Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför svajar homeplug


Tarzan

Rekommendera Poster

Jag har homeplug Powerline 500 Nano. Den första homeplugen är via en patchkabel  ansluten till en switch (NETGEAR GS108E). Switchen är i sin tur ansluten till ett modem från COMHEM. Jag har 500 mb. I ett annat rum har jag en homeplug som via en patchkabel är ansluten till en stationär dator. När uppkopplingen fungerar har jag över 50 mb både upp och ner. Men internetanslutningen svajar upp och ner. Den kopplar upp och ner hela tiden. Vad kan detta bero på? Kan man lösa detta?

 

Jag har nydragna elkablar i väggarna med jordade vägguttag i alla rummen i lägenheten. I ett annat rum har jag en stationär dator som via en patchkabel är ansluten till switchen. Med den datorn kommer jag upp i 490 mb enligt Bredbandskollen. Även de bärbara datorerna som kopplas upp trådlöst fungerar utan problem. Så felet borde ligga i homepluggen eller lägenhetens nya elsystem. Vad är det som bråkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen ingen aning men går det att skifta plats på dessa "home-plugs" eller är det givet vem som ska anslutas till router/switch resp. dator?

Bara för att ha testat just det...

 

Går det att testa om det blir skillnad om båda "home-plug" sitter i samma vägguttag/grenuttag? Kanske då använda en av de bärbara för själva testandet.

Också bara för att ha testat det..

 

Ytterligare ett test är att låta "home-plug" sitta som de sitter och använda annan dator än den stationära.

För att utesluta att det är den "home-plug"-anslutna datorn som inte lirar som den ska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen ingen aning men går det att skifta plats på dessa "home-plugs" eller är det givet vem som ska anslutas till router/switch resp. dator?

Bara för att ha testat just det...

 

Går det att testa om det blir skillnad om båda "home-plug" sitter i samma vägguttag/grenuttag? Kanske då använda en av de bärbara för själva testandet.

Också bara för att ha testat det

 

Ytterligare ett test är att låta "home-plug" sitta som de sitter och använda annan dator än den stationära.

För att utesluta att det är den "home-plug"-anslutna datorn som inte lirar som den ska...

Jag har haft den ena homeplugen i ett annat vägguttag mot en annan stationär dator med samma resultat. Det gick upp och ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...