Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning av systemdisk SATA 3GB/s eller 6GB/s


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

För att snabba upp min stationära PC skiftade jag anslutningen av systemdisken, en Intel Serie 520 series SSD, från ett SATA 3GB/s-uttag med Intel ICH10R controller till ett SATA 6GB/s-uttag med Marvell 9128 controller. Intel ICH10R var satt i AHCI-mode och Marvell 9128 var satt i IDE-mode. Detta förbättrade(?) diskprestandan i Windows prestandaklassificering från 7,8 till 7,9, vilket kanske inte är märkbart för vanligt användande, men jag förmodar att skriv- och läshastigheten måste förbättras när bandbredden fördubblas. Vet däremot inte om TRIM-funktionen för disken fortfarande fungerar då denna körs i IDE-mode? Intels SSD Toolbox för optimering av disken fungerar inte heller och min fråga är därför om det kan hjälpa att sätta denna i AHCI-mode eller om det finns risk med att systemdisken kraschar? Möjligheten att göra denna ändring finns i BIOS men jag har för mig att jag läst något om att det kan vara riskabelt. Jag skulle därför vara tacksam om någon kan vara mig behjälplig i denna fråga?

Moderkortet är ett Asus P6X58D-E med en Intel I7-960 processor.

Tackar på förhand /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du skall köra SSD och helst alla SATA diskar i AHCI mode.

 

Är operativsystemet redan installerat och IDE mode då valt i BIOS innan Windows installation, brukar man normalt måsta ominstallera sitt Windows 7 - efter att man ändrat till AHCI i BIOS Setup.

 

Men det finns en väg runt det hela, se:

Guide - Ändra från SATA IDE mode till AHCI mode efter Windows 7 installation

 

Kontrollera i moderkortsmanualen hur du skall ändra Marvell SATA-port till AHCI

http://www.asus.com/Motherboards/P6X58DE/HelpDesk_Manual/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman,

Jag kollade registervärdet du hänvisade till och detta var redan satt till "0". Kanske skall klargöra att porten där SSD'n var ansluten vid installationen av operativet (Win7 Ultimate x64) var satt i AHCI-mode men då ansluten till ICH10R-controllern som är en SATA 3GB-anslutning. Vad jag gjorde var att jag flyttade SSD'n från Intels ICH10R-controller till Marvell 9128-controller utan att först kontrollera i vilken mode denna var. Allting verkar fungera "normalt" frånsett att jag inte kan köra Intels Diagnostiktest. Jag får följande meddelande vid start av programmet: "The Intel SSD Toolbox cannot communicate with the selected Intel SSD. Consider changing to Another storage driver compatible with your system and try again".

Moderkortet är som jag beskrev i mitt första brev bestyckat med 6st SATA 3GB/s-portar med Intels controller ICH10R och 2st SATA 6GB/s-portar med Marvells controller 9128 som jag förmodar är en tilläggskrets då X58 inte har dessa som standard.

Dessutom har jag delat upp systemet på 2st diskar, 1st SSD C: (Intel 520) för operativsystemet samt 1st HD D: (Seagate 7200.12) för program och dokument. Båda dessa är nu placerade på Marvell-controllern.

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Marvells SATA portar i detta fall är enbart för lagringsdiskar enl. manualen dvs. ej för CD/DVD-läsare etc. och jag inte hur detta påverkar systemdiskar inkopplade på Marvells controller.

 

Men hårddisken kan du utan försämring av datahastighet ansluta på Intels SATA 3Gbit/sek. (SATA 300) port, sedan ansluter du SSD på Marvells första SATA 6 Gbit/sek port.

Se om det blir nån skillnad.

 

Har du installerat senaste drivrutinerna för både Intels och Marvels SATA Controller?

Under fliken SATA och välj först operativsystem och antal bitar.

Kom ihåg att datorn skall startas om efteråt.

http://www.asus.com/Motherboards/P6X58DE/HelpDesk_Download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Har nu anslutit systemdisken (Intel SSD) till första porten på Marvells SATA 6 controller och D-disken till en av portarna på Intels SATA 3 controller och bägge körs i AHCI-mode. Allting verkar fungera som det skall, dock fick jag vid ett tillfälle ett felmeddelande om "n360.exe - Programfel" vid avstängning av datorn. Detta har dessbättre aldrig återkommit fler gånger.

