Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD Extern hårddisk, drivrutinsfel? thumbs.dll?


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem med min externa hårddisk. När jag öppnar den så krashar explorer och startar om.

 

Det har fungerat bra tidigare. Använder windows 8 och tog nydligen bort WD drive manager. Jag måste väl inte ha den installerad för att kunna använda hårddisken? Det fungerade bra innan och fungerar fortfarande bra på alla andra datorer jag testat den på.

 

Har googlat och mitt problem påminner om ett annat där "thumbs.dll" kan orsaka att explorer krashar. Jag vet dock inte om det är det felet jag har eller hur jag ska konfirmera om det eller om det inte är det.

 

Någon som har tips på vad jag kan göra för att felsöka? Vet inte riktigt hur jag ska göra då det inte fungerar att avinstallera drivrutinerna och sedan koppla in hårddisken igen. Samma problem uppstår hela tiden nu.

 

Tack för svar!

Med vänliga hälsningar,

Niss3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Detta verkar vara ett problem med hårddisken i sig, ett fysiskt fel och som inte har något med drivrutiner att göra.

 

Vad är det för operativsystem samt antal bitar (32 eller 64)?

Vad är det för dator, fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för hårddisk; fabrikat och modellbeteckning?
Hur är den inkopplad, USB eller annat?

Hur gammal är disken på ett ungefär?

 

Wiindows Explorer i princip alla versioner från Windows XP, Windows 7 etc. kommer att krascha på dom flesta system där filsystemet på en skadad hårddisk skall försöka läsas.

Jag vet inte hur många gånger jag varit med om detta fenomen och på olika datorer - med samma orsak.

 

Det enda program som klarar av detta som jag personligen gillar är TC.http://www.ghisler.com/

Nu kan ju problemet vara detta; om din hårddisk skulle vara skadad och du har viktiga filer som du vill rädda; se till at göra detta omgående, för all vidare läsning och skrivning till denna kommer att skada disken ännu mer och kan göra så att viktiga data du har inte går att återställa.

 

Sedan kan du prova med ett diagnostiseringsverktyg, helst från tillverkaren av din disk.

På denna sajt listas direktlänkar till olika hårddiskfabrikat: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Detta verkar vara ett problem med hårddisken i sig, ett fysiskt fel och som inte har något med drivrutiner att göra.

 

Vad är det för operativsystem samt antal bitar (32 eller 64)?

Vad är det för dator, fabrikat och modellbeteckning?

Vad är det för hårddisk; fabrikat och modellbeteckning?

Hur är den inkopplad, USB eller annat?

Hur gammal är disken på ett ungefär?

 

Wiindows Explorer i princip alla versioner från Windows XP, Windows 7 etc. kommer att krascha på dom flesta system där filsystemet på en skadad hårddisk skall försöka läsas.

Jag vet inte hur många gånger jag varit med om detta fenomen och på olika datorer - med samma orsak.

 

Det enda program som klarar av detta som jag personligen gillar är TC.http://www.ghisler.com/

 

Nu kan ju problemet vara detta; om din hårddisk skulle vara skadad och du har viktiga filer som du vill rädda; se till at göra detta omgående, för all vidare läsning och skrivning till denna kommer att skada disken ännu mer och kan göra så att viktiga data du har inte går att återställa.

 

Sedan kan du prova med ett diagnostiseringsverktyg, helst från tillverkaren av din disk.

På denna sajt listas direktlänkar till olika hårddiskfabrikat: http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Hej!

 

Datorn jag använder har Windows 8.1 och är en Taurus Überkill. Jag kör 64 och är ganska säker att min andra dator också kör 64. Hårddisken krashar bara på Windows 8 datorn. När jag kopplar in den i den andra med Windows 7 krashar inget.

 

Den externa hårddisken är helt ny. En Western Digital 3TB extern hårddisk, inkopplad med USB 3. Köpte den för en månad sedan.

 

Installerar jag diskmanager så slutar explorer krasha. 

 

Jag vill helst utesluta att det är något problem med Windows innan jag dömer en ny extern hårddisk trasig då den skulle fungera fint till den andra datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande inte att det är datorn det är fel på utan snarare något i Windows 8.1.

 

Hittar ingen bra lösning så jag får nöja mig med att ha programvaran installerad (även om den inte behövs på någon av mina andra datorer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har en 3TB WD extern hårddisk som du har problem med i Windows 8.

Vilket filformat är disken formaterad med?

Om den är formaterad med NTFS skulle jag föreslå att du formaterar om den till GPT.

Är den redan GPT-formaterad, formatera om den i Windows 8 och se om det löser problemet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Har haft motsvarande problem, men på en Seagate-disk. Fixade det med hjälp av ett registerhack. Kolla på denna tråd här på forumet

Extern Seagate-disk startas om under drift där det finns en länk till den lösning som funkade för mej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har haft motsvarande problem, men på en Seagate-disk. Fixade det med hjälp av ett registerhack. Kolla på denna tråd här på forumet

Extern Seagate-disk startas om under drift där det finns en länk till den lösning som funkade för mej.

Här är en länk till tråden: //eforum.idg.se/topic/343829-extern-seagate-disk-startas-om-under-drift/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...