Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony VPC-SB1A9E/B vs ASUS Zenbook UX32LN-R4032H


Mhedman

Rekommendera Poster

Fråga om ASUS Zenbook UX32LN-R4032H kontra min nuvarande Sony VPC-SB1A9E/BSpanat på ASUS datorn samtidigt som jag köpte Sonyn men är lite fundersam. Kommer jag märka någon skillnad mot min Sony VPC-SB1A9E/B vid ev byte? Beslutsångest... Vad gör jag på datorn? Surfar, tankar, lyssnar på musik, fixar med bilder och filmer. Kollar dock aldrig på film på datorn, det har vi en tv för. Installerat Skyrim bara för testa och det flyter på bra. Spelar dock inte speciellt mycket på datorn utan det har jag konsoler till för. Men vill ju kunna göra det smärtfritt om jag får för mig att köpa något spel..

 


 

Några snabba punkter som jag tror mest spelar in:


* Full HD på ASUS

* ASUS har 2GB(GeForce GT 840M) dedikerat grafikkort kontra Sony på 1GB(Radeon HD 6630M) (När kommer denna skillnad märkas? Vid tyngre belastning av spel som kör på högsta upplösning? Radeon kortet är ju fortfarande spelbart på?)

* Sonyn har inbyggd BD/DVD läsare/brännare vilket inte ASUS har(Ser detta som ett stort plus endast)

* ASUS kan bygga ut minnet till 12GB, sonyn är låst till 8GB(Kommer troligen inte behövas?)

* Båda kommer med 128GB SSD

 

Tilläggas skall att jag köpte Sonyn för 4990 och ASUS kostar som billigast 8990. Är mellanskillnaden verkligen värd pengarna?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
* ASUS har 2GB(GeForce GT 840M) dedikerat grafikkort kontra Sony på 1GB(Radeon HD 6630M) (När kommer denna skillnad märkas? Vid tyngre belastning av spel som kör på högsta upplösning? Radeon kortet är ju fortfarande spelbart på?)

 

För det första; du kommer inte att kunna köra något av dom moderna fps-spelen på högsta inställningar och när folk pratar om högsta inställningar (max) då inberäknar jag även max på MSAA, Anti-aliasing osv. osv. vilket inte alltid ges om man i vissa spel låter dess egna automatiska inställnings möjligheter att välja maximum graphics som tex. BF3, Crysis 3, Far Cry 3 etc.

 

Där finns det fortfarande kvar en hel del inställningar att göra som man i ordets verkliga betydelse kan tala om att maxa ut spelets grafikinställningar och där det i regel krävs flera grafikkort hopkopplade i en stationär dator för att lyckas få upp fps mer än 60-100 med hög upplösning.

 

Däremot kommer du att kunna spela dom flesta spel naturligtvis, även på höga inställningar.

Men vilka spel pratar vi om egentligen, för olika spel har så vitt skilda krav och specifikationer på vad som krävs, att det är nästintill omöjligt att svara på frågan.

 

Skillnaden mellan dessa båda grafikkort är dessa:

nVidia Geforce 840M

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-840M.105681.0.html

Och

Radeon HD-6630M

http://www.notebookcheck.se/AMD-Radeon-HD-6530M-benchmarks-prestanda-specifikationer.74445.0.html

 

Se också Best Graphics Card for Laptop Gaming Computers http://www.laptop-computers-wiz.com/best-graphics-card.html

 

Men här kommer du säkert att få råd av andra som har bättre koll på laptops än vad jag har.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...