Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvilling på latin


SofieJ

Rekommendera Poster

Hej! Jag och min tvillingsyster vill tatuera in tvilling på latin. Hur översätter man detta på ett korrekt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till eforum.

 

Du kan läsa lite om detta i en tidigare tråd som du hittar här.

Läs inlägg #56.

 

Det är vår egen latinexpert mbgtmari som skriver i denna tråd.

 

Just nu är hon inte inne här, men kommer kanske in senare, hon är inte här varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soror gemina

Ja det jag skrev för fem år sedan är väl ganska tydligt. Eftersom ni är systrar måste båda skriva soror gemina.

Skulle ni bara skriva "gemina" så skulle det bli imperativformen av det transitiva verbet gemino, geminare (fördubbla, göra ett par). Gemina sororem! t.ex. betyder Fördubbla systern! Ett transitivt verb kräver ett objekt så bara "gemina" är i vilket fall som helst fel.

 

Ordföljden gemina soror, som jag skrev i inlägget Laso refererar till, går också. Cicero har skrivit tvillingbror som "geminus frater" medan Plautus använt ordföljden "frater geminus".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gemini betyder tvillingar så visst går det bra att skriva. På så sätt behöver ni ju bara skriva ett enda ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men betyder gemini bara stjärntecknet tvillingar? Eller används det när man pratar om tvillingar på vardagspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvillingar föddes även under Antiken och man pratade om dem som "gemini" på latin. Något annat ord för tvillingar finns inte. Se exempel här: http://tinyurl.com/k44hcfa

och citat ur Cavallins svensk-latinska lexikon:
http://runeberg.org/swelatin/2/0389.html

Twilling: geminus; gemellus. -bror, -syster: geminus frater, gemina soror.

 

Eftersom latinet inte använder artiklar (varken obestämda eller bestämda) betyder gemini både tvillingar och tvillingarna. (Att stjärnbilden heter Tvillingarna på svenska är därför inte så konstigt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...