Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Yubico och LastPass


torgnyb

Rekommendera Poster

Har läst om Yubico och LastPass. Kan någon enkelt och lättfattligt beskriva hur man går tillväga när man ska logga in på en sajt med dessa hjälpmedel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplar din YubiKey till LastPass och loggar in till LastPass med den antar jag. Väl inloggad på LastPass så loggar du in på alla sajter som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Skapar YubiKey då ett nytt lösenord för den sajt man väljer i LastPass varje gång man väljer den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, YubiKey är ingen lösenordsgenerator. Den används som en andra faktor när du loggar in på LastPass. Dina sajter har fortfarande normala lösenord. Men om en sajt har stöd för YubiKey så kan den användas som en andra faktor där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LastPass fungerar utmärkt utan YubiKey och är gratis. Tvåstegsverifiering kan man få utan kostnad om man aktiverar det som kallas "grid". Säkerhetsmässigt tänker jag att man kommer långt med det.

 

Börja där och prova dig fram. Vill du utöka säkerheten så kanske YubiKey är ett alternativ.

 

https://lastpass.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju också att använda vilken authenticator app som helst till mobilen som genererar koder för tvåstegsverifiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de svar på min ursprungliga fråga vad har man då för nytta av YubiKey?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett alternativ att ha som en andra faktor när du loggar in på LastPass. Om du inte vill använda en app eller inte har en smartphone så är det ett bra alternativ för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...