Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

testföretag


akva

Rekommendera Poster

Som jag förstår så har företag som anställer testare förändrats över åren och nu börjar många testare arbeta direkt på konsult eller bemanningsföretag som testare. Är det någon som känner till vilka dom här företagen är. ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvarutestare, det kan vara alla möjliga olika typer av mjukvarutestare. Jag är själv ny inom området och jobbar gentemot crowdsourcingföretag. Jag sitter ju då och kör testfall men också s k "exploratory testing".

 

Har du någon ide´? Det finns ju t ex HiQ och KnowIT och en massa andra. Är det så det funkar nu att all test som företaget självt inte hinner med lägger man ut på  konsultbolagen eller bemanningsföretag som Academic Work. Kommer man som ensamföretag så är det i stort sett omöjligt idag?? Dom här bolagen tar allt. För tio år sen så anställde IT företag testare direkt, t ex någons kompis, för kortare perioder när man behövde testa igenom något för en kortare period men det verkar inte gälla längre. Hur funkar det idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck är att det blivit vanligare att lägga ut kompletta testuppdrag på konsultfirmor som jobbar med detta och det gör de flesta.

Som ensamföretagare kan du jobba som underkonsult år någon konsultfirma eller som egen i ett paraplybolag där alla är egna konsulter men säljs under gemensamt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jättebra. Det var väl ungefär detta som jag har börjat förstå efter att ha försökt kontakta vissa mjukvaruföretag men det var dead end. Har du något namn  på konsultbolag resp. paraplybolag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har själv nämnt två vilka du kan börja med. 

Sedan märker jag att testare efterfrågas på marknaden, så sök ledig tjänst och hör om det är möjligt att arbeta som underkonsult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora inom test är Alten och ÅF förutom rena testbolag som Intertek. ÅF har ett underkonsultsprogram. Det stora paraplybolaget är Berotec men jag vet inte om de sysslar med test

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra, tack ska ni ha för alla inlägg. Jag börjar förstå hur jag ska agera. Berotec och Alten kände jag inte till.

 

Många tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henke.Hagman

När jag tänker på test så är det först och främst House of Test jag tänker på. Jag är antagligen partisk eftersom jag jobbar där. :) Dock finns det många, och de flesta stora konsultjättar har experter inom området nuförtiden. Testzonen.se kan vara ett bra ställe att börja kika på. 

 

Någon nämner här ovanför att det mest är konsultbolagen som sysslar med det, och jag hävdar att det är fel. Även om mindre bolag hyr in testare för tillfället så har varje större egna anställda enkom för detta ändamål. Så fort du har mer än 2.3 programmerare, så hävdar jag att du också behöver en testare som hjälper dessa att göra sitt jobb och höja kodkvaliten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att det finns en del KY-utbildningar för de som vill jobba med testing. Frågan är, vad jobbar dessa människor som går dessa utbildningar med? Blackbox-testing ? Eller också enhet, funktion och integrationstester? I så fall borde de vara duktiga på programmering också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...