Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa en ackumulerad e-postlista från flera kalkylblad


MvS

Rekommendera Poster

Hej!

Är på jakt efter en metod i Excel 2010 där jag kan sammanställa en ackumulerad lista på ett kalkylblad med textdata från likartade kolumner i andra kalkylblad så att alla data hamnar i en obruten följd.

Det är som så att jag ett antal epostlistor för olika utskick som ligger på 7 olika flikar i tabeller med samma format. Nu vill jag ha en huvudtabell på en första flik där alla epost-adresserna presenteras ackumulerat i denna "parent"-tabell. Alla uppdateringar jag gör i parent-tabellen måste kunna synkas mot respektive förekomst i "child-tabellen".

Har sökt info men hittar bara svar om pivottabeller som jag testat men inte funnit användbart för sammanställning av endast textinnehåll som detta handlar om! Funktionen "LetaRad" verkar heller inte kunna fungera för att kunna jobba med uppdateringar utan bara visar sammanställd info...

Finns det någon med ett hett tips hur jag kan gå till väga?

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filter är ett annat sätt som kan fungera.

Alla e-postadresser på ett blad under varandra.

Till höger gör du rubriker i 7 kolumner.

Markera rubrikerna, välj Data och Filter.

En Filtersymbol visas i varje rubrik.

Sätt en etta (1) i rätt kolumn för rätt rad.

Vid utskick: Markera symbolen i rätt utskickskolumns rubrik.

Avmarkera kryssrutorna och kryssa i ettan (1).

Kopiera epostadresserna som då visas.

Återställ genom att markera samma symbol och (Markera allt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga

1: Ge varje epostlista ett ID. Lista 1, 2 , 3 eller A,B, C, D. Spelar inte så stor roll, ett unikt namn. Skriv detta i en tom kolumn utmed din lista epostadresser.

2: För enkelhetens skull ge varje post ett ID också, 1, 2, 3, 4, osv.

3: Kopiera ihop alla listor i en

4: Lägg till en kolumn där du slår ihop listans ID och postens ID. Ja, du kan slå ihop dem tidigare.

 

5:Om du vill använda LETARAD, lägg den kolumn som skapats i punkt 4 längst till vänster, om du använder PASSA spelar det ingen roll.

 

6: Du skriver in ditt tabellID och dina index på sidan där du vill ha din epostabell

säg tabellID i cell A1 och postID i cell A4

=PASSA($A$1&A4;Blad1!D:D;0)

där resultatet av steg 4 ligger i Blad1!D:D

7: Använd INDEX för att hämta värdena på den rad passa funnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...