I Windows Experience Index ökade prestandan marginellt från 7,5 till 7,6 på Processor och RAM-minne och från 7,8 till 7,9 på SSD'n som jag tidigare beskrev. Jag upplever dock inte datorn som snabbare, varken vid start eller programladdning, men har inte tillgång till något program för test av detta. Däremot känner jag lite osäkerhet inför att "Intel SSD Toolbox" inte fungerar då detta program enligt beskrivningen både rapporterar och beräknar Trim-funktionaliteten, återstående livslängd och kör diagnostiska undersökningar för läs- och skrivfunktioner. Kanske någon som har några åsikter om detta? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur mycket du har läst om Marvell. Den versionen du har 9128 presterar inget vidare. Senare versioner som 9182 fungerar bättre. Som du själv skriver, märker du ingen skillnad. I ditt fall, skulle jag hålla mig till sata 3GB portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din åsikt vertpre. Jag har nog läst om detta i samband med att jag byggde datorn för några år sedan men har tydligen  förträngt det. Jag kör vidare på Marvells SATA 6 ett tag till och ser hur det fortlöper men går förmodligen tillbaka till Intels SATA 3GB/s då denna fortfarande uppdateras emellanåt. Tack även till Flyfisherman för hjälpen med att få insikt i problematiken. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tycker nog då att du skall ansluta SSD till Intels (första) SATA-port och se om du får i gång Intel SSD Toolbox alla funktioner. Kom ihåg att du ev. kan behöva ändra SSD och diskarnas Boot-prioritet i BIOS Setup.

 

Några mycket bra och viktiga funktioner är:
 

* Optimize the performance of an Intel SSD using Trim functionality
   

* Obtain proactive notifications of new Intel SSD Toolbox software versions for Windows 7 and Windows 8 systems
 

* Update the firmware on a supported Intel SSD
 

* Run quick and full diagnostic scans to test the read and write functionality of an Intel SSD
 

* Check and tune your system settings for optimal Intel SSD performance, power efficiency, and endurance

 

 

Och dessutom om du inte har väldigt många lagringsdiskar diskar och klarar dig enbart med Intels Sata portar, så kan du därefter i BIOS Setup koppla från (Disable) Marvels SATA Controller.

Detta medför då att datorn kommer att kapa ned uppstartstiden från det du trycker på strömknappen och starta upp tills Windows är laddat.

 

Tills sist kan du använda Intel Driver Update Utility, för att se om det finns en nyare version av inte minst Intel® AHCI/RAID Driver för just din Intel SATA controller, för den som finns på Asus supportsida (länkat i tidigare inlägg) är från 2009 ver. 8.9.0.1023

En nyare version av Intel AHCI drivrutin kan möjligen också göra att Intel SSD Toolbox fungerar bättre och är ett absolut krav om man har flera SSD i RAID 0 och vill köra TRIM (då krävs minst ver 11).

 

Kom ihåg att du måste tillåta en insticksmodul i Web läsaren och sedan klicka ja på nån fråga för att tillåta Husdawg, LLC och därefter Ja på frågan från UAC kontrollen innan verktyget kan börja kontrollera drivrutinsstatus och att enbart drivrutiner för Intels egna olika styrkretsar kan kontrolleras och laddas hem via detta verktyg.

 

Därefter så högerklickar man på installationsfilen och väljer "Kör som administratör" och följer anvisningarna - om du laddar hem nyare drivrutinspaket.

 

Mvh

 

[Edit] Jag rekommenderar att börja med att skapa en Återställningspunkt innan du ev. installerar nya drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, prova ett tag. Du kommer inte att få ut full prestanda ur din SSD. Troligtvis blir prestandan sämre vid start av Windows och när du öppnar program än om du använder sata 3GB portarna. Windows prestanda index speglar inte verkligheten. Vill du verkligen utnyttja din SSD till fullo, behöver du installera ett kontrollkort med sata 6GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite feedback!

