Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel på min externa hårddisk, kan ej öppnas


elutte

Rekommendera Poster

hej har en vanlig WD hårdisk 500gb. som jag har i en hårddsik docka.

MEN problemet är när jag startar den kan jag inte öppna hårdisken. för blir datorn väldigt seg om jag klickar på nått i "den här datorn"  och efter en stund ca 3min så kommer den upp att det finns men det går inte att gå in på den och efter en stund där med kommer det upp att jag måste formatera disken. VARFÖR?

 

OBS om jag sätter hårddsiken i tv,n så fungerar den klockrent, och har prövat den i andra datorer och är samma där?..

har mycket på den som jag vill ha kvar . går det att rädda nån som vet

 

tack på förhand!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet syftningsfel troligen bara men du menar väl att i andra datorer fungerar den lika uselt som i din dator.

 

Om jag tolkat fel, anslut den till annan dator och rädda det som räddas kan.

 

Om jag tolkat rätt, att den bråkar med alla datorrer, brukar mitt råd vara att ta ur disken ur sitt chassi och ansluta den internt i en dator, eller via eSata direkt till datorn. Då kan datorn med mycket större noggrannhet styra och kontrollera disken. Med lite tur är den fullt läsbar, det är något annat än själva disken som bråkar, men troligen är det en skada på din hårddisk.

 

Låt oss börja med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har formaterat disken via TV:n och spelat in från TV:n, är det inte säkert att det går att läsa disken på datorer. Så är det med min Samsung TV. Vilken TV har du?

 

Kan du se disken i Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungs TV använder XFS. Windows kan ine läsa det filsystemet. Vill du läsa det i en dator så går det bra med linux. Du kan köra linux från en live-CD eller virtuellt om du inte har en dator med linux installerat. Men det du spelat in från TV:n är krypterat av TV:n så att det inte går att dekryptera på andra enheter.

http://settorezero.blogspot.fi/2010/10/xfs-filesystem-and-samsung-ledtvs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsungs TV använder XFS. Windows kan ine läsa det filsystemet. Vill du läsa det i en dator så går det bra med linux. Du kan köra linux från en live-CD eller virtuellt om du inte har en dator med linux installerat. Men det du spelat in från TV:n är krypterat av TV:n så att det inte går att dekryptera på andra enheter.

http://settorezero.blogspot.fi/2010/10/xfs-filesystem-and-samsung-ledtvs.html

Nu vet vi ju inte ännu om TS har en Samsung TV. För du har väl inte svarat på mitt inlägg? Jag har inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätter jag min hd i andra datorer fungerar det inte heller (samma som i min dator) . men om jag sätter den i min tv  (Thomason ) via usb så fungerar det ju klockrent,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVn kan spela upp video på disken utan problem? Visa bilder?

Och den har inte formatera om disken i obskyrt format, enligt Thomsons hemsida ska disken vara formaterad i Fat32 vilket inte är konstigt. 

 

Mitt råd står kvar, anslut den internt i datorn om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätter jag min hd i andra datorer fungerar det inte heller (samma som i min dator) . men om jag sätter den i min tv  (Thomason ) via usb så fungerar det ju klockrent,

Har du spelat in från TV:n till hårddisken? Det är en avgörande faktor. Så här står det på Thomsons hemsida.

 

Only free channels can be recorded, and viewing these recordings can be done only on this TV due to copyright reasons.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har vanliga dvdrip filmer på hårddisken och dom fungerar bra i tv,n så allt går i tvn. men inget går i datorn sätter jag i den i datorn hittar den hårdisken men om jag  klickar på den så blire " den här datorn svara inte"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om hårddisken är sönder finns det nått program så jag kan få tillbaka allt? har ungefär 400gb som jag vill ha kvar ! MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kan ju knappast vara sönder, då den fungerar i TV:n. Jag frågar igen. Finns disken med i Diskhantering? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland för att när jag ansluter den till datorn och ska klicka in på hårddsiken så blir datorn jätte seg och det går ej att komma in på den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland för att när jag ansluter den till datorn och ska klicka in på hårddsiken så blir datorn jätte seg och det går ej att komma in på den..

Min fråga gäller detta. Öppna Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering. Finns den med där? Vad står det om disken? Kan du bifoga en skärmbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prövade sätta i hd i min dator som ni sa . men då vart datan skit seg att starta och hänge sig typ hela tiden och det gick inte att öppna den då heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte att komma in i datorhantering när jag har externa hd igång det kommer upp " c:\windowsystem32\compmgmt.msc"

tjänsten svarade inte på start- eller kontrollbegäran i tid.

 

så kommer det upp och står

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att din hårddisk är kapputt, att det finns trasiga sektorer eller liknande på den. Men att TVn på något vis ignorerar detta.

Fast säker kan jag inte vara.

 

HD Tune brukar inte kunna läsa av SMART-data genom USB vad jag vet men du kan alltid testa

http://www.hdtune.com/

 

Symtomen när du satte in disken i datorn pekar mot skadade sektorer och en disk som i desperation försöker flytta/läsa data från dessa skadade sektorer.

Hur rädda? Ja du måste få din dator att acceptera disken först på något vis. Jag tror du kan hitta program som kan hjälpa dig, om du får disken monterade i WIndows, om du tittar i gamla trådar här.

 

Och minns, för framtiden: Frågan är inte OM en hårddisk ska krascha, frågan är NÄR.

Ha alltid minst en kopia på allt du inte vill riskera att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte att komma in i datorhantering när jag har externa hd igång det kommer upp " c:\windowsystem32\compmgmt.msc"

tjänsten svarade inte på start- eller kontrollbegäran i tid.

 

så kommer det upp och står

Blir det samma sak om du provar med en annan dator? Går det att komma in i Datorhantering om den externa disken inte är ansluten?

 

Om det är så, är det nog som Monshi säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja datorn fungerar bra om jag inte har anslutit hd. men så fort jag sätter på den blir datorn seg och konstig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara nå virus som gör att det inte går att komma in på den och att den gör så datorn blir seg??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara nå virus som gör att det inte går att komma in på den och att den gör så datorn blir seg??

Det är inte sannolikt att ett skadligt program skulle göra datorn seg bara när du ansluter hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts: starta upp datorn med en livecd/livedvd/liveusb med någon Linux och se om du inte kommer åt att kopiera undan dina filer för att sedan formatera om disken.

 

Hur beter sig datorn om du startar den i felsäkert läge och ansluter disken?

Hur blir det om du (tillfälligt) avaktiverar ditt antivirusprogram och ansluter disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...