Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ränder vid utskrift av pdf


stiffe32

Rekommendera Poster

Har ett skumt problem som dykt upp nyligen med min laserskrivare (Samsung 3175).

 

När jag skriver ut pdf-filer, så blir det som en rand ungefär en cm in på utskriften.

Allt som hamnar där blir suddigt oavsett om det är text eller en bild.

Har testat med att välja gråskalor, låta skrivaren välja färg (blev värre då), kvalitet på pappret och skriva ut som bild.

 

Däremot fungerar det hur fint som helst att skriva ut en vanlig bild via Windows egen utskriftsfunktion.

 

Några förslag på vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit så hela tiden eller?

 

Provat någon annan PDF läsare, finns ju några som kan läsa PDF:er

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är något som uppstått de senaste 2 månaderna ca.

Funderade på om det kunde vara trumman, men då skulle inte vanliga bildutskrifter fungera kan man tycka.

 

Noterar att det är samma "fel" om jag skriver ut direkt från Indesign, Illustrator och Phtoshop (verson 5).

Men en bildutskrift skött av Windows självt (Windows 7 pro 64-bit) fungerar utan problem.

 

En utskrift från Word 2007 fungerar inte heller (även om suddigheten är mycket mindre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ut svart toner och skakade lite på den. Tyckte mig se någon form av streck på ena kanten av kassetten under "valsen",

men det kanske hör till då det finns på båda sidor (och suddet bara är på ena sidan)

 

Suddet kvar vid utskrift av pdf, men inte lika markant som tidigare.

Utskrift av en vanlig bild (jpg) är fortfarande "perfekt".

 

Samma pappersinställning används för båda typerna av utskrift.

Funderar lite på om det är tonern i sig (annan modell än tidigare), men då borde bilder bli dåliga med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det beror kanske på bildens färger i just det området, strecket kanske finns där men det framträder inte lika markant eftersom det så att säga maskeras av bildens övriga färger.

 

Och som Mikael63 är inne på, så skrivs ofta bilder ut med lite andra utskriftsinställningar, högre utskriftskvalitet oavsett pappersval.

 

Bara en fundering som ev. skulle förklara varför det inte syns på bildutskrifterna

 

För mig låter det som felet sitter i skrivaren eller dess tonerkassett.

Finns det något i skrivaren som kan orsaka detta och behöva rengöring tro?

 

Vad står det i instruktionsboken om rengöring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror kanske på bildens färger i just det området, strecket kanske finns där men det framträder inte lika markant eftersom det så att säga maskeras av bildens övriga färger.

 

Och som Mikael63 är inne på, så skrivs ofta bilder ut med lite andra utskriftsinställningar, högre utskriftskvalitet oavsett pappersval.

 

Bara en fundering som ev. skulle förklara varför det inte syns på bildutskrifterna

 

För mig låter det som felet sitter i skrivaren eller dess tonerkassett.

Finns det något i skrivaren som kan orsaka detta och behöva rengöring tro?

 

Vad står det i instruktionsboken om rengöring?

Tog och skakade rejält på svarta tonerkassetten, och nu fick jag ut en text från Word utan större problem. Lite suddiga bitar men fullt läsligt.

Till och med pdf-utskrift funkar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...