Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programs bandbreddsanvändning


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder Norton 360 och Malwarebytes Anti-Malware.

 

Vet inte om det kan vara skadligt, men jag tror något program jag använder bandbredd väldigt varierat.

 

När jag har testat min ping mot olika servrar har den hoppat upp och ned väldigt ostabilt.

 

Finns det något sätt att ta reda på vilka program som använder internet och hur mycket det använder så jag kan utesluta om det är någora program på någon av mina datorer eller om det är hos min internetleverantör felet ligger?

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Till att börja med kan du kolla om det verkar pågå oväntad nätverkstrafik på fliken Nätverk i Aktivitetshanteraren.

 

Varierar resultatet med Bredbandskollen också?

 

Norton 360 innehåller ju en brandvägg. Kan man inte se något om vad som passerar brandväggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Networx kan ge dig detta och även en graf som visar när du har trafik

http://www.softperfect.com/products/networx/

och även sammanställer vilka program som "orsakat" trafiken.

 

dock ska sägas att inget program är perfekt, en hel del trafik rapporteras för mig komma från Avast, antivirusprogrammet, pga att Avast helt enkelt filtrerar en del av trafiken (antar jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Till att börja med kan du kolla om det verkar pågå oväntad nätverkstrafik på fliken Nätverk i Aktivitetshanteraren.

 

Varierar resultatet med Bredbandskollen också?

 

Norton 360 innehåller ju en brandvägg. Kan man inte se något om vad som passerar brandväggen?

 

Jag ska titta på aktivitetshanteraren. Sorterar programlistan efter nätverks användande och tittar om något märkligt sker. Bredbandskollen ger ett stabilt resultat på 100/10 varje test. Norton 360 ger mig bara alternativen att tillåta, blockera eller anpassa. Får ingen data.

 

Hej!

Har du webläsaren Google Chrome installerad?

/ Jari

 

Japp!

 

Networx kan ge dig detta och även en graf som visar när du har trafik

http://www.softperfect.com/products/networx/

och även sammanställer vilka program som "orsakat" trafiken.

 

dock ska sägas att inget program är perfekt, en hel del trafik rapporteras för mig komma från Avast, antivirusprogrammet, pga att Avast helt enkelt filtrerar en del av trafiken (antar jag).

 

Jag har installerat Networks. Dragit upp programfliken och kikar om jag får något ut av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har hittat felet och åtgärdat det, tack för hjälpen alla!

 

Med hjälp av aktivitetshanteraren såg jag flera program som hoppade upp och ned, men ett speciellt jag lade märke till som jag installerat ganska nydligen. I Networkx var det lite svårare att se, men programmet fanns med där.

 

Programmet i fråga var Western Digitals Smartware, programmet diskmanager. Av någon anledning så kopplade det upp sig ungefär var 30:e sekund och tog väldigt mycket prioritet av bandbredden under en väldigt kort stund. När jag pingade olika servrar med kommandotolken tredubblades tiden var 4:e ping. Nu när jag avinstallerat Western Digitals diskmanager har jag en stabil ping konstant.

 

Vad programmet gjorde och varför tänkter jag inte gräva djupare i. Nu är programmet borta och problemet löst, jag är nöjd!

 

Tack igen för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...