Jag har nu lagt tillbaka samtliga "diskar" till Intels ICH10R-controller som de var från början och upplever det faktiskt som det går snabbare än det gjorde med Marvells SATA 6 Controller. Har dessutom kopplat bort (Disable) sistnämnda controllern (Marvell) vilket kanske gör uppstarten något lite snabbare(?). Vad jag däremot är osäker på är om det verkligen har någon betydelse i vilken ordning diskarna är inkopplade. Som det är nu så är DVD-brännaren ansluten till port 0, en ytterligare lagringsdisk till port 1, Systemdisken (C:) till port 2 och D-disken, som ingår i systemet, till port 3. Dessutom är port 5 eller 6 ansluten till en E-SATA-docka i chassit. En annan sak jag la märke till var att min SSD var benämnd som "Removable Device" i BIOS vilket jag inte har upptäckt tidigare.

Prestandaindex i Windows EI för hårddiskprestandan gick tillbaka till 7,8 vad nu detta kan vara värt. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
SSD var benämnd som "Removable Device" i BIOS

 

En sk. Hotswap funktion och jag tror denna skall gå att stänga av i BIOS, men första frågan: installerade du Intels SATA AHCI drivrutin eller är det Microsoft SATA AHCI drivrutin du kör med?

 

Intels AHCI drivrutin bör ta hand om detta.

 

Det syns i Enhetshanteraren vilken drivrutin som används; Intels eller Microsoft: se bilden i pkt. 13 //eforum.idg.se/topic/334445-guide-%C3%A4ndra-fr%C3%A5n-sata-ide-mode-till-ahci-mode-efter-windows-7-installation/

 

För detta är om jag kommer ihåg rätt en särskild funktion i Microsoft AHCI drivrutin att man skall kunna göra en sk. "Eject" eller utmatning på sin disk, och det vill man inte göra på en systemdisk.

 

Men se också en annan lösning här om det fortfarande står kvar som flyttbar disk eller "removable device": http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/my-internal-sata-device-appears-in-devices-and/722221d6-d59c-4cf7-803c-8203e6344b93

 

 

Vad jag däremot är osäker på är om det verkligen har någon betydelse i vilken ordning diskarna är inkopplade.

 

Normalt inte, men jag brukar föredra att ha SSD och systemdisk på första SATA port (0).

 

 

Har dessutom kopplat bort (Disable) sistnämnda controllern (Marvell) vilket kanske gör uppstarten något lite snabbare(?).

 

Ja.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Intels ICH10R SATA ACHI Controller med Intels drivrutin v10.5.0.1026 från 2011-04-26. Denna drivrutin verkar lite gammal men jag tror det är den senaste för mitt moderkort.

Kollar jag på Diskenheter i Enhetshanteraren så har alla diskenheter Microsofts drivrutin 6.11.7600.16385 från 2006-06-21.

Beträffande utmatning av systemdisken (Eject) så har jag bocka ur denna funktion i en ruta någonstans (jag minns dessvärre inte var jag gjorde detta) så nu finns ingen risk för ofrivillig utmatning av diskarna. Det står dock fortfarande "Removable Device" i BIOS på systemdisken. I övrigt upplever jag datorn överlag väldigt snabb för att vara 3½ år gammal. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS, i menyn Advanced, kan man bestämma om sata anslutningarna ska vara Hotswap eller inte. Se efter hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fann ej något om Hotswap i BIOS men problemet tycks ha löst sig av sig självt. Kan vara att det hänt något vid flyttningarna av diskarna mellan portarna som jag inte observerat då alla diskarna är korrekt benämnda(!). Det kan även vara möjligt att jag tittat på fel ställe i Bios. Den medskickade manualen för BIOS stämmer inte efter uppdatering, v3.03 vid leverans och nuvarande v8.03. Hittar ingenting om 'Hotswap' i BIOS heller, kan möjligen har varit till Marvell controllern vilken jag stängt av. Jag låter det vara så här nu och tackar återigen för hjälpen jag fått. Hälsningar bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...