Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam Internethastighet efter Windows Updates 10 juni


Avicii

Rekommendera Poster

Efter senaste Windows Updates 10 juni, så har min Internethastighet sjunkit markant. Kommer aldrig upp i mer än ca 800 Mbit/s nu. Innan 10 juni låg det stadigt på omkring 960 Mbit/s. Har inte installerat eller ändrat några program eller drivrutiner efter 10 juni. Detta gäller Windows 8.1

post-9397-0-03064500-1403088828_thumb.jpg

 

I Windows 7 på samma dator (har tripleboot) med uppdateringarna från Windows Update 10 juni är det ingen förändring. Där ligger det på drygt 950 Mbit/s både före och efter. Senast i dag på förmiddagen.

 

Jag har också testat med ett annat nätverkskort, men det gjorde ingen skillnad.

Min tanke är att någon av uppdateringarna orsakat detta i Windows 8.1

Någon som drabbats av liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All kalla 800Mbit/s långsamt är ett lyxproblem. Hur ofta är det din uppkoppling som är flaskhals?

 

Med tanke på att du kör trippleboot på samma dator så är det förmodligen något med Windows 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du kör trippleboot på samma dator så är det förmodligen något med Windows 8.1.

Det är också min slutsats då det är bara med Windows 8.1 den uppmätta hastigheten med Bredbandskollen minskat med nästan 20% dagen efter Windows Updates.

De andra operativsystemen ger samma mätresultat som de alltid gjort.

Och det är exakt samma hårdvara för alla operativen.

 

Kan inte släppa tanken att det var en av uppdateringarna som orsakat detta i 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att avinstallera en uppdatering i taget för att se om det återställer hastigheten och i så fall vilken uppdatering?

Fick du bara in uppdateringar till Windows eller var det någon drivrutin också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att avinstallera en uppdatering i taget för att se om det återställer hastigheten och i så fall vilken uppdatering?

Testade med det, men det föll på den uppdatering (KB2969339) som låg överst i listan. Den gick inte att avinstallera, då alternativet vid högerklick inte dök upp. Alla andra hade avinstallera-alternativet.

Gick den långa vägen och formaterade och installerade om Windows 7 och Windows 8.1

Efter det fungerar det som det ska med Internethastigheten.

 

Dock så är det ett problem med Windows 8.1 och Windows-brandväggen med avancerad säkerhet att få Windows Update att fungera. Jag har lagt till regeln för utgående trafik, men får bara felmeddelandet:

post-9397-0-33136000-1403517094_thumb.png

 

Tillåter jag utgående anslutningar för min profil, då fungerar det med Windows Update att söka efter uppdateringar.

Men då faller hela iden med Windows-brandväggen med avancerad säkerhet. Jag har min dator kopplad till en switch, som är kopplad direkt från fiberuttaget.

 

Har sökt på felkoden 80240438, men inte hittat någon som har en lösning. Däremot många som får samma fel.

I Vista och Windows 7 så fungerar regeln, men i och med 8.1 har Microsoft gjort någon ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är svchost tillåten för utgående trafik?

Tack, men jag har redan varit på den sidan. Det funkar inte efter vad de skriver.

I min problemsökning har jag hittat ett program WFC (Windows Firewall Control) som har en inställning för att få Windows update att kunna söka efter uppdateringar.

Bara att hoppas att detta program inte sätter min brandvägg ur spel. :)

Inställningen i Windows-brandväggen för att blockera alla utgående anslutningar som inte matchar mina regler är i alla fall kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...