Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FaceTime på iPad


Simson8

Rekommendera Poster

Här kommer en lite dum fråga som jag tror att jag har svaret på men eftersom jag inte får det att fungera så måste jag fråga ändå. Jag har nyligen köpt en iPad. Det är WiFi-verisionen, d.v.s. den har inget simkort. När jag försöker att ansluta till FaceTime så misslyckas jag. Man skall ju logga in med sitt Apple-ID men jag får bara meddelandet

 

"Kunde inte logga in. Kontrollera din nätverksanslutning och försök igen."

 

Inte tusan skall man väl behöva SIM-kort för att använda FaceTime? Det räcker väl att man är ansluten till nätet via WiFi? Eller? Tänker jag fel? Vad kan inloggningsproblemen bero på? Jag har anslutning till nätet. Jag kan både surfa och maila. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiFi ska räcka. Har du följt anvisningarna på http://www.apple.com/se/ios/facetime ?

Gå igenom felsökningssidan http://support.apple.com/kb/ts3970

 

PS. Det finns inga dumma frågor :thumbsup:

Tack för hjälpen. Tidszonen stod fel. Jag ändrade till Stockholm och därefter kunde jag logga in. Men nu är det grus i maskineriet igen. När går in under "inställningar för FaceTime" så visas inte det telefonnummer som jag angett i mitt Apple-id. Det visas inget telefonnummer alls. Alltså kan jag bara nås för FaceTime-samtal via mail. Men jag har ju loggat in på sidan du länkade till och angett mitt telenummer. Jag bifogar en bild. Kan du kolla så numret är angivet på rätt sätt. Det går inte att skriva +46 så därför måste jag skriva 0046. Sedan har jag tagit bort första nollan i 0708XXXXXX. Är det riktigt. Varför presenteras inte mitt telenummer?

post-33478-0-41591900-1401552514_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, regionsformatet är Svergie. På webbsidan där jag loggar in för att hantera mitt Apple-id så har jag också valt Sverige längst ner på sidan. Efter att ha gjort det så får jag inloggningssidan på Svenska.

 

https://appleid.apple.com/cgi-bin/WebObjects/MyAppleId.woa/wa/directToSignIn?localang=sv_SE

 

När jag loggat in så får jag också en sida på svenska. Där kan jag ju klicka på telefonnummer till vänster. Men när jag gör det så kommer en sida på Engelska. Update your telphone number. Där går det inte att skriva +46 som landskod. Det går inte att fylla i något annat än siffror.

 

På den här sidan står det något konstigt.

 

http://www.apple.com/se/ios/facetime/

 

Se på bilden som jag bifogar. Det står att telefonnumret inte visas om man inte har ställt in sin iphone först. Hur skall jag tolka det? Jag har ju ingen iPhone. Jag kör android på en HTC telefon. Men det har väl inget med saken att göra. Jag måste väl kunna använda FaceTime på iPad även om jag inte äger en iPhone?

 

 

post-33478-0-31616300-1401606179_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iPad har ju inget telefonnummer så ingen kan använda telefonnumret för att nå din iPad utan du får nöja dig med e-postadress http://support.apple.com/kb/ht4319?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

http://www.wikihow.com/Make-a-FaceTime-Call-on-an-iPad

Nej, det är riktigt. Jag fattar nu. iPaden har inget telefonnummer men man använder sin telefons telenummer. MEN.... det fungerar endast om telefonen är en iPhone. Det funkar inte med androidtelefoner. Men det går ju bra med mailaddressen också. Jag har testat.

 

En följdfråga. Det visar sig att FaceTime inte väcker upp iPaden när skärmsläckaren har gått i. Man måste ju ha sin iPad att gå i viloläge när den inte används för annars så räcker ju inte batteriet så länge. Men jag vill ju att iPaden skall väckas till liv om någon ringer på FaceTime. Jag kan inte hitta någon inställning för detta. Vad tror ni om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att iPaden väcks till liv ibland när jag ringer till den. Ibland fungerar det inte. Angående ditt förslag ovan så fattar jag inte var man stänger av notifications för FaceTime. I själva appen finns det ju inga inställningar och går man på den vanliga "intällningsiconen" och klickar på FaceTime så finns inte det alternativet där heller. I tråden som du länkar till är det ju som sista inlägg en person som också ber om instruktioner men det kom aldrig något svar. Hmmmm.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta vad översättningen är men har du kollat om FaceTime är nämnt i Inställningar - Notiscenter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta vad översättningen är men har du kollat om FaceTime är nämnt i Inställningar - Notiscenter?

Nja... FaceTime finns med i Notiscenter men jag hittar ingen möjlighet att stänga av FaceTime där. Man menar väl att det skall stängas av så iPaden inte vaknar när det ringer. Ingen sådan möjlighet finns. Inställningarna som finns handlar om Appsymbolbricka och Visa vid låst skärm. Sedan så finns möjligheten att stänga av så FaceTime inte visas i Notiscenter. Det vågar jag ju inte ändra på, för om FaceTime inte visas där, hur skall jag då kunna gå in och ändra tillbaka så att jag får FaceTime att visas där igen. Rörigt men du förstår nog.

 

Men vi kanske inte behöver bry oss om detta. Jag kom på att felet har en annan karaktär. Det handlar nog inte om att en iPad i viloläge inte väcks när det ringer, utan det verkar som det inte kopplar alls ibland. Nu satte vi två personer på olika adresser med varsin iPad och hade telefonkontakt på vanlig telefon. Vi provade att ringa upp på FaceTime men det lyckades endast i 50% av gångerna. Ingen av våra plattor var då i viloläge. Jag förstår inte varför det blir så. Båda plattorna hade bra anslutning till WiFi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

turn the Notifications FaceTime off

tolkar jag som att det är notiserna som ska stängas av och inte själva FaceTime-programmet.

 

Har inte Apple någon support du kan få hjälp av, för detta är långt mer än vad jag klarar av att googla fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...