Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bil Ny navigator få det inte att fungera


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Då jag inte är riktigt säker på vilken typ av navigator jag har, så lägger jag upp bilderna här. Jag tror att det är ngt. som kallas för Infotainment System http://www.chevrolet.com/content/dam/Chevrolet/northamerica/usa/nscwebsite/en/Home/Ownership/Manuals%20and%20Videos/02_pdf/2k13cruze_nav.pdf

 

Har lyckats ställa in till Sverige, men som man kan se på bif. bild  (Nav 1) - så "måste" jag trycka "OK" (menyknappen bild Nav 2) - tanken är ju att jag skulle kunna i adressfältet inunder kunna lägga in "gata" - men det går inte...

 

Det som händer är att när jag tryckt "OK" (menyknappen bild Nav 2) - så kommer en kartbild upp på Stockholm... Som man kan zooma ut och in...

 

Så kort och gott hur gör man för att kunna lägga in gata?

 

post-54989-0-33822300-1402827803_thumb.jpg

post-54989-0-36145600-1402827828_thumb.jpg

post-54989-0-76505100-1402827839.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen beskriver hur man gör om man ska navigera i USA eller Canada..

 

Enligt din bild står det STOCKHOLM. Har du skrivit in hela det namnet eller är det den stad som föreslås om du skriver ex. STOCKHO ?

I de navigatorer jag använt så är det så att man måste välja in det som återstår när man skrivit in början eller nästan hela namnet på staden eller gatan.

 

Vad händer om du klickar på den röda OK i det läge som bilden visar?

 

Tillägg: Det kan vara så att man måste ange den ort som utgör postadressen.

Ex. letade jag efter ett företag som jag trodde låg i antingen "staden" Sundsvall eller "staden" Timrå men det visade sig att det var postorten "Sundsbruk" som skulle anges för att jag skulle kunna hitta rätt gata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Det som händer är att när jag tryckt "OK" (menyknappen bild Nav 2) - så kommer en kartbild upp på Stockholm... Som man kan zooma ut och in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att när jag tryckt "OK" (menyknappen bild Nav 2) - så kommer en kartbild upp på Stockholm... Som man kan zooma ut och in...

Okej. Hur är det med resten av mina motfrågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

"Har du skrivit in hela det namnet eller är det den stad som föreslås om du skriver ex. STOCKHO ?" Precis det är en stad som föreslås - dvs det finns inget alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar om du hamnat i något annat läge.. typ "välj via karta" om det skulle finnas sådant...(?)

Följer du manualen, sida 52-54?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dag Erlandsson

Nu kanske man har kommit ett steg närmare sanningen - men behöver fortfarande hjälp. Då bilen är från Tyskland och själva GPS styrs av ett kort som man sätter in - så testade jag att mata in Tyskland och en stad och då "minsann" gick det att komma ner till "adressfältet". Då gick jag tillbaka och byte land till Sverige och återigen så går inte adressfältet att mata in.

MEN - "den" verkar ändå vara inställd på Stockholm och den känner av "avsmalnande väg" trafik- olyckor m.m. med "svensk röst" - men som sagt endast själva staden/städer i Sverige men adresser går inte att mata in. Funderar på om själva kortet behöver programmeras om? Dvs. att kortet på något märkligt vis ändå bara fungerar till 100% i Tyskland? Om så är fallet, kan man via datorn fixa det? Eller är jag helt ute och cyklar vad det gäller min teori?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eller är jag helt ute och cyklar vad det gäller min teori?

Nej, om det endast är Tysklands karta som är inlagd så..

Kontakta en auktoriserad återförsäljare av bilen och kolla hur det ligger till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Dag Erlandsson

Hej igen,

 

Idag sa någon till mig "är det ett simkort din navigator fungerar på" - "ja" sa jag. Då sa han att det bara är för mig att stoppa in det i datorn och ladda ner Sverige - Men var? Han sa t.o.m. att jag kunde använda mitt gamla kort och uppgradera det? Bif. finner ni bild på kortet. Berätta hur man går tillväga. Stort tack på förhand.

post-54989-0-77546200-1426102609_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inget simkort utan ett minneskort av typ SD.

 

Om man kollar här:

https://www.opel-accessories.com/en-DE/Mokka/Infotainment/Navigation_Maps/39004497

så kan man lägga till en skandinavisk karta i sin önskelista och sedan skriva ut den listan ta den till bilhandlaren och beställa där.

 

 
Wishlist1 items in your wishlist How to purchase Accessories

Print your wishlist. Then take it to your dealer and place your order through the Parts Department or your Salesperson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej och tack! Men är Opel kompatibel med chevrolet? Man menade att jag själv kunde köpa ett SD kort och själv ladda ner från nätet en mjukvara och göra rubbet självt? Antog att det finns någon sida för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en Cruzer va? Är i princip sett samma bil som Opel/Vauxhall Mokka.

 

Du får fråga denne "någon" om var man kan ladda ner och göra detta själv, till just ditt navigationssystem!

Har kollat diverse piratsajter men inte hittat något. Det närmaste jag kommit är andra länders kartor på ebay.

 

Tillägg:

Det är samma historia till min bil men jag anser att det inte är värt pengarna, för en uppdatering, då man har gratis och aktuella kartor i mobilen.

 

OT:

Provkörde faktiskt en Mokka. Frågade säljaren varför den var dyrare än Cruzer och fick till svar att Mokkan var lite bättre. Några små detaljer som skiljer. Blev ingen affär då den inte var tillräckligt bra. Blev en Qashqai +2 i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Japp en cruze. Men då menar du att Opel torde fungera på infotainmentsystem som jag har i bilen? Då chevrolet har upphört med all support - så måste jag göra det själv antar jag? Min tanke var om det gick till exempel att ladda från säg Opel - betala - köpa ett nytt SD kort eller fragmentera det "gamla" och "bara" ladda in Sverige? Kan man kanske ladda kortet från eBay då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat någon karta över Skandinavien på ebay. Man "laddar" inte från ebay utan man lägger bud på ett SD-kort

Enklast är att besöka en GM-återförsäljare och köpa kortet där.

Om det är samma pris som till min bil så räkna med 1700-1900 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Toppen! P.s Jag menade naturligtvis att köpa kortet på eBay :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Fick denna länk precis av Chevrolet i USA
http://www.navigation.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Navteq-NavteqEurope-Site/en_GB/-/GBP/ViewStandardCatalog-Browse?CatalogCategoryID=exAKCghB0scAAAE8wXRZ8mdT&ShowAllProducts=YES
Är detta korrekt och kanske att jag kan få exakt "hänvisning" av vad jag skall beställa? Nu ser jag dessutom på paketet SD kortet låg i att det står Navteq.. Googlade det och fann att man kan uppdatera - så kanske att med mitt kort man kan göra någon habrovink? http://www.navigation.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Navteq-NavteqEurope-Site/nl_NL/-/EUR/ViewApplication-DisplayWelcomePage;pgid=bF9o63malaBSR0MmRVDZgrBx0000_LFjhhRb;sid=JewdH5U9wqQdH8A8mGNZF583ckKXoZKs1A9KsR-D

 

Det som slår mig nu, är att man kanske kan använda både Garmin eller Tom-Tom om dom säljer SD kort och kanske att dessa är kompatibla med min device? För uppenbarligen så hade ju det befintliga kortet inget med Cruze att göra utan var ett fristående märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...