilen och plattan har jag laddat hem samma program.

 

Under inställningar har jag markerat för "startar klienten automatiskt.

 

Får nu beskedet "väntar på uppkoppling" vilket de gjort mer än en halvtimma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My Phone Explorer alltså..

 

Till mobil/platta är det ett speciellt program, en klient som installeras.

Detta verkar du ju ha lyckats med.

Den klienten väntar mycket riktigt på en uppkoppling från datorn.

Man gör så att säga ingenting med programmet i telefonen/plattan annat än vissa val/inställningar.

 

I datorn är det en "vanlig" pc-mjukvara som installeras.

I den mjukvaran får man först lägga till en telefon (mjukvaran kan ju hantera flera olika telefoner). Sedan får man välja sätt att ansluta.

WiFi är det som enligt mina erfarenheter fungerar bäst.

Fast jag brukar inte välja alternativet "WiFi" i inställningarna utan "Fast IP adress"

och där ange den ip-adress som visas i telefonen, där det står "Väntar på anslutning"

 

Sedan testa att ansluta, med Arkiv-Anslut eller med F1.

 

Jag/vi kan guida vidare sedan men vi tar detta steg för steg tycker jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tro att du är en av de skickliga pedagogerna från TV-serien klass 8?

 

Jag skall nu pröve och återkommer.

 

Jag provade Tunés förslag eftersom jag kör med Google Mailkonto

Och om jag fattat rätt så är problemet löst. Jag har redan många kontakter registrerade i G-mailen så nu kan vi kanske tills vidare lämna detta ämne.

 

Nu är jag på jakt efter ytterligare ett hjälpmedel. Vill ha en kalender i vilken jag kan registrera kommande händelser. Vill ha dem i mobilen men bra om jag kan ha kalendern även i datorn, lättare att registrera. Vill också ha en funktion som medger att kommande händelse larmas exvis med mail, eller akustisk signal. Larmet ellr larmen skall komma enligt order från mig.

 

Ja du har råkat ut för en krävande kund men kanske jag kan återgälda dig på något sätt.

 

Lennart/torparen även telegrambärare emiritus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med vanlig PC-mjukvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är väl inte så att det är Micke Henriksson jag kommunicerar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är väl inte så att det är Micke Henriksson jag kommunicerar med?

Det vet jag inte men så heter inte jag i alla fall .. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael

 

Jag vill absolut inte vara påträngande. Vvarför jag frågade om Micke berodde på två saker dels ditt löfte om en poäng samt att jag satt och jobbade med kontaktlistan har där en bekant som heter Mikael Henriksson och fotot på honom avviker inte allt för mycket från ditt.

 

Hoppas innerligen att du vill fortsätta och hjälpa mig

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tro att du är en av de skickliga pedagogerna från TV-serien klass 8?

 

Jag skall nu pröve och återkommer.

 

Jag provade Tunés förslag eftersom jag kör med Google Mailkonto

Och om jag fattat rätt så är problemet löst. Jag har redan många kontakter registrerade i G-mailen så nu kan vi kanske tills vidare lämna detta ämne.

 

Nu är jag på jakt efter ytterligare ett hjälpmedel. Vill ha en kalender i vilken jag kan registrera kommande händelser. Vill ha dem i mobilen men bra om jag kan ha kalendern även i datorn, lättare att registrera. Vill också ha en funktion som medger att kommande händelse larmas exvis med mail, eller akustisk signal. Larmet ellr larmen skall komma enligt order från mig.

 

Ja du har råkat ut för en krävande kund men kanske jag kan återgälda dig på något sätt.

 

Lennart/torparen även telegrambärare emiritus.

 

Ah! Jag ser att du ändrat ditt inlägg....

Okej, Google & Inte MPE alltså, för kontakter.

 

Ja, det du beskriver med kalendern har du ju redan, både i mobilen & på datorn: Google kalender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...