Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk kan inte öppnas


Mållgan

Rekommendera Poster

Detta ämne är en följetong när jag följer inlägg på nätet. Min son har en Windows 7-dator men när jag USB-ansluter externa hårddiskar, en Maxtor (USB- och nätansluten) och en WD My Passport Ultra (bara USB-ansluten) så identifierar  varken Enhetshanteraren eller "Min dator" diskarna. När jag ansluter diskarna till min Windows 7-dator så är det inga problem. Diskarna identifieras och visas direkt. Därför kan det väl knappast vara något fel på filsystemet på diskarna. Jag har dessutom i min egen dator "reparerat" filsystemet på diskarna med tillgängliga verktyg.

Frågan är om felet beror på något grundläggande fel som drabbar så många datorer men som ingen ännu tycks ha identifierat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Diskhantering? Syns diskarna där? Ansluter du till en USB 2 eller USB 3 port? Prova med att uppdatera drivrutinerna för USB 3 om det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändras något i Enhetshanteraren när du ansluter diskarna?

Finns det något utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag befinner mig nu ca 100 mil från sonens dator samt har de två externa diskarna hos mig, varför jag har svårt att svara på alla frågorna. Men de anslöts

först till sonens dator, förgäves och sedan till min dator utan problem. Vid mitt förra besök hos sonen kunde Maxtordisken anslutas till sonens dator utan problem så rimligen har något inträffat, men vad? Och jag repeterar; eftersom detta är en frekvent förekommande företeelse för många, vill jag tro att det är något gemensamt elände som är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... rimligen har något inträffat, men vad? ...

Sånt som vi har varit inne på med våra frågor, tappad drivrutin för USB-anslutningar, trasig USB-kontakt, elektroniken som hanterar USB-kontakten gått sönder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I senaste numret av PC för Alla", 6-7/2014 finns på sid. 71 artikeln "Här fixar du usb-portar som krånglar" och som handlar om att det händer att en usb-port inte alltid "slås på igen när den behövs" (Kontrollpanelen-Energialternativ-Ändra schemainställningar-Ändra avancerade inställningar-USB-inställningar-Inställning för valbar frånkoppling: Ändra där till "Inaktiverad").

Det ska jag prova nästa gång jag besöker sonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Befinner mig 100 mil från datorn och tar itu med detta igen om några månader. Då tar jag även med mig en av mina laptops, på vilka de två externa hårddiskar fungerar utan problem.

Tack för alla tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...