Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avast eller AVG?


Ludgab

Rekommendera Poster

...om jag vill ha det lugnaste programmet (gratis) men så få "uppgradera till fullversion för bara..." rutor som poppar som möjligt? Måste inte vars det tekniskt bästa. Tack för tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vill du en "lugn" version av gratis antivirus är Panda Cloud free den som har minst antal erbjudanden om fullversioner. Däremot brukar det dyka upp fönster där tillåtelse för t.ex uppdateringar för installerade program efterfrågas. Kan upplevas besvärande för användare med begränsad erfarenhet av pc.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska jämföra AVG och Avast så är nog Avast bättre om man får döma av alla tester i Thirteens tråd: //eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/
Jag använder dock fortfarande AVG eftersom det programmet inte stör mig. Det poppar INTE upp några rutor om att jag ska  "uppgradera till fullversion". Erbjudandet om detta finns stillastående i AVGs "interfejs" (hittar just nu ingen bra svensk översättning). Se bild!

post-55300-0-48765300-1401304123_thumb.jpg

 

 

 

Tillägg http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.563014/sakerhetsforetaget-avast-attackerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erbjudandet om detta finns stillastående i AVGs "interfejs" (hittar just nu ingen bra svensk översättning). Se bild!

Gränssnitt (användargränssnitt) är översättningen men fönster fungerar ju bra i det här sammanhanget också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
"interfejs" (hittar just nu ingen bra svensk översättning)

 

Interface eller gränssnitt på svenska, men i många fall svårtydd.

 

Det handlar rätt och slätt om hur man kommunicerar mellan varandra; dvs. i detta fallet är det ett grafiskt gränssnitt som betyder att man via bilder eller filmer som visas grafiskt på en bildskärm (utmatning); har möjlighet att påverka utfallet via olika interaktiva inmatningar på en annan enhet - eller för den skull samma enhet.

 

Inmatning kan vara mus, tangentbord, fingeravtrycks-igenkänning etc. eller tryckkänslig-bildskärm.

Det handlar helt enkelt om hur man kommunicerar med det som matas ut via bildskärm, skrivare eller annat.

 

Ett ex. i en ytmonteringingslina (inom elektronikproduktion), med ett antal olika monteringsmaskiner med mellanliggande conveyors (ofta av olika fabrikat), så måste dessa kunna "tala" med varandra och förstå när något kommer på banan och när maskinen/erna skall starta och skicka vidare.

Då kallas detta för machine-interface och hur dessa skall kommunicera med varandra finns det särskilda protokoll för, standardiserat via JEDEC.

 

Väldigt förenklat som ett exempel; genom att ha en tolk mellan människor med olika språk - så att dessa förstår varandra, (lyssna och prata, prata och lyssna)- via tolken som då blir gränssnittet emellan och gör detta möjigt.

 

Mellan dator och människa måste det också finnas ett sk. interface, tex. där människan kan kommunicera med datorn och förstå vad som återges och kunna ge kommandon för att styra denna som förstås av datorn.

 

För att krångla till det lite ytterligare så skiljer man på hårdvaru-interface och mjukvaru-interface inom datorvärlden.

Men här pratar vi om hårdvaru-interface I/O (In/Output - in/utmatningar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo allt det ni skrivit är ju sant men något med fönster är enklast att förstå, kanske användarfönster. (Min skärmbild  visar t.o.m. en bild av AVGs "profil", om man vill jämföra AVG med oss medlemmar på eforum.) "Gränssnitt" är, som sagt, inte så tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken eller, om jag får välja, Har ESET Nod32, och är helnöjd... :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips :) Jag testar avast och blir det för mycket så byter jag till AVG eller Panda cloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...