Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går inte att "aktivera fil- och skrivardelning"


Hookey

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett litet arbetsplats nätverk med tre datorer. Den ena datorn (dator2 nedan) kan inte ansluta till nätverksskrivaren.

När jag ser på Nätverks och delningscenter under avancerade inställningar, så finns där en ruta "Fil- och skrivardelning". Antar då att denna ska vara på "Aktivera". När jag klickar i "Aktivera" och sparar, så återgår det till "Inaktivera".

Jag har felsökt nätverket och får då (när jag frågar om problem med att ansluta till andra datorer) att "Fler än en enhet översätter nätverksadresser (NAT)". Vet inte om detta felmeddelande har med saken att göra.

 

Jag har i nätverket modem - router (dator1, dator2 skrivare routersplit) -routersplit (vet inte vad den heter, men den gör så fler enheter kan anslutas) (NAS,dator 2) 

 

Alla datorer kör W7

 

Tack på förhand för hjälp!

Många hälsningar,

Håkanpost-49464-0-15919500-1401713971_thumb.jpg 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du någon tillverkare och modellbeteckning på det du kallar routersplit?

Vi behöver nog veta vad det är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Netgear Switch (förstår jag nu är det riktiga namnet?)

Den dator jag försöker ansluta nätverksskrivaren till är enligt standardinformation om datorn (Dator > systeminformation) inte med i någon arbetsgrupp och inte i någon hemgrupp.

Men - om jag på sidan "Systeminformation" klickar på "Ändra inställningar" står där att datorn är med i arbetsgruppen LEDNET (vilket är den korrekta arbetsgruppen - det står så på de andra datorerna också.)

Datorn är en dock en del av nätverket  klickar jag på "Nätverk"  syns NAS:en och övriga datorer i nätverket - men inte nätverksskrivaren.

Tottar jag i fönstret "Nätverk" och klickar på "Lägg till en skrivare" så händer - ingenting...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att pinga - och få svar - skrivaren på dess ip-adress från den krånglande datorn?

 

Om det går bra bör du kunna lägga till skrivaren manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag skriver in ip-adressen, kommer skrivarens data och "hemsida" upp. Jag ser till och med skrivaren när jag väljer Nätverks- och delningscenter > Visa fullständig nätverkskarta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vet inte hur jag ska göra det. Om jag trycker på "lägg till skrivare" så händer ingenting. Oavsett vart jag gör det. Det konstiga är att nätverket heter DALNET på övriga datorer och NÄTVERK2 på problemdatorn. Ändå ser jag allt i nätverket på alla datorer. Har försökt med at ansluta visa hemgrupp också, men det blir bara felmeddelande - att det inte går att ansluta till hemgruppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, inget alls händer när jag klickar på "lägg till skrivare"

 

"Lägg till en nätverksskrivare, trådlös skrivare eller Bluetooth-skrivare i guiden Lägg till skrivare." kommer aldrig upp. Tycker jag på andra knappar (lägg till trådlös etc) så dyker ny dialogruta upp som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt - vet inget om det. Hur kollar jag detta? Det borde väl ändå hända nåt när jag klickar på knappen "Lägg till" eller är den styrd av behörigheten?

Jag är inloggad i Windows som "administratör".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Hookey!

Liknar det problemet jag hade i mitt nätverk 2 datorer plus en skrivare.

Du måste ha samma nätverksnamn i/på alla enheterna annars kan de inte ansluta.

Om du ändrar Nätverk 2 till DALNET så hittar datorn och skrivaren varandra.

Detta löste mitt problem för jag hade också ett annat nätverksnamn på den ena datorn som inte ville ansluta skrivaren jag ändrade till rätt nätverksnamn sedan gick det att skriva ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Snow, Tack för tipset! Jag ändrade detta men - resultatet var det samma. Fortfarande ingen skrivare att kunna installera. Den syns på nätverkskartan, men när jag klickar på "Enheter och skrivare" så står systemet bara och tuggar och visar inget att installera. När jag tittar på Hemgrupp, så står det att det finns en ny nätverksskrivare att installera, om jag klickar på "installera" - men, när jag gör det så börjar bara tuggandet igen...

Dessutom kvarstår "felet" att jag i avancerade inställningar inte kan ändra på "inaktivera fil- och skrivardelning" till "aktivera fil- och skrivardelning". Jag får inget felmeddelande, men när jag sparat ändringen och öppnar den sidan igen, så har inställningen ändrats tillbaka till "inaktivera..."

 

Jag har försökt lämna Hemgruppen för att ansluta på nytt och se om det löser problemet, inte heller det funkar - "Det gick inte att lämna hemgruppen"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-49464-0-90963700-1403684881_thumb.jpg

 

Lite mer info:

 på Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\System så står det "inte tillgängligt" på arbetsgrupp. Klickar jag på "Ändra inställningar" får jag fram ruran "Systemegenskaper" och där står korrekt arbetsgrupp...

OM jag klickar på "Systemskydd" så ska ju skyddsinställningar visas för "tillgängliga enheter", men där står oftast bara "söker..." och så kommer enheterna (som ska vara C: och F:) INTE upp.

 

Om man tittar på bifogade skrämdumpar, så syns problemet där. Samtidigt som jag gjorde detta, så hände något annat konstigt: Som ni ser på bilden så står det "Produkt-ID:inte tillgängligt"

När jag gick in för att lägga till bilden i inlägget, går HDD hörbart igång (för att jag ska kunna hitta bilden - trots att den ligger på C: som är en SSD och väl inte ska höras alls?) och då ändras infon i "Skyddsinställningar" så att diskarna syns och i "System"-bilden visas ProduktID och att Windows har aktiverats. 

Arbetsgruppen syns dock inte.

 

Stänger Hårddiskarna av sej på nåt sätt och förorsakar problem?

 

Väldigt tacksam för fler förslag!

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kolla i Kontrollpanelen - Energialternativ vad som gäller avstängningar av hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej cecilia,

Tack - nu har jag ändrat detta - stod på 20 min. Kan dock tänka att detta inte har med huvudproblemet att göra väl?

mